مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: بیش از ۹۰ واحد سردخانه محصولات کشاورزی با حدود ظرفیت ۱۶۰ هزارتن در جنوب کرمان راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، امرالله ارجمند مدیرصنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: بسته بندی و ذخیره سازی محصولات کشاورزی فعالیتی است که بیشتر به وضعیت بازار محصولات تولیدی، وابسته است و گرایش و کشش سرمایه گذاری در این صنعت مستلزم نیاز پایداری است که در سیستم بازار ایجاد می‌شود.

او افزود: اصولا این صنعت با دو جنبه نیاز شخصی واحد تولیدی یا بازرگانی و خدمات دهی عمومی توسعه می‌یابد که هزینه بری بالای طرح‌های صنعتی بویژه در مناطق و استان‌های با دسترسی پایین‌تر به سرویس‌های مختلف خدمات رسانی در ایجاد این صنعت توام با اتکا بالا به مشارکت بالای بانکی در اجرای این طرح‌ها بعضا موجب تاخیر خارج از انتظار پوشش دهی یا تامین نیاز جدید احتمالی موجود در بازار تولید می‌شود.

ارجمند تصریح کرد: در جنوب کرمان که در گذشته به دلایل عدیده‌ای بویژه حضور بیشتر و غالب‌تر عوامل غیر بومی بازار که ذخیره سازی در منطقه به حجم محدودی از خرما، پرتقال و سیب زمینی بذری محدود بوده است، سردخانه‌های معمولی زیادی در سطحی بیش از تقاضای منطقه‌ای ایجاد به گونه‌ای که در برخی سال‌ها با ظرفیت خالی مواجه شده اند و به تناسب افزایش تقاضای منطقه ای، توسعه این صنعت هم استمرار داشته است.

او افزود: تا کنون بیش از ۹۰ واحد انبار سرد ذخیره سازی با ظرفیتی در حد ۱۶۰ هزار تُن به بهره داری رسیده است به گونه‌ای که در برخی شهرستان‌ها موجبات نگرانی واحد‌های مورد بهره برداری قبلی را بابت اشباع این صنعت موجب شده است.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در ادامه روند توسعه این صنعت، در وضعیت حاضر هم ۲۰ طرح جدید در سطح منطقه با ساختار‌های مجهزتر و کامل‌تر و ظرفیت‌های مختلف هزار تا پنج هزار تنی در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و پیشبرد امورات اداری قرار دارند که وقفه سال گذشته در تخصیص تسهیلات بانکی مربوطه موجب رکود و کندی پیشرفت این طرح‌ها شده است.

ارجمند تصریح کرد: با ورود این واحد‌ها به خدمات رسانی در این زمینه، ظرفیت موجود به بیش از نیاز پایدار واقعی موجود ارتقا خواهد یافت که بر این اساس، محوریت برنامه ریزی‌های منطقه‌ای به سمت اصلاح، تکمیل و نوسازی واحد‌های قبلی جهت دهی و اولویت بندی شده است تا از توسعه بی رویه‌ای که موجبات خطر و تهدیدی جدیدی برای واحد‌های موجود فعال منطقه‌ای باشد تا حد امکان و به تشخیص، ممانعت به عمل آید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار