مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی نی‌ریز با اشاره به مشاهده‌ی آفت «پسیل» در برخی باغ‌های پسته‌ی شهرستان، گفت: کشاورزان و باغداران با رویت به‌موقع این آفت با کارشناس جهاد کشاورزی همکاری کنند تا از رشد این آفت جلوگیری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، پسیل معمولی پسته، مهمترین آفت پسته است که باغداران به آن شیره خشک می‌گویند، زمستان را به صورت حشره کامل می‌گذراند؛ اوایل اردیبهشت ماه معمولأ تخم ریزی می‌کند و نوزاد‌های آن از شیره نباتی تغذیه می‌کنند تا تبدیل به حشره بالغ شوند.

مسئول حفظ نباتات این مدیریت درباره نحوه خسارت این آفت، گفت: پوره‌های پسیل با فرو بردن خرطوم در سطح برگ‌ها از شیره‌ی گیاهی تغذیه، مواد پروتئینی آن را جذب و مواد قندی را به صورت شیره دفع می‌نمایند که این مواد قندی در مجاورت هوا خشک شده وتبدیل به شکرک می‌شوند.

زهرا مستفیضی با بیان اینکه این مواد چسبنده باعث جذب گرد و خاک شده و شاخه و برگ‌های درختان را بد منظره می‌کنند افزود: از دست رفتن شیره گیاهی باعث ضعف عمومی درختان پسته و ریزش برگ‌ها و جوانه‌ها، کوچک شدن دانه‌ها و افزایش درصد پوکی و دهان بستگی میوه می‌شود.

به گفته او؛ در حال حاضر موثرترین روش در کنترل پسیل گوگرد است و علاوه بر اینکه ماده‌ای بسیار ایمن در مقایسه با سموم است می‌تواند برای خاک و گیاه نیز مفید باشد.

این کارشناس تصریح کرد: از سال گذشته با توجه به عدم کارایی سموم شیمیایی در کنترل پسیل، استفاده از گوگرد در مناطق پسته کاری رواج یافته که رضایت نسبی بهره برداران را به دنبال داشته است.

شهرستان نی ریز بیشترین سطح و تولید پسته استان فارس را داراست.

گوگرد به عنوان یکی از اولین افت کش‌ها ۲۵۰۰ سال ‏پیش از میلاد مورد استفاده قرار می‌گرفته است و نزدیک به ۱۰۰ سال پیش در دهه ۱۹۲۰ به عنوان آفت کش ‏در آمریکا ثبت شد. ‏جز سموم معدنی غیر کربنه محسوب می‌شود و هم از طریق تماسی و هم گوارشی با اختلال در عملکرد طبیعی و چرخه انرژی سبب مرگ حشره ‏می شود.

این ترکیب برای پرندگان، ماهی‌ها و زنبور‌ها بی خطر بوده و برای انسان سمیت کمی دارد. گوگرد می‌تواند بیماری‌های قارچی، پسیل ها، کنه ها، شته ها، ‏عنکبوت‌ها و سایر حشرات نرم تن و لارو و پوره آن‌ها را از بین ببرد. ‏ حتی در برخی از موارد سبب از بین رفتن تخم حشرات نیز می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار