پزشک متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : اصلاح سبک زندگی عامل موثر در پیشگیری و درمان فشارخون بالا (هایپرتانسیون) است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   مسلم سلطانی پزشک متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: محدوده طبیعی فشارخون سیستولیک ۱۲۰ و دیاستولیک ۸۰ میلیمتر جیوه است.

 سلطانی افزود: یکی از راه‌های دقیق‌تر اندازه گیری فشارخون در منزل و با دستگاه‌های سیار است که میانگین ۲۴ ساعته را اندازه گیری می‌کند.

او با بیان این که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به فشارخون بالا بیماری زمینه‌ای خاصی ندارند، اظهار داشت: فشارخون اولیه یا اساسی که به طور معمول ارثی است، در نتیجه تعامل عوامل محیطی و ژنتیکی رخ می‌دهد و افرادی که در سنین جوانی فشارخون بالاتری دارند به مراتب خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت : پیروی از تغذیه سالم، محدودیت مصرف نمک، افزایش مصرف پتاسیم، کاهش وزن، گنجاندن برنامه ورزشی و پیاده روی در برنامه روزانه و هفتگی، استفاده نکردن از غذا‌های آماده و فست فود‌ها و ... تا حد زیادی می‌تواند در پیشگیری و درمان فشارخون بالا موثر باشد.

 سلطانی افزود : با توجه به آن که فشارخون بالا بیماری خاموش و بدون علامت است باید همه افراد جامعه نسبت به کنترل متناوب فشارخون اقدام کنند و در رعایت رژیم غذایی و مصرف کمتر نمک کوشا باشند.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.