مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان از واگذاری ۱۴ بنا و اثر تاریخی این استان با کاربری‌های جدید خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در جمع خبرنگاران گفت: تا پایان سال ۹۹، ۱۴ اثر تاریخی مانند ارگ راین، خانه عامری بم، حناسابی بم و دیگر خانه‌های تاریخی کرمان را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

با عده‌ای از دوستان خبرنگار به میزبانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان سری به تعدادی از ابنه و میراث گذشتگان می‌زنیم تا آخرین وضعیت این بنا‌های تاریخی را از نزدیک نظاره کنیم.

کاروانسرای وکیل کرمان با تاریخ چند صد ساله اش حالا، اما محل رفت و آمد، بیل زدن و تجهیزات برقی مرمت بنا است تا برای خود رنگ و رویی لعاب داده و کاربری جدید پیدا کند.

کاروانسرای وکیل

گروه سرمایه گذاری سنگا درحال تبدیل این کاروانسرای سوت و کور به بوتیک هتلی بزرگ است.

کمال عزیزپور مشاور اجرای این طرح می‌گوید: اجرای طرح بوتیک هتل وکیل به همت شرکت سرمایه گذاری سنگا انجام می‌شود که خود اعضای شرکت اغلب از فعالان حوزه میراث فرهنگی و آشنای امور فنی درحوزه ابنیه تاریخی هستند.

او افزود: اجرای طرح مرمت کاروانسرای بزرگ وکیل کرمان و تبدیل آن به بوتیک هتل، به شکل طرح ۲۳ ساله سرمایه گذاری است و هزینه سرمایه گذار به این شکل مستهلک می‌شود.

عزیزپور با اشاره به اینکه در اجرای این طرح بزرگ اقدامات کاملاً سنجیده شده بوده است، اظهار داشت: تلاش شده کوچکترین ضربه‌ای به اصالت بنا وارد نشود و قطعاً بنایی زیباتر از کاروانسرای شاه عباسی اصفهان را در کرمان خواهیم داشت.

مشاور سرمایه گذاری پروژه وکیل کرمان با بیان اینکه ۳۶ میلیارد هزینه سرمایه گذاری انجام شده است، گفت: بخش مرمت بنا تا پایان شهریور به پایان رسیده و ما وارد فاز تجهیزات بنا می‌شویم.

او تصریح کرد: تمام فعالیت‌های ما در این پروژه بزرگ، زیر نظر میراث فرهنگی استان کرمان و با نظارت مستقیم انجام می‌شود.

عزیزپور به طراحی ایجاد ۶۵ سوئیت و فضای اقامتی در این هتل سنتی اشاره کرد و بیان داشت: پروژه وکیل به هتل ۵ ستاره‌ای با زیبایی‌های سنتی و اصیل خود تبدیل می‌شود که بیش از ۱۴۰ تخت خواهد داشت.

مشاور سرمایه گذاری طرح تأکید کرد: این پروژه هتلی با سطح آسایش بالا، اما شکل و ظاهر سنتی خواهد بود و مداخلات در مرمت بنا به حداقل رسیده است.

او بااشاره به اینکه مبلمان این هتل سنتی نیز متناسب با همان اصالت انتخاب می‌شود گفت: تیمی فنی از میراث فرهنگی کرمان، تهران و تعدادی دوستان از دیگر استان‌های دارای بنا‌های تاریخی دراین پروژه با ما همکاری می‌کنند.

بعد از کاروانسرای وکیل کرمان به خانه‌های تاریخی محله سده کرمان می‌رویم جایی که ۷ خانه تاریخی به جهادنصرکرمان واگذار شده تا طرح مجموعه پذیرایی و نمایشگاهی را ایجاد کنند.

خانه دانشگر

خانه فروزنده، خانه جامی، خانه دانشگر، خانه پویزدان پناه ازجمله خانه‌های این محله تاریخی هستند.

شفیعی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در بازدید از این خانه‌های تاریخی می‌گوید: حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه‌های مرمتی این خانه‌ها بوده است و هزینه به همت بخش خصوصی انجام شده و دولت فقط ناظر و مشاور طرح است.

او افزود: طول دوره بهره برداری ۲۰ سال (که دو سال دوره مرمت و ۱۸ سال برای استفاده از خانه‌های تاریخی) به عنوان محور گردشگری است.

شفیعی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری براساس ماده ۲۷ انجام شده است، گفت: یکی از شرکت‌های اقماری وابسته به جهاد نصر، ۷ خانه تاریخی را در اختیارگرفته و در قالب یک مجموعه پذیرایی، اقامتی و نمایشگاهی مرمت و احیا کرده اند.

او تصریح کرد: ما همچنان خانه‌های تاریخی دیگری اطراف این خانه‌ها داریم که زمانی رونق مجموعه را ببینند آن‌ها نیز تمایل به تغییر کاربری پیدا می‌کنند.

شفیعی تاکید کرد: پیش بینی ما این است، در هفته میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۰، این محور گردشگری به بهره برداری برسد.

بعد از خانه‌های تاریخی به محدوده نزدیک به پردیسان قایم می‌رویم تا عرصه و حریم قلعه اردشیر و قلعه دختر کرمان را از نزدیک ببینیم.

قلعه اردشیر و قلعه دختر

رضا ریانیان مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان و یک تیم چند نفره در حال کندن زمین (گمانه زنی) هستند.

او درجمع خبرنگاران درباره این طرح گفت: قلعه اردشیر و قلعه دختر، دو بنای تاریخی با قدمت دیرینه در بافت شهری ما واقع هستند که ۵۰۰ هکتار عرصه و حریم دارند.

ریانیان افزود: در دهه ۷۰ زمانی عرصه و حریم این قلاع را مشخص کردند، بدون کار باستان شناسی بوده است، هر چند کار تا حدودی درست بوده است و بهترین کار انجام شده بود.

او بیان داشت: ما هم اکنون کار باستان شناسی می‌کنیم و عرصه و حریم را بازنگری کرده و تطبیق می‌دهیم، ممکن است جایی در بنای شهری بوده، ولی جزح ریم باشد ما تا پایان سال کار گمانه زنی برای یک هزار گمانه را در این محدوده تمام می‌کنیم.

ریانیان تصریح کرد: مشکل ما با بافت شهری است، زیرا در حال گمانه زدن به معارض‌ها و موانعی برمی خوریم و بعضاً صاحب ملک اجازه کار را به ما نمی‌دهد، ولی تا گمانه‌ها به اتمام برسد، مجبوریم با موانع کنار بیاییم.

او تصریح کرد: هدف این است که ضمن تعیین عرصه که قبلاً مشخص شده، جاه‌هایی که می‌توان از عرصه به نفع مردم کنار رفت، به شرط آنکه به عرصه و حریم آسیب وارد نکند.

ریانیان تاکید کرد: درسال‌های اولیه شروع این طرح تعیین عرصه، درشهرداری سازمان قلعه اردشیر و قلعه دختر ایجاد شد و اطراف قلعه دختر را آزاد کرده و زمین معوض هم دادند، اما اطراف قلعه اردشیر باقی ماند، سازمان مربوطه منحل شد، در نتیجه کار ناقص باقی ماند.

مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: گمانه زنی‌ها تمام شود، می‌توان مشکلات محدوده این دو اثر تاریخی را برطرف کرد.

شفیعی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز گفت: بحث مالکیت بحث دوم ماست، بر این اساس، اول بحث عرصه و حریم برای ما مهم‌تر است.

او افزود: تا زمانی گمانه زنی‌های ما تمام نشود، نمی‌توان درباره عرصه و حریم فکری کرد، آنچه در محدوده شرقی کرمان قراردارد، حتی بعضاً زمین‌های کشاورزی این محدوده، جز قلعه اردشیر و قلعه دختر محسوب می‌شود.

شفیعی تصریح کرد: براساس گمانه زنی طرح اصلاح حریم جدید را به وزارت خانه می‌دهیم در شورای مربوطه طرح بررسی شده و بعد تصمیم می‌گیرند که آیا این حریم نیاز به بازنگری دارد یا خیر و اینگونه نیست که ما در کرمان تصمیم بگیریم، بعد از تصویب نیز با سازمان‌های مختلف مثل شهرداری موضوع مطرح می‌شود و بسیاری مشکلات بین سازمانی برطرف می‌شود.

بنای بعدی که برای بازدید آن راهی می‌شویم، باغ سالارکلانتر است، بنایی متعلق به دوره قاجاریه که تا همین اواخر رهاشده و متروک بود.

باغ سالارکلانتر

باغ سالار کلانترخان وقف خاص است و متولی باغ کار را برای مرمت آغاز کرده است.

شفیعی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درخصوص این طرح می‌گوید: بنای باغ سالار کلانتر مربوط به قاجاریه است که به ثبت میراث رسیده است، این باغ متولی وقف خاص دارد.

او افزود: ما ۳۰۰ میلیون دولتی در باغ هزینه کردیم و در ادامه با حمایت معاون عمرانی استاندار متولی موقوفه کار را ادامه داد.

معاون میراث فرهنگی استان از ایجاد یک مجتمع تفریحی گردشگری در باغ سالار کلانتر خبرداد و بیان داشت: این باغ به شکل یک کوشک در میان باغ درختان است که بازسازی و مرمت کوشک ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او سرمایه گذار طرح را از شرکت‌های وابسته به جهادنصر ذکر کرد و اظهارداشت: تلاش می‌شود تا اردیبهشت ۱۴۰۰ این طرح آماده بهره برداری شود.

شفیعی ازاحیای فضای درختی باغ خبرداد و گفت: قطعاً با ساماندهی باغ، فضای زیبایی برای استفاده تفریحی و گردشگری مردم ایجاد می‌شود.

درختان انار و نیز باغی از سبزیجات پشت بنا دیده می‌شود که عکس‌های زیبایی به ما می‌دهد.

بعد از باغ کلانتر راهی ماهان، باغ شهرتاریخی و جهانی می‌شویم.

یخدان لنگر ماهان

یخدان لنگر ماهان، جایی که کارگران در حال کار بروی بنای پلکانی یخدان هستند.

شفیعی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درخصوص این بنا نیز می‌گوید: یکی از شاخصه‌های میراث فرهنگی گذشتگان در کویر معمولاً یخدان‌ها ویخچال‌ها هستند.

او از مرمت و احیا دو یخدان شهر انار و لنگر در یک سال گذشته خبرداد و اظهارکرد: بنای یخدان لنگر مربوط به دوره قاجاریه است.

شفیعی بیان کرد: در زمستان‌ها آب در زیر سایه دیواره بلند یخدان در جوی یخ می‌بسته و به دلیل کثرت روز‌هایی که یخ روی هم منجمد می‌شده، حجم عظیمی از یخ تولید می‌شد که با شکستن یخ‌ها و انبارکردن آن در پاچال، امکان استفاده از یخ در تابستان فراهم بود.

او هزینه اعتبار این طرح را تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات دولتی ذکر کرد و گفت: ۱۰۰ میلیون دیگر باید روی این بنا در فاز سوم هزینه شود.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: برای حفظ بنا‌هایی مانند این یخدان باید آن‌ها را برای کاربری جدید و متناسب به بخش خصوصی واگذار کرد.

عمارت شترگلو ماهان دیگر پروژه بازدید شده بود.

عمارت شترگلو ماهان

عمارتی با گچ بری‌های زیبا و حوض خاصی که تکنیک شترگلو در آن اجرا می‌شود.

شفیعی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درخصوص نامگذاری این بنا با نام شترگلو گفت: علت نامگذاری تکنیک شترگلو، عبور دو مسیر زیرزمینی آب و صدایی است که در حین عبور آب در زیر حوض آب در مرکز بنا ایجاد می‌کند.

او اظهار داشت: فرم عبور این طرح نیز مانند گلوی شتر است و ما از این مدل خانه‌های قدیمی زیاد در استان کرمان داریم که نشان از مهندسی کار‌های ساختمانی در گذشته دارد.

او سرمایه گذاری روی عمارت شترگلو و خانه‌های اطراف را مجموعاً ۱۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

به گفته سرمایه گذار طرح، این بنا بخشی برای پذیرایی دارد و بخشی از آن نیز اقامتی است و بخش اصلی شترگلو که حوض عبور آب است به عنوان بخش نمایشگاهی خواهد بود.

میراث فرهنگی در دهه ۸۰ این خانه‌ها را از مالکان تملک کرد و درحال حاضر مرمت بنا به همت جهادنصر و شرکت‌های اقماری انجام می‌شود.

تور گردشگری یک روزه به پایان رسید و فریدون فعالی در جمع خبرنگاران از روز‌های خوب برای میراث فرهنگی استان گفت.

زیباتر از کاروانسرای شاه عباسی/واگذاری بناهای تاریخی با کاربری های جدید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه امسال سال واگذاری بنا‌های تاریخی برای استفاده‌های جدید است.

شفیعی گفت: ما ۱۴ ملک میراث فرهنگی را برای سال ۹۹ از جمله چند کاروانسرا، ارگ راین، خانه عامری بم و حناسابی بم و چند بنای دیگر را آماده واگذاری داریم.

او افزود: نمونه موفق واگذاری به بخش خصوصی حمام ابراهیم خان بود که کار‌های بسیار خوبی در آن انجام و به زودی به بهره برداری می‌رسد.

او تصریح کرد: از جمله پروژه‌های موفق ما باغ بیرم آباد در حال مرمت است با کمک‌های فنی و مهندسی ما باغ آستان قدس نیز به زودی آماده واگذاری می‌شود.

فعالی با اعلام اینکه تیمچه‌هایی در بازار کرمان داریم که بسته است، تاکید کرد: باید تک تک صاحبان آن را پیدا کرده با تسهیلات میراث این بنا‌های تاریخی را بازگشایی کنیم.

او بیان کرد: ما املاکی را که در اختیار بخش دولتی هست، به بخش خصوصی واگذار کردیم، اما در کنار آن پروژه خصوصی مانند باغ سالار کلانتر که متعلق به بخش خصوصی است نیز میراث به عنوان نهاد دلتی هزینه ۳۰۰ میلیونی کرد تا بخش خصوصی راغب شود و طرح را به سرانجام برساند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بیان داشت: نابسامانی‌هایی در بافت تاریخی وجود دارد، به عنوان مثال، ما در این بنا‌های تاریخی حتی حضور افراد معتاد را داریم، اما چون ما متولی نیستیم و بسیاری از این پروژه‌ها مشارکتی هستند، کار سامان دهی دست ما نیست.

او با بیان اینکه بازار قلعه محمود تا پایان امسال مرمت شده و با کمک شهرداری به چرخه فعالیت وارد می‌شود، اظهار داشت: بازار قلعه محمود کارگاه صنایع دستی و فعالیت‌های اجتماعی را در این محدوده میزبانی می‌کند.

فعالی با بیان اینکه بعضی قضاوت‌های غیرمنصفانه‌ای در خصوص میراث فرهنگی وجود دارد گفت: ماسازمان فرابخشی هستیم و به تنهایی نمی‌توانیم کارکنیم، اکنون نیز پروژه‌های خیلی خوبی داریم با مشارکت نهاد‌هایی مثل شهرداری و دیگردستگاه‌ها در دست اجراست تا ضمن سامان دهی بنا‌های تاریخی، امکان استفاده از آن‌ها را فراهم کنیم.

او تصریح کرد: کارگروه گردشگری استان به ریاست معاون عمرانی استاندار نیز درکنار میراث فرهنگی کمک‌های زیادی کرده است تا طرح‌های در دست اجرا بهتر انجام شود.

فعالی افزود: ما سرمایه گذاری‌های خیلی عظیمی در محدوده هفت باغ علوی برای گردشگری را شاهد هستیم که در یک ماه آینده بازدید و اطلاع رسانی می‌شوند.

گزارش از مرضیه السادات حسینی راد

انتهای پیام /ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار