خاک پور گفت:حفظ درختان به عنوان سرمایه اصلی کشور اولویت نخست است و در کنار حفظ و نگاه‌داری، درآمدزایی هم باید ایجاد شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هومان خاک پور معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: نباید به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی نگاه تجاری داشت بلکه اولویت نخست حفظ سرمایه اصلی یعنی همان درختان بنه و بوته‌های گون است و در کنار حفظ و نگاه‌داری، درآمدزایی هم باید ایجاد شود.

او افزود: اولویت بهره برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع و اخذ مجوز‌های لازم با جوامع محلی، جنگل‌نشینان و مرتع‌داران است تا از این طریق انگیزه مشارکت ذی نفعان اصلی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع فراهم شود.


بیشتر بخوانید


خاک پور با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی منابع طبیعی در بحث حفاظت از اراضی ملی و جنگل‌ها کمرنگ شدن انگیزه‌های مشارکت است اضافه کرد: یکی از راه‌های ایجاد و ترغیب جوامع محلی این است که مراتع و جنگل‌ها را اقتصادی کنیم تا در معیشت و زندگی مرتع‌داران و جنگل‌نشینان تأثیرگذار باشد و سبب افزایش درآمد خانوار‌ها شود.

او با بیان اینکه محصول فرعی در جنگل‌های زاگرس عمدتا همان صمغ درختان بنه (سقز) است که در صنایع آرایش و بهداشتی و صنعتی مصرف داشته و از ارزش اقتصادی بالا با ظرفیت صادرات برخوردار است گفت: در سال‌های گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه این محصول، خشکسالی و بهره‌برداری‌های غیراصولی، جنگل‌های زاگرس به سمت خشکیدگی و تنش رفت و در این شرایط این جنگل‌ها با محدودیت برداشت محصولات فرعی روبه‌رو شده است و دیگر درختان بنه شادابی لازم را برای برداشت محصول ندارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار