مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: ۵۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین مجهز شده که حدود نیمی از این رقم معادل ۲۸ هزار هکتار از سال ۹۲ تاکنون اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان،بهمن فریدونی سطح زمین‌های آبی لرستان را ۱۸۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: میانگین زمین‌های تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین در کشور ۲۶ درصد و در استان ۳۰ درصد می‌باشد.

او  ادامه داد: با وجودی که میزان زمین‌های آبی لرستان معادل نصف متوسط کشوری است، اما اجرای طرح‌های نوین آبیاری در این استان موفق بوده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سال گذشته به ازای هر هکتار سیستم بارانی ۱۰۴ میلیون ریال و هر هکتار سیستم قطره‌ای و موضعی ۱۷۰ میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض دولت برای کشاورزان هزینه شد.

فریدونی تصریح کرد: سال گذشته چهار هزار و ۴۷ هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین تجهیز شد که این اقدام در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب پنج هزار و ۲۵۰ و سه هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است.

او  افزود: در حال حاضر نیز طرح اجرای سیستم‌های نوین در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی آبی استان در دست اقدام می‌باشد.

۱۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی لرستان هستند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق می‌کنند و ارزش افزوده سه میلیون تن محصول استان به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می‌رسد که چنانچه مشکل تامین و تخصیص آب برای این حوزه برطرف شود علاوه بر اشتغالزایی، درآمداقتصادی کشاورزان نیز چندین برابر افزایش خواهد یافت.

از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان ۲۳ درصد آبی و مابقی دیم می‌باشد در حالیکه این رقم در کشور به ۴۶ درصد رسیده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.