وقتی خورشید کرمان، طرح‌های خودکفایی روستاییان را رونق می‌بخشد

راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی یکی از طرح هایی است که کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمان تلاش کرده با هدف درآمد پایدار برای مددجویان به آن دست یابد.

وقتی خورشید کرمان، طرح های خودکفایی روستاییان را رونق می بخشدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، کرمان یکی از استان‌های متنوع زیست محیطی است، از یک سو مناطق سردسیری کوهستانی در شمال و از سویی دیگر دشت‌های حاصلخیز گرمسیری در جنوب کرمان، چهره‌ای جالب از این استان تعریف کرده است.

اما شاید نکته جالب درباره کرمان، روز‌های آفتابی زیاد باشد، به گونه‌ای که در برخی نقاط، ۳۰۰ روز آفتابی گزارش می‌شود. این روز‌های آفتابی باعث توجه دادن به استفاده از تکنولوژی پنل‌های خورشیدی و تولید برق خانگی شده است.

طی چند سال اخیر نیز با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان، راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک خانگی اجرا و تولید برق خانوار‌های ضعیف، از طریق وزارت نیرو خریداری شد تا منبع درآمد هر چند کمی برای این خانوار‌ها باشد. منبعی که در حال حاضر بهترین روش برای تولید انرژی برق به شمار می‌آید.

پنل های خورشیدی

اما با وجود تمام اقدامات صورت گرفته‌ نهاد‌هایی مثل کمیته امداد که برای توانمند کردن مددجویانشان به استفاده از انرژی پاک خورشیدی متوسل شده‌اند، ولی گویی نهاد‌های بزرگ‌تر و متولی این امر هنوز برنامه‌ای برای بهره‌مندی بیشتر از این موهبت الهی ندارند.

این در حالی است که با توجه به وابستگی شدید جوامع بشری به منابع انرژی برای رفع احتیاجات صنعتی از یک سو و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی سبب به وجود آمدن اختراعات و ابداعات گوناگون برای دستیابی به منابع جدید انرژی شده است.

از این رو شناخت، مطالعه و به کارگیری روش‌های نوین برای استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر، به عنوان یک ضرورت در آمده است. با اینکه در تمام دنیا، سعی بر این است تا به هر نحو ممکن از نور و انرژی خورشیدی بهره‌برداری شود، اما هنوز در ایران، برنامه مشخصی برای استفاده از انرژی‌های پاک و به خصوص نور خورشید وجود ندارد و دلیل این ادعا همین بس که متقاضیان داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری در این بخش، آنقدر اسیر کاغذبازی های  اداری می‌شوند که عطای کار را به لقایش می‌بخشند.

اجرای ۷۰۰ طرح پنل خورشیدی مددجویان کمیته امداد در کرمان

غلامرضا خواجه معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان گفت: تاکنون ۷۰۰ طرح پنل خورشیدی با تلاش مددجویان کمیته امدادامام خمینی (ره) استان کرمان اجرا شده است که تا پایان سال، ۴۰۰ طرح دیگر نیز به آن‌ها اضافه خواهد شد.

خواجه معاون کمیته امداد استان کرمان

او با بیان اینکه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ این طرح با ۲۷ میلیون تومان اجرا شده، افزود: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز با ۴۳ میلیون تومان این طرح اجرا شده است.

خواجه تصریح کرد: هم اکنون شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و تغییر نوسانات ارز، کار را برای پیمانکاران سخت کرده است.

کرمان با حدود ۳۳۰ روز آفتابی، پایتخت انرژی‌های تجدید پذیر

او بیان داشت: استان کرمان به دلیل داشتن حدود ۳۳۰ روز آفتابی، یکی از استان‌های مستعد برای تولید انرژی از خورشید در کشور به‌حساب می‌آید و حتی نام پایتخت انرژی‌های تجدید پذیر را هم به خود اختصاص داده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان اظهار داشت: این طرح برای مددجویانی که توان اجرای دیگر طرح‌های اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد را ندارند، بهترین طرح است و برای زنان سرپرست خانوار و روستاییان کارآیی بیشتری دارد.

خواجه با اعلام اینکه کمیته امداد در این طرح به مدت ۲۰ سال با مددجویان قرارداد می‌بندد، گفت: برای هر طرحی ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به مددجویان داده می‌شود و فقط قرارداد و خرید تضمینی با شرایط دارای توجیه کمتر از ۳ سال برگشت سرمایه برای مددجو اتفاق می‌افتد.

او درآمد مددجویان از تولید انرژی خورشیدی را ۸۰۰ هزار تومان در ماه اعلام کرد.

پنل های خورشیدی در روستاها

خواجه با بیان اینکه تاکنون در شهر‌های راور، زرند، کوهبنان، ارزوئیه، بردسیر، جیرفت، اسماعیلی، هلیل، عنبرآباد، جبالبارز جنوبی، کهنوج، ماهان و رابر نیروگاه خورشیدی ایجاد کرده‌اند، افزود: کمیته امداد تنها دستگاه دولتی است که برای درآمدزایی مددجویان از نیروگاه خورشیدی استفاده کرد.

او به مزایای این طرح اشاره و تصریح کرد: با ایجاد طرح انرژی خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد، علاوه بر اقتصاد مقاومتی، کمک به تولید برق مددجویان، پدافند غیر عامل و اگر در سیستم نیروگاهی خللی ایجادشود، برق تولید و وارد مدار می‌شود.

خواجه هدف از این طرح را ایجاد درآمد پایدار برای مددجویان ناتوان دانست.

او بیان داشت: اگر گذری به اطراف کرمان داشته باشید و به ویژه در شهرستان بردسیر، روستا‌هایی را مشاهده می‌کنید که با وجود خانه‌های محقر و بنا شده از خشت و گل، اما همگی از پنل‌های خورشیدی و تکنولوژی روز برخوردار هستند و لذا وجود نیروگاه‌های خورشیدی با ترکیب ساده روستا تعجب همگان را در نگاه نخست به خود معطوف می‌کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان گفت: در روستای بهرامجرد نیز خانواده مددجویی زندگی می‌کنند که با داشتن یک دختر معلول، توانایی انجام هیچ طرحی از طرف کمیته امداد را ندارند و این طرح می‌تواند برای این خانواده درآمد پایداری داشته باشد.

او با بیان اینکه بررسی توانایی‌های دیگر منطقه نیز در برنامه است تا در تمام سرفصل‌های اشتغال منطقه کمیته امداد ورود و کمک کند، افزود: کمیته امداد به دنبال آن است تا بتواند در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال و خودکفایی در اقتصاد منطقه، نقشی داشته باشد.

پنل های خورشیدی

خواجه تصریح کرد: برق تولیدی خانواده‌های مددجو بر اساس قراردادی ۲۰ ساله به صورت تضمینی از سوی شرکت برق خریداری می‌شود و این خانواده‌ها به طور میانگین ماهیانه به ارزش یک میلیون تومان، برق به دولت می‌فروشند.

او افزود: کمیته امداد برای افرادی که توانایی انجام هیچ شغلی را ندارند، ابتکاری ایجاد کرده تا با وام قرض‌الحسنه ۴ درصدی بدون ضامن، نیروگاه خورشیدی را روی پشت‌بام یا حیاط خانه خود ایجاد کنند و از آن ۵ مگاوات برق تولید کنند.

خواجه با بیان اینکه نگاه کمیته امداد، نگاه توانمندسازی خانواده‌هاست، تصریح کرد: خوشبختانه این طرح موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها، علاوه بر تأمین برق موردنیاز از درآمد قابل توجهی برای گذران زندگی برخوردار شوند.

مددجویان به صورت شخصی تجهیزات خورشیدی را تهیه نمی‌کنند

زارعی، مدیر بازار برق شرکت توزیع شمال استان کرمان نیز گفت: مددجویان کمیته امداد به صورت شخصی تجهیزات خورشیدی را تهیه نمی‌کنند.

او افزود: سرمایه گذاری به همت کمیته امداد استان و از طریق دریافت وام است.

زارعی به مزایای این طرح اشاره کرد و بیان داشت: کاهش پیک بار، کاهش تلفات انرژی برق، نبود آلودگی زیست محیطی و ... از مزیت‌های این طرح است.

او گفت: غیر از کمیته امداد، روستا‌هایی که فاصله زیاد دارند و صعب العبور هستند و برق رسانی برای آن‌ها هزینه بر است، از انرژی نیروگاه خورشیدی برای آن‌ها استفاده کرده ایم.

پنل خورشیدی

برق رسانی ۱۱ روستای کرمان با نیروگاه خورشیدی

زارعی افزود: تاکنون توانسته ایم، ۱۱ روستا را با نیروگاه خورشیدی برق رسانی کنیم.

او تصریح کرد: با ادارات قرارداد بسته ایم تا ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق خورشیدی تامین کنند که ۱۵ اداره این کار را انجام داده اند و ۵ درصد هم در حال انجام قرارداد هستند.

موضوع استفاده از انرژی خورشیدی، وقتی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که بدانیم امروزه در بیشتر استان‌هایی که از کمبود انرژی و گرانی برق می‌نالند، پتانسیلی وجود دارد که می‌تواند علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز به ایجاد اشتغال و درآمدزایی آن‌ها نیز کمک کند.

گزارش از آذر عسکرپور

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار