مذاکرات مسکو و واشنگتن بر سر تمدید پیمان تسلیحاتی «استارت نو» در وین بی‌نتیجه به اتمام رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نشست اخیر روسیه و آمریکا بر سر تمدید پیمان تسلیحاتی با نام «استارت نو» در وین بدون دستاورد توافق بر کنترل تسلیحات و حضور چین در رایزنی‌ها به اتمام رسیده است.

به نوشته این پایگاه خبری، این مذاکرات که بارها از سوی مقامات این دو کشور «مذاکرات ارزشمند» نامگذاری شده برای هر دو طرف بی‌حاصل بوده است. در این رایزنی «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «مارشال بیلینگسلی» فرستاده ویژه کنترل تسلیحات دولت آمریکا، در وین با یکدیگر دیدار داشتند و درباره تمدید پیمان «استارت‌نو» که برای هر دو طرف محدودیت استفاده از زرادخانه‌های هسته‌ای را به همراه دارد، به گفت‌وگو پرداختند.

در کنفرانسی که پس از این مذاکرات برگزار شد، بیلینگسلی با ارزشمند دانستن این گفت‌وگو گفت: «دو طرف به طیف گسترده‌ای از مسائل امنیتی پرداخته‌اند.»

ریابکوف نیز درباره این مذاکرات گفت: «اختلافات میان دو طرف درباره معاهده استارت نو مشخص شد. تمرکز اصلی این مذاکرات ایجاد فرصتی برای گفت‌وگوی اساسی و تعاملی بود و طرف‌ها تصمیم بر دوری از توصیه،  عمل به حرف‌ها و تبادل آرا گرفتند و البته اولویت‌های آمریکا و روسیه با هم تفاوت بسیار دارد.»

به گفته فرستاده روسیه، کشورش خواستار تمدید معاهده است اما نه به هر قیمتی. گفتنی است این پیمان پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود.

درخواست مسکو از واشنگتن در این مذاکرات تشکیل «رایزنی دیگری درباره آینده این پیمان» یا «توافقی جدید» عنوان شده است.

همچنین در این مذاکره روسیه و آمریکا نتوانستند بر سر پیشنهاد واشنگتن برای حضور چین در رایزنی‌ها به توافق برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار