حقیقی گفت: قصه گویان باید قصه ‌ها را به خوبی پیدا و در اصطلاح شکارچی خوبی برای قصه گویی باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، آرزو حقیقی، مدرس و پژوهشگر قصه‌گویی البرز گفت: انجمن قصه گویی کانون البرز از قصه گویان خواسته است که قصه‌ها را به خوبی یافته، خوانده و برای قصه گویی آماده کنند و در اصطلاح شکارچی خوبی برای قصه‌ها باشند.

مدرس و پژوهشگر قصه‌گویی البرز با اشاره به تاریخچه قصه و قصه‌گویی،  آغاز تاریخ قصه را هم‌زمان با حیات بشر دانست و افزود: دلیل پدید آمدن قصه گویی از اولین دوره ها غارنوشته‌هایی بودند که به عنوان اولین قصه‌های مصور تاریخ زندگی انسان یاد شده‌اند.

 حقیقی گفت: قصه‌ها زبان دلچسب تمام مردم دنیا هستند و  اگر قصه‌گویان بتوانند قصه‌ها را  به درستی یافته، مناسب سازی کنند و به خوبی  پردازش کنند  می‌توانند  از این هنر و تاثیر آن به خوبی استفاده کنند.

او افزود:  اگر فکر کنیم که با انتخاب قصه خوب، کار قصه به پایان رسیده است سخت در اشتباهیم؛ چرا که  اساس کار آن است که ما بتوانیم با استفاده از روش‌های روخوانی، بازنویسی و  بازآفرینی و سپس قصه خوانی،  قصه خود را برای مخاطب مناسب سازی کرده و دلنشین کنیم.

مدرس و پژوهشگر قصه‌گویی البرزگفت: قصه گویان ضمن خواندن چندباره قصه ، آن  را از لحاظ محتوا،  ساختار و زبان بررسی کرده و شناخت شخصیت‌ها،گره‌ها، اوج و فرود  آن را  از زبان نوشتاری به زبان گفتاری تبدیل کنند.

حقیقی افزود: قصه‌گو می تواند با بهره‌گیری از خلاقیت و توانمندی‌های فردی و بومی خود از نظر شناخت محل،  زبان بومی و  تکیه کلام‌ها، قصه را از آن خود کند و به خوبی آن  را بازنویسی و یا با تغییرات اساسی در ساختار، شخصیت ها و متن، قصه را بازآفرینی کند و با ذکر یک مثال به تشریح این امر پرداخت.

انتهای پیام / خ

برچسب ها: قصه گویی ، قصه خوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.