سعید رضا عاملی مطرح کرد؛

جایگاه ویژه فناوری نو در جهش تولید

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بررسی جایگاه فناوری نو در جهش تولید در جلسه کمیسیون اقتصاد دانش بنیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جلسه کمیسیون اقتصاد دانش بنیان در جمع خبرنگاران گفت: موضوع جلسه کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان با پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در مورد قانون جهش تولید در این خصوص بود که با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

او توضیح داد: قرار شد در درجه اول در رابطه با مواردی که جنبه سیاستی دارد، مجلس ورود نکند و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر حسب مصوبه جلسه ۸۲۲ موظف است سیاست‌های کلان مرتبط با اقتصاد دانش بنیان را بر مبنای مصوبه جلسه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون  جهش تولید تدوین کند.

فناوری نو ارزش افزوده بسیاری دارد

عاملی با اشاره به اینکه در این جلسه بنا شد در مواردی که جنبه قانون دارد، قوانین موثر مورد توجه قرار بگیرد، افزود: ابعاد مرتبط با فناوری نو در جهش تولید بسیار اهمیت دارد به این دلیل که  فناوری نو هم  ارزش افزوده بسیاری دارد و هم امروز در همه بخش‌های اقتصادی  چه در صنعت، چه در کشاورزی و چه در خدمات جایگاه بسیار پر رنگی پیدا کرده است، به ویژه با حضور صنعت ۴ و کشاورزی فیزیکی سایبری و خدمات هوشمند تمام عیار عرصه ارزش افزوده جهش تولید  نقش موثری دارد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر در این پیشنهادی که تهیه شده مواردی وجود داشته باشدکه جنبه آیین نامه اجرایی دارد به دستگاه دولت واگذار می‌شود تا آن‌ها با اختیاراتی که در تدوین آئین نامه اجرایی دارند، دیگر این موضوع در قانون نیاید،

چرا که تراکم قوانین هم در مقررات گذاری امر ممنوعی نیست؛ در حال حاضر ۱۲ هزار قانون مصوب در مجلس داریم که خود موضوع تنقیح هستند؛ بنابراین مقرر شد یک تنقیح قبل از تصویب روی این پیشنهاد صورت بگیرد که سبب تداوم جلسات خواهد شد.

او با بیان اینکه جهش تولید خود یک تعریف عملیاتی می‌خواهد، تشریح کرد: اگر ما جهش تولید را با رونق تولید مقایسه کنیم قاعدتا ضریب رشد اقتصادی جهش تولید دو برابر رونق تولید می‌شود، یعنی جهش تولید علاوه بر اینکه باید ما را به یک رشد اقتصادی دو رقمی برساند، باید ناظر بر نیاز‌ها و اولویت‌های مردم باشد و همچنین باید برخاسته از فناوری‌های موثر در جهان و آخرین دستاورد‌ها باشد.

عاملی افزود: وقتی از دانش بنیان می‌گوییم یعنی یک امر تخصصی را به عنوان یک بنیان اساسی برای رشد و توسعه قرار می‌دهیم و قطعا عمیق‌ترین لایه‌های عدالت هم در همین نگاه تخصص‌گرایی و نظام‌مند شکل می‌گیرد امیدواریم هر اندازه که رو به جلو پیش می‌رویم این ابعاد تخصص گرایی پررنگ‌تر شود. ما در سال چهل و دوم انقلاب هستیم توقع می‌رود مصوبات پختگی و عمق بیشتری بیابد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص گام دوم انقلاب نیز گفت: در خصوص گام دوم ما در جلسه ۸۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای مبنی بر اینکه کمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین سیاست‌های کلان گام دوم در حوزه‌های دانش بنیان و حوزه‌های مرتبط با فرهنگ را تصویب کردیم.

گام دوم یک نظام برنامه‌ر یزی پیچیده چهل ساله است

او اظهار کرد: تقریبا در هفت راهبردی که مقام معظم رهبری برای گام دوم تدوین کردند که یا دانش بنیان است و یا فرهنگ بنیان، شدیدا نگاه دانشی و نگاه فرهنگی مشاهده می‌شود، اولین راهبرد ایشان آموزش و تحقیقات است و تاکید ایشان این است ک آن سوی دانایی توانایی است و پایه تمام توانمندی‌های ما درعرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است در نتیجه این کمیته تشکیل شده و اعضای آن مشخص شده‌اند و امروز اولین جلسه کاربردی آن است و امیدواریم بتوانیم آثار گام دوم را در برنامه ۵ ساله هفتم ببینیم چرا که گام دوم یک نظام برنامه‌ر یزی پیچیده چهل ساله است و می‌توان گفت چشم انداز بیست ساله ما یک تغییر مبنایی داشته و به یک چشم انداز چهل ساله تبدیل شده است و نظام برنامه ریزی‌های دراز مدت پیچیدگی‌های بیشتری در مقایسه با برنامه‌ریزی‌های دیگر دارد.

عاملی در پایان افزود: کشور‌های مختلف جهان هم در تلاشند تا به سمت برنامه ریزی‌های دراز مدت حرکت کنند، به این معنا که مسیر رو به پیشرفت و کمال کشور از یک قاعده پایدار تبعیت کند؛ و امیدواریم گام دوم مبدائی برای این پایداری باشد. نسبت به طرحی که در مورد جهش تولید تهیه و به مجلس ارائه شده، هم همین ملاحظات وجود داشت که طرح ناظر بر گام دوم نیست و باید بتواند خود را با ملاحظات گام دوم تطبیق دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار