به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اخذ عوارض به صورت نقدی و یا الکترونیک این روزها تبدیل به یک موضوع مهم در تمامی آزادراههای کشور شده است به طوری که بخش عمدهای از مردم دوباره شاهد ایجاد صفهای طولانی در عوارضیها برای پرداخت عوارض به صورت نقدی هستند که زمینه ساز گلایه و شکایت آنها شده است.
یکی از آزادراههای که بیش از این اخذ عوارضش الکترونیک بود و باعث تردد روان در تمامی روزها از جمله ایام تعطیل بود قطعه اول آزادراه تهران- شمال بود.
این مسیر آزادراهی جزو محورهای دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد،اجرای این قطعه از آزادراه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث میشود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شود.
این آزادراه در ۶ اسفند سال گذشته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی به بهره برداری رسید ودر آن زمان نرخ عوارض این آزاد راه را در روزهای تعطیل ۲۵ هزار تومان و در ایام تعطیل و پرتردد ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.
چندی پیش اعلام شد که مسافران عوارض را به صورت الکترونیک پرداخت نمیکنند و همین باعث وارد شدن خسارتهای بسیار زیاد به پیمانکاران و سرمایه گذاران در این بخش شده است همین موضوع باعث شد که دستگاههای عمرانی به فکر تغییر عوارض از الکترونیکی به نقدی بیافتند چراکه آمارها هم نشان دهنده آن است که بسیاری از مسافران عوارض را به صورت الکترونیک پرداخت نمیکنند.
تاکنون آزادراههای تهران–ساوه، قزوین–زنجان، تهران–قزوین، تهران–قم عوراض آنها به صورت الکترونیک دریافت میشد، اما به نظر میرسد که سرمایه گذاران و عدم بازگشت سرمایهها باعث شده که سرمایه گذاران درخواست کنند که عوراض به صورت الکترونیک دریافت شود.
مشاهدات و گزارشهای میدانی نشان میدهد که بسیاری از مردم تمایلی به دریافت عوارض به صورت الکترونیک ندارند و همچنین سخت بودن پرداخت این عوارض به صورت الکترونیک و عدم اطلاع بسیاری از مسافران مبنی بر نحوه پرداخت عوارض به صورت الکترونیک باعث شده که مردم جریمه شدن را به پرداخت الکترونیک ترجیح دهند.
بیشتر بخوانید
در همین راستا یکی از مسافران که شنبه یک شهریورماه در ساعت ۲۴ شب از ترافیک سنگین در عوارضی آزادراه تهران –شمال ورودی تهران شکایت داشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در هفتههای گذشته اخذ عوارض از این مسیر الکترونیک بود اما با افزایش حجم مسافر این روند نقدی شده است.
به گفته بسیاری از مسئولان مردم تمایلی به پرداخت عوارض به صورت الکترونیک ندارند و از سوی دیگر از زمان الکترونیک شدن عوارض جریمه برای عدم پرداخت عوارض انجام نشده است و پلیس راهوار هم در این بخش تاکنون در برخی از آزادراهها دوربینهای خود را برای شناسایی پلاکها تجهیز نکرده است.
جلال بهرامی معاون آزادراههای شرکت ساخت در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دریافت عوارض به صورت نقدی به جای الکترونیکی گفت: بیش از ۷۰ درصد از عوارض مسافران در آزادراه تهران –شمال بازنگشته است.
بهرامی با اشاره به اینکه که در منطقه یک آزادراه تهران-شمال اخذ عوارض به صورت الکترونیکی بوده است، گفت: بسیاری از مسافران متاسفانه در این منطقه عوارض را پرداخت نمیکنند و همین باعث تغییر رویه در این بخش شده است.
او ادامه داد: به همین دلیل برای بازگشت سرمایه پیمانکاران تصمیم گرفته شد که در روزهای که ترافیک وجود دارد عوارض به صورت الکترونیکی و در سایر روزها عوارض به صورت نقدی دریافت میشود.
معاون شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور اظهار کرد: پیش از این اعلام شده بود که کل درآمد منطقه یک آزادراه تهران-شمال برای قطعه دو هزینه شود و همین دلیل بازگشت سرمایه در این پروژه از طریق عوارض انجام میشود.
او با اشاره به اینکه در قطعه اول آزادراه تهران-شمال راههای قانونی و حقوقی همچنین حضور پلیس برای دریافت عوارض به صورت کامل انجام نشده است، ادامه داد: برای همکاری در دریافت عوارض تفاهم نامهای بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور منعقد میشود تا عوارض در این بخش به صورت کامل از مسافران دریافت شود.
بهرامی با بیان اینکه هنوز بخش عمدهای از مسافران در دریافت عوارض همکاریهای لازم را انجام نمیدهند، افزود: تاکنون ما قصد نداشتیم که فضای جریمه و ابزارهای فشار برای دریافت عوارض ایجاد شود، ولی متاسفانه بخش عمدهای از مسافران عوارض را پرداخت نمیکنند.
معاون شرکت ساخت تصریح کرد: یک سال و ۶ ماه از راهاندازی عوارض به صورت الکترونیکی میگذرد، اما تاکنون بخش زیادی از مسافران عوارض را پرداخت نکرده اند و بنابراین با حضور پلیس راهور به زودی فضای جریمه را در این آزادراهها فراهم خواهیم کرد.
او ادامه داد: جریمه ۴۰ هزار تومانی برای بسیاری از مسافران زیاد بود بنابراین تاکنون قصد نداشتیم این موضوع را اجرایی کنیم، اما هم اکنون برای بازگشت سرمایه پیمانکاران این اقدام را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.
بهرامی تاکید کرد: اخذ عوارض به صورت الکترونیکی به هیچ عنوان جمع نمیشود و حتی توسعه هم داده خواهد شد، اما سعی خواهیم کرد با دریافت عوارض از مسافران بازگشت سرمایه آنها را در دستور کار خود قرار دهیم.
عدم پرداخت عوارض توسط مسافران باز هم زمینه ساز بازگشت ترافیکهای طولانی در ورودی شهرها شده است بنابراین بهتر است با فرهنگ سازی درست در این بخش شاهد افزایش عوارضیهای الکترونیک باشیم.
انتهای پیام/
باور كنيد اگه مهر ابان نمودار كشته هاي كرونا از پانصد نفر هم عبور كرد همش بخاطر همين دور روز مسافرت مردمه كه تو ماشين خودشون رفتن
باور كنيد اگه مهر ابان نمودار كشته هاي كرونا از پانصد نفر هم عبور كرد همش بخاطر همين دور روز مسافرت مردمه كه تو ماشين خودشون رفتن
من خودم همه روش ها را امتحان کردم و فهمیدم هم باید شماره موبایل بدیم هم پلاک هم قبض نمیده و باید با رمز دوم داشتن پرداخت کرد که یعنی مراحل پرداخت زیاده و راحت نیست خیلی ها با رمز دوم مشکل دارند در صورتی که همه براحتی با نحوه پرداخت قبض از طریق خودپردازها آشنا هستند
صدای ما به هیچ کی نمیرسه. هیچ کس رو هم نداریم
خواهشا شما یک کاری بکنید.
تو این اوضاع فقط یک بیماری کرونا رو کم داریم.
پس دولت الکترونیک چی میشه؟ وزیر جوان دقیقا داره چیکار میکنه؟
توی دنیایی که ما خرید سوپر مارکت مون رو اینترنتی انجام میدیم چرا باید یکساعت بابت پول دادن به عوارضی ترافیک رو تحمل کنیم؟ وقت مردم نباید پشت عوارضی ها بابت پول دادن تلف بشه.
مردم هم باید مسافرتهاشون رو برند.
مردم هم باید مسافرتهاشون رو برند.