حصین بن نمیر از سرسخت‌ترین دشمنان امام علی (ع) و شخصی بود که در آتش زدن کعبه نقش داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محرم امسال هم رسید؛ اما حال و هوایش با همه سال‌ها فرق دارد. باشگاه خبرنگاران جوان هم سعی می‌کند به سهم خود، قدمی در راستای شور و شعور حسینی در میان مردم بردارد. از این رو برنامه‌ای گفت و گو محور با عنوان «عبرت‌های عاشورا» با حضور چهره‌های شاخص دینی ترتیب داده است.

در این مطلب درباره حصین بن نمیر صحبت کرده ایم؛ کسی که از سرداران بنی‌امیه در دوران معاویه، یزید و مروان بن حکم بود. وی را از سرسخت‌ترین دشمنان امام علی (ع) و همچنین از کسانی دانسته‌اند که معاویه را به انتخاب یزید به جانشینی خود تشویق می‌کرد.

حصین بن نمیر در واقعه حره و حمله شامیان به مکه و آتش زدن کعبه، نقش داشت. او با شروع قیام توابین، به عین الورده رفت و این قیام را سرکوب کرد.

هنگامی که مختار به خونخواهی امام حسین (ع) قیام کرد، به فرمانده سپاهش، ابراهیم بن اشتر، سفارش کرد که عبیداللّه بن زیاد و حصین بن نمیر را به قتل برساند.

در سال ۶۶ یا ۶۷ق، میان لشکر ابن زیاد و سپاه مختار به فرماندهی ابراهیم بن اشتر جنگی رخ داد. منابع نام این جنگ را خازِر گفته‌اند. در این جنگ بسیاری از عاملان واقعه کربلا و همچنین حصین بن نمیر کشته شدند. ابراهیم بن اشتر سرِ حصین و دیگر کشتگان لشکر شام را برای مختار به کوفه فرستاد. مختار سر حصین و عده‌ای دیگر از کشتگان را نزد محمد بن حنفیه به مکه فرستاد و سر بقیه را در کوفه آویزان کرد.

درباره شخصیت حصین بن نمیر با حجت الاسلام و المسلمین آذرطوسی و حجت الاسلام و المسلمین بهاری کارشناسان مذهبی گفت و گو کردیم. در ادامه می‌توانید ویدیو صحبت‌های این دو سخنران کشور را ببنید و بشنوید.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
لعنت بر قاتلان امام حسین و اصحاب باوفایشان
Iran (Islamic Republic of)
وحید آریامهر
۱۸:۴۳ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
حسین بن علی برای خلافت ب سمت کوفه رفت چون دید یزید میمون بازِ وپول ب سران قبایل نمیده.بهمین دلیل سران قبایل نامه ب امام حسین نوشتند وگفتندکه شما بیایید وحاکم کوفه شوید.یزیدتا این جریان رودید مثل پدرش معاویه پول ب سران قبایل دادوسران قبایل کوفه برای همین امام راتنها گذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۵۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
لعن الله علی القوم الظالمین.خدایا عاقبت امور همه مارا ختم بخیر بفرما.
Iran (Islamic Republic of)
Ss
۲۰:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
خدا لعنتش کنه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
لعنت بر حصین بن نمیر و باقی دشمنان اهل بیت
Iran (Islamic Republic of)
هادی حرف حق
۱۷:۰۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
درود بر مختار شادی دل اهل بیت بود و همه امامان بر او دعا کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
امام حسین ع الگوست روزمردان آزادیخواه وعدالت
طلب وشجاع وظلم ستیزرادهم محرم نامگذاری کنیم.
آخرین اخبار