مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت ۷ پروژه با اعتبار بالغ بر ۸ ونیم میلیارد تومان در مناطق عشایری استان افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت ۷ پروژه با اعتبار بالغ بر ۸ ونیم میلیارد تومان در مناطق عشایری استان افتتاح می‌شود که ۳۷۷ خانوار از آن بهره مند می‌شوند.

او با اشاره به توجه دولتمردان به حوزه آبرسانی افزود: یکی از پروژه‌های آبرسانی پایدار که در هفته دولت افتتاح می‌شود فاز اول پروژه خواجه منجیکو نهبندان است.

عصمتی پور با بیان اینکه فاز اول این پروژه خط اصلی است و طول آن ۲۱ و نیم کیلومتر است اظهار کرد: در این فاز حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فاز دوم این پروژه به طول ۳۲ و نیم کیلومتر، ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است عنوان کرد: اعتبار این فاز حدود ۹ میلیارد تومان است.

او تصریح کرد: فاز سوم این پروژه نیز ۲۷ کیلومتر بوده و اعتبار آن ۱۴ میلیارد تومان است.

عصمتی پور عنوان کرد: به طور کلی در این پروژه ۳۹ محله عشایری، ۶۲۰ خانوار، ۴ هزار نفر و ۶۵ هزار راس دام از آب بهره مند می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: هدف از آبرسانی پایدار تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای عشایر است که باعث ماندگاری و اشتغال عشایر نیز می‌شود.

او تصریح کرد: دو نوع تسهیلات به عشایر تعلق می‌گیرد که یکی از این تسهیلات ۱۰ درصد یک ساله است.

عصمتی پور با اشاره به اینکه در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۹ میلیون تومان تسهیلات ۱۰ درصد یک ساله پرداخت شده است گفت: ۲۱۹ نفر از این تسهیلات برخوردار شدند و تعداد ۱۹ هزار و ۸۲۵ راس دام نیز پروار شدند.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: این تسهیلات باعث افزایش ۳۰۰ تنی تولید گوشت در استان شده است.

او ادامه داد: یکی دیگر از تسهیلاتی که به عشایر پرداخت می‌شود وام قرض الحسنه ۴ درصد ۵ ساله است که در ۵ ماهه ابتدای امسال ۸۴۱ میلیون تومان وام قرض الحسنه ۴ درصد به عشایر استان پرداخت شده است.
عصمتی پور اظهار کرد: با حمایت استاندار محترم و همکاری بانک سپه تسهیلات قرض الحسنه ایجاد سایبان به مبلغ ۵۰ میلیون ریال در اختیار عشایر استان قرار می‌گیرد.

مدیر کل امور عشایر استان افزود: از مجموع ۲۰۰ فقره وام قرض الحسنه، در مرحله اول تعداد ۱۰۰ فقره وام در اختیار عشایر متقاضی ایجاد سایبان در سطح استان قرار می‌گیرد.

او افزود: این طرح با هدف افزایش تولید محصولات دامی، کاهش مصرف آب، جلوگیری از استرس‌های گرمایی و تنش‌های آبی دام، کاهش بیماری‌های متابولیکی به دلیل جلوگیری از کاهش آب بدن دام و بهبود کیفیت تولیدات دامی اجرا می‌شود.

عصمتی پور بیان کرد: ارزان بودن سازه، ساخت راحت و در دسترس بودن مواد اولیه، نصب و جمع آوری سریع سازه، مقاومت در برابر باد و طوفان، امکان تغییر در سازه برای استفاده در زمستان و امکان استفاده از سازه در ییلاق و قشلاق از دیگر مزایای این طرح است.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به ۲ کوچ بهاره و پاییزه عشایر گفت: کوچ پاییزه عشایر استان آغاز شده است.

او اظهار کرد: با حمایت استاندار و همکاری بنیاد برکت ۲۰۰ وام ۴۰ میلیون تومانی نیز به جوانان عشایر برای خرید و نگهداری دام تعلق گرفت.

توسلی معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایر استان با اشاره به پروژه خواجه منجیکو نهبندان گفت: یکی دیگر از پروژه‌های قابل بهره برداری احداث دیوار ساحلی کال سرخ سربیشه با اعتبار ۵۵۰ میلیون ریال و طول ۱۵۰ متر است که ۱۵ خانوار از این طرح برای بهره مند می‌شوند.

او با اشاره به طرح بهسازی چشمه کال سرخ شهرستان سربیشه با اعتبار ۳۲۰ میلیون ریال گفت: طی تفاهمنامه با کمیته امداد برای توسعه دشت درح ۶۰۰ میلیون تومان به اداره کل عشایر تعلق گرفت که در فاز اول این طرح ۵ منبع ذخیره آب ۴۰ متر مکعبی افتتاح شد.

توسلی عنوان کرد: پروژه بازگشایی راه پلنگ آباد بشرویه با اعتبار ۱۰۰ میلیون ریال و طول ۵ کیلومتر، شن ریزی راه منطقه چاه حاجی بشرویه با اعتبار هزار و ۵۰ میلیون ریال و مرمت راه دسترسی منطقه عشایری جنگل نخاب شهرستان خوسف با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال و طول ۳۵ کیلومتر از دیگر طرح‌های قابل بهره برداری هستند.

انتهای پیام / ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار