کارشناس میراث فرهنگی اصفهان گفت: از ابنیه تاریخی که کاملا در اختیار میراث فرهنگی است با تکنولوژی روز دنیا حفاظت می کنیم.

امیری کارشناس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت: نوشتن یادگاری و وارد کردن خدشه به آثار و ابنیه تاریخی، نوعی آسیب اجتماعی است که سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان، سال هاست که با روش‌های مختلف از آن جلوگیری کرده و در راستای فرهنگ سازی درباره آن گام برداشته است.
 

بیشتر بخوانید


او ادامه داد:  سازمان میراث فرهنگی، این اقدامات حفاظتی را تنها درباره بنا‌هایی انجام می‌دهد که کاملا در اختیار این سازمان است و سایر ابنیه مانند پل‌های تاریخی فقط مرمت آن‌ها به عهده سازمان میراث فرهنگی است و نه حفاظت!

کارشناس میراث فرهنگی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از بنا‌های تاریخی و علی الخصوص جلوگیری از یادگارنویسی و ورود هر نوع آسیب کوچک یا بزرگ، ایجاد حفاظ شیشه‌ای با کیفیت بالا در محوطه آثاری است که به راحتی و مستقیم در دسترس گردشگران قرار می‌گیرد، فاصله این حفاظ از آثار تاریخی تقریبا یک متر است و از هر نوع دسترسی و ورود آسیب به ابنیه جلوگیری می‌کند، این حفاظ مخصوصا در آثاری مانند کاخ چهلستون و عالی قاپو که دارای آینه کاری و گچبری‌های ظریف هستند استفاده شده است.

امیری ادامه داد: استفاده از سیستم‌های حفاظت الکترونیکی روز دنیا و دوربین‌های مدار بسته اقدام دیگری است که به شدت در جلوگیری از آسیب رساندن به اثار تاریخی موثر بوده، و تیم‌های حفاظتی ما مرتب در حال پایش و نظارت سیستم‌ها هستند و به سرعت از هرنوع اقدام خلاف گردشگران مطلع شده و اقدامات لازم را انجام می‌هند.

او گفت: علاوه بر سیستم‌های حفاظتی، تیم یگان حفاظتی میراث فرهنگی مستقر در اماکن گردشگری برای حفاظت از آثار تاریخی فعالیت می‌کنند و در ایام تعطیل که حضور گردشگر بیشتر می‌شود، نیرو‌های حفاظتی افزایش یافته و به طور کامل فضای بنای تاریخی مورد نظر را رصد می‌کنند.

کارشناس میراث فرهنگی گفت: علاوه بر همه این اقدامات، در فضای ابنیه تاریخی تابلو‌های هشدار و راهنما به زبان‌های مختلف نصب شده و با توزیع بروشور و پخش کلیپ به زبان‌های مختلف دنیا سعی کردیم در راستای فرهنگ سازی برای جلوگیری از آسیب رساندن به آثار تاریخی گام برداریم.

امیری بیان کرد: خوشبختانه با این اقدامات حفاظتی، مدت هاست که درباره آثار تاریخی که کاملا در اختیار میراث فرهنگی هستند، گزارشی از ورود آسیب حتی در حد نوشتن یا نقاشی روی آثار تاریخی گزارش نشده و باید بگویم که بیشترین آسیب‌ها درباره آثاری اتفاق می‌افتد که به عنوان معابر شهری هستند مانند پل‌های تاریخی که در این موارد حفاظت بر عهده میراث فرهنگی نیست.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار