نخست‌وزیر ژاپن در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد اطمینان دارد روابط دو کشور پس از استعفایش همچنان به قوت خود باقی می‌ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگو‌های دولت ژاپن امروز سخنانی از تماس تلفنی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، و «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، را نقل کرده است.

به گفته این سخنگو، در این تماس تلفنی که ۳۰ دقیقه به طول انجامید نخست وزیر ژاپن بر تقویت همکاری میان دو طرف تاکید داشت و خطاب به ترامپ گفت: «این اطمینان را می‌دهم که با خروج از من منصبم همچنان همکاری میان دو کشور به قوت خود باقی بماند.»

آبه همچنین با ترامپ از تصمیم خود برای کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیریِ ژاپن گفته است.

در مقابل، به گفته سخنگوی کاخ سفید، دونالد ترامپ نیز در این تماس تلفنی او را «عالی‌ترین و بزرگترین نخست وزیر ژاپن در تاریخ» توصیف کرده است.

نخست وزیر ژاپن روز جمعه اعلام کرد به دلایل پزشکی ناشی از وضع جسمانی‌اش، به صورت رسمی از سمت خود استعفا می‌کند. او به علت تکمیل نکردن وظایف اصلی دولت خود از جمله انعقاد پیمان صلح با روسیه به شدت ابراز تاسف کرد.

آبه افزود: من واقعا متاسفم که مشکل شهروندان ربوده شده را هنوز حل و فصل نکرده‌ایم و پیمان صلح و تغییر قانون اساسی را به ثمر نرساندیم. قلبم شکست که سمت خود را بدون تکمیل کردن این مسائل ترک می‌کنم.

این استعفای ناگهانی نخست وزیر ژاپن از سمت خود با ابراز تاسف رئیس جمهور آمریکا همراه شد. رئیس جمهور آمریکا گفت: او یکی از دوستان خوب من است. ما رابطه بسیار خوبی داشتیم، من احساس بدی درباره این خبر دارم، زیرا این اقدام باید برای او بسیار سخت بوده باشد. او خیلی کشورش را دوست دارد. من احترام بسیاری برای او قائل هستم.

آبه طولانی‌ترین دوره فعالیت در مقام نخست‌وزیری در ژاپن را در تاریخ این کشور برای خود ثبت کرده است. آبه در سال ۲۰۰۷، به طور ناگهانی از سِمت نخست وزیری استعفا کرد؛ یکی از دلایل استعفای او بیماری و ضعف عمومی اعلام شده بود. او بعد از بهبودی در سال ۲۰۰۹ به مقام خود بازگشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار