به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علاوه بر استارتاپها و شرکتهای خلاق، کلیه جوانان فعالان نوآور و خلاق نیز میتوانند در زمینه نوآوری اجتماعی فعالیت کنند. تلاش برای توسعه و گفتمانسازی در حوزه نوآوری اجتماعی یکی از محورهای برنامههای ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری است.
فعالیت در حوزه نوآوری اجتماعی میتواند تنها محدود به شرکتها و استارتاپهای خلاق نباشد و بسیاری از هستههای دانشگاهی، جوانان و فعالان خلاق و فناور در این زمینه فعالیت کنند.
یکی از برنامههای ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، توسعه و ترویج استفاده از روشهای علمی نوآوری اجتماعی در جامعه است.
در صورتی که تعداد بیشتری از افراد با روشها و متدهای علمی نوآوری اجتماعی آشنا شوند، تولید محصولات و خدمات خلاقانه و نوآورانه در جامعه افزایش مییابد و هر شخص خلاق و نوآوری، اعتماد به نفس تولید در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را پیدا میکند.
چرخه نوآوری اجتماعی ۶ مرحله را شامل میشود. مرحله اول «انگیزهها، الهامات و تشخیصها» است. در این مرحله با توجه به شناسایی برخی نیازها و بحرانها، تصویر لازم شکل میگیرد تا به صورت ذهنی یک محصول و خدمت مورد نیاز که میتواند این مشکل را برطرف سازد یا اثرات آن را کاهش دهد، طراحی شود.
مرحله دوم «پیشنهادات و ایدهها» نام دارد. در این مرحله ایدهپردازی لازم به شکل پختهتری انجام میگیرد و با استفاده از منابع مختلف و بینش و تجارب دیگران، ایده کلی آماده میشود.
مرحه سوم «ساخت نمونه آزمایشی و اولیه» است. در این مرحله است که محصول در عمل ساخته میشود و آزمایشات و تحلیلهای اولیه روی آن صورت میگیرد.
مرحله چهارم «حفظ و نگهداری» است. این مرحلهای است که ایده خلاقانه اولیه تبدیل به یک کار روزمره و معمولی میشود. باید همواره از این ایده مراقبت کرد وبا استفاده از ابزار خلاقیت و نوآوری آن را به روز کرد تا به شکل ایدهای پویا و بالنده باقی بماند و بتواند با رقبای نوظهور رقابت کند.
مرحله «ترویج و توسعه» پنجمین بخش از چرخه نوآوری اجتماعی است. در این مرحله از طریق روشهای سازمانی مختلف برای ترویج و توسعه گفتمانی استفاده از محصول و خدمت نوآورانه زمینهسازی میشود.
«تغییر نظاممند»، ششمین مرحله و مرحله نهایی در چرخه نوآوری اجتماعی است. در این مرحله نوآوری اجتماعی به تغییر بنیادین و نظاممند در یک عرصه خاص منتهی میشود. در واقع این نوآوری در مرحله آخر باعث میشود تا همه افراد یک جامعه نسبت به یک موضوع، محصول یا خدمت دچار تغیر نگرش شوند.
انتهای پیام/