میکروسکوپ‌های نیروی اتمی (AFM) یک شرکت ایرانی در حال حاضر در دانشگاه‌های معتبر و مختلف کشور استفاده می‌شود و بعد صادراتی هم دارند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان, یک شرکت دانش‌بنیان  یکی از تولیدکنندگان میکروسکوپ‌های نیروی اتمی و میکروسکوپ‌های تونلی روبشی در کشور است که قادر به تصویربرداری نانومقیاس از طیف وسیعی از نمونه‌هاست.

به گفته رضا صابر مدیرعامل این شرکت با استفاده از نانوسکوپ می‌توان علاوه‌بر تصویربرداری از سطوح نانومتری، اندازه‌گیری سایز و همچنین اسپکتروسکوپی، حتی لیتوگرافی  یا حکاکی و جابه‌جایی مولکول‌ها و یا اتم‌ها را در خلاء انجام داد.

صابر می‌گوید: «قریب به ۱۴۰ دستگاه از میکروسکوپ‌های شرکت تاکنون به فروش رفته است که بخشی از این میکروسکوپ‌ها به کشور‌های بولیوی، پاکستان، ونزوئلا و کوبا صادر شده است و در حال حاضر در حال رایزنی برای فروش به چین هستیم.»

به گفته او، این سیستم قادر به تصویربرداری از هر نوع سطح و ماده‌ای نظیر مواد زیستی و رسانا است. صابر با اشاره به تفاوت قیمت دستگاه ایرانی با نوع خارجی آن نیز با تاکید بر اینکه کارکرد اصلی دستگاه ایرانی مشابه نوع خارجی آن است، می‌گوید: «قیمت دستگاه ما یک سوم نمونه کره‌ای و یک دهم نمونه آمریکایی است،  از نظر کیفی نیز تقریبا همان کیفیت تصویربرداری را دارد.»


بیشتر بخوانید  


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران می‌افزاید: «علاوه بر میکروسکوپ، ما دستگاه هایپرترمیا نیز تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنیم. یکی از بخش‌های مهم کسب و کار ما ارائه خدمات با این دستگاه است که مشتریان از سراسر کشور داریم. از خارج از کشور نیز برای انجام تست با این دستگاه نمونه برای ما ارسال می‌شود.»

این میکروسکوپ از جمله ابزار تحقیقاتی قدرتمند و مدرن است که اجازه می‌دهد که مورفولوژی و خواص موضعی سطوح مختلف با تفکیک پذیری فضایی بالا در حد نانومتر، انجام پذیرد. در میکروسکوپ‌های پروب روبشی، مشابه سایر روش‌های آنالیز روبشی، سطح نمونه روبش می‌شود و با اندازه گیری و پردازش سیگنال‌های به دست آمده از نقاط مختلف سطح روبش‌شده، تصویر تشکیل می‌شود. قدرت تفکیک و بزرگنمایی این میکروسکوپ‌ها، بهتر از میکروسکوپ‌های الکترونی متداول است و امکان تهیه تصاویر سه‌بعدی از اتم‌ها را فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.