با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس دغدغه خانواده‌ها از چگونگی آموزش ها شروع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  عبور از سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ با توجه به وجود یک مهمان ناخوانده با سختی‌هایی همراه بود. شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن بسیاری از خانواده‌ها و مسئولین را بر آن داشت تا از حضور دانش آموزان در محیط مدرسه جلوگیری شود. از اواخر بهمن ماه مدارس نیمه تعطیل فعالیت می‌کرد و با آغاز سال ۹۹ مدارس بصورت رسمی تعطیل شد.

در میان خبر‌های نگران کننده شیوع کرونا و همچنین نگرانی خانواده‌ها از ادامه آموزش فرزندانشان خبر‌های خوشی به گوش می‌رسید که روزنه امیدی در دل دانش آموزان و والدین پدید آورد.

مسئولین و معلمان دست به کار شدند تا اجازه ندهند با تعطیلی مدارس، آموزش نیز تعطیل شود. در این میان شبکه ۷ تلویزیون به مدرسه‌ای به وسعت ایران تبدیل شد و از اواخر اسفند ۹۸ آموزش‌ها آغاز شد. این نحوه آموزش علیرغم مزایای بسیار، با اشکالاتی نیز همراه بود. اینکه تمام دانش آموزان به این شبکه دسترسی نداشتند و حتی در صورت دسترسی، شیوه‌های آموزش در هر منطقه متفاوت بود و این تا حدی زیادی منجر به دلسردی دانش آموزان می‌شد.

قصه پر فراز و نشیب شبکه شاد

زمزمه استفاده از شبکه اجتماعی دانش آموزان یا شبکه شاد در روزهای اوج گیری شیوع کرونا مرهمی بر دل خانواده های و دانش آموزان بود تا جبران عقب افتادگی ها شود.اما با گذشت روزها ، نقاط ضعف این شبکه  نیز نمایان شد. تعدادی از دانش آموزان عطایش را به لقایش بخشیدند و ترجیح دادند آموزش را در پیامرسان دیگری ادامه دهند، اما بیشتر معلمان علیرغم اشکالات و سختی هایی که در شبکه شاد وجود داشت ،اجازه آموزش در پیام رسان دیگری را نداشتند.همه این موراد نوعی بهت و نگرانی برای خانواده ها بوجود آورد .

با گذشت چند هفته ، تا حدودی اشکالات برطرف شد ولی موضوعات اساسی و مشکل ساز از جمله سرعت پایین این شبکه ،خرید مداوم بسته های اینترنتی به شدت خانواده ها ، دانش آموزان و معلمان را به چالش می کشید.

بوی ماه مهر در هاله‌ای از ابهام

کمبود امکانات  در استفاده از شبکه شاد

تعطیلی مدارس رویدادی بود که پیش از آن تجربه اش را در کشور نداشتیم. با آغاز سال ۹۹، زمزمه‌ها از ایجاد شبکه اجتماعی دانش آموزان و ادامه آموزش‌ها در این پیام رسان داخلی قوت قلبی برای خانواده‌ها و معلمان بود. آموزش‌های مجازی روی کار آمد، آموزش‌هایی که شاید برای بسیاری از دانش آموزان خوشایند بود، اما عده‌ی زیاد دیگری را از تحصیل باز می‌داشت.

این مسئله برای خراسان شمالی که یک استان مرزی است شدت بیشتری داشت. هرچند آمار استانی وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد، اما مشاهدات عینی سخن دیگری را تایید می‌کند.

 تجربه استفاده از شبکه شاد به گفته مسئولین مطلوب بوده، ولی با پرس و جو از چند دانش آموز و مصاحبه با والدین آن‌ها به نتایج واقعی تری رسیدم.

نیایش از دانش آموزان مقطع ششم که آموزش مجازی را از نزدیک لمس کرده و به خوبی مزایا و معایب آن را تشریح کرد.

او افزود: ابتدا نصب و راه اندازی چند روزی زمان برد، بعداز این مرحله حضور در کلاس و به موقع آنلاین بودن دانش آموزان یکی از مشکلاتی بود که مدتی درگیر آن بودیم.

با  حسین پور مادر نیایش صحبت کردم و از او خواستم تا نظرش را درباره شبکه شاد بگوید.

او  گفت: در جامعه ما به دلیل نبود زیرساخت‌های فناوری آموزش مجازی و از آن مهمتر، نبود آموزش پیشین در خصوص این موضوع مشکلات زیادی برای خانواده‌ها بوجود آمد.

حسین پور  ادامه داد:همه خانواده‌ها متوجه تلاش مسئولین در ایجاد محیط آموزشی کارامد هستند، ولی باید به مشکلات بوجود آمده هم توجه کرد. از مهمترین مشکلات که در اکثر خانواده‌ها مشاهده می‌شود، وجود چند دانش آموز در یک خانواده است. ابزار‌های مراجعه به شاد به تعداد همه فرزندان وجود ندارد. در بیشتر خانواده‌ها پدر و مادر شاغل هستند و لزوم استفاده از تلفن همراه در زندگی روزمره مانع حضور بچه‌ها در کلاس‌های مجازی نوبت صبح می‌شود.

بوی ماه مهر در هاله‌ای از ابهام

در گفتگو با  مرتضوی مادری که دارای چهار فرزند دانش آموز است، حرف‌های قابل تاملی شنیدم.

 مرتضوی عنوان کرد: من ۴ فرزند دارم و با هیچ برنامه ریزی نمی‌شود هر ۴ نفر به موقع در کلاس حضور یابند، بنابراین تصمیم گرفتیم اولویت را به درس‌های مشکل‌تر بدهیم .

او افزود:در استفاده از شبکه شاد مشکلات بسیاری دیگری وجود داشت شارژ هفتگی اینترنت، استفاده دانش آموزان از فضا‌های مجازی و نبود نظارت مستقیم والدین و خطرات موجود در این محیط از جمله نگرانی‌های خانواده است.

محرومیت، عامل نگران کننده در تحصیل مجازی

مشکلات مردم در خراسان شمالی از آنچه در اکثر استان‌ها بیان می‌شود بسیار عمیق‌تر است. در خراسان شمالی عده‌ای حتی از تلویزیون بی‌بهره‌اند.

حال خود بیندیشید که در این خانواده‌ها داشتن تلفن همراه یا تبلت و از آن مهمتر داشتن اینترنت چگونه ممکن است؟

 عشایر دیگر قشری هستند که از امکانات آموزش مجازی تقریبا بی بهره است. برخی از مناطقی که عشایر در آنجا مستقر هستند تلفن همراه آنتن نمی‌دهد تا بتوانند به اینترنت متصل شود.

سعیدی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی در این خصوص اظهار داشت: ۷۰۰ دانش‌آموز این استان در ۱۲۰ روستا، از دریافت برنامه‌های شبکه ملی آموزش بی‌بهره‌اند ازاین رو، در روز‌های کرونایی تلاش کردیم تا این دانش آموزان از ظرفیت صداوسیمای استانی بهره‌مند شوند.

سعیدی عنوان کرد: قرارداد ما با شبکه اترک، برای اسفندماه پارسال بود و در عمل، از فروردین، با توقف پخش برنامه‌های آموزشی از شبکه استانی، ۷۰۰ دانش آموز استان قادر به استفاده از آموزش‌های صدا و سیما نیستند.


بیشتر بخوانید


او افزود: ۷۵ درصد از دانش آموزان، از پوشش اینترنت برخوردار هستند، اما همه آنان از فناوری لازم برای استفاده از مزایای طرح، بهره‌مند نیستند.

برای تکمیل این گزارش به یکی از مدارس بجنورد رفتم، شور و هیجان اول مهر مشهود بود، خانواده‌ها در تکاپو بودند که هر چه سریعتر فرزندانشان را ثبت نام کنند، اما در این میان موضوعی توجه مرا به خود جلب کرد، به سراغ آقای علی نیا یکی از والدینی که کار ثبت نام را به اتمام رسانده بود رفتم و از او درباره روند ثبت نام پرسیدم.

 علی نیا گلایه‌مند بود فیش واریزی خود را نشان داد و گفت:از من مبلغ یک میلیون تومان جهت ثبت نام، اینترنت و موضوعاتی از این قبیل گرفتند.

خانمی از کنارم می‌گذشت جویای حال و احوال ثبت نام فرزندش شدم او هم گلایه‌مند بود، این بار از مدارک زیادی که مدرسه برای ثبت نام می‌خواهد.

اینترنت رایگان مهمترین دغدغه کاربران شبکه شاد

عباس سعیدی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تامین اینترنت رایگان یکی از دغدغه‌های اساسی دانش آموزان و معلمان در این استان است که باید این مهم مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

سعیدی افزود: با توجه به اینکه آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه است، دغدغه‌هایی همانند اینترنت، تلفن همراه و تبلت در بخش سخت افزاری برای معلمان و دانش آموزان وجود دارد.

او با بیان اینکه اینترنت رایگان از مطالبات فرهنگیان و دانش آموزان بوده که باید وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات در این خصوص تدبیری بیاندیشند، ادامه داد: برای تامین زیرساخت‌های سخت افزاری همانند گوشی و تبلت نیز با وزارت صمت رایزنی شده تا این دستگاه به صورت ارزان قیمت در دسترس همه قرار بگیرد.

بوی ماه مهر در هاله‌ای از ابهام

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۰۰ نقطه در استان فاقد پوشش اینترنت است، گفت: در رایزنی با اداره کل فناوری اطلاعات استان مقرر شد تا پایان شهریور ماه یک هزار مدرسه در حواشی شهر و روستا‌ها به اینترنت مجهز شود.

او با اشاره به اینکه بیش از ۱۸۰ هزار دانش آموز در مدارس استان تحصیل می‌کنند، افزود: حدود ۷۰ درصد دانش آموزان استان به سامانه شاد دسترسی داشته و ۳۰ درصد هم به دلیل نبود اینترنت، تلفن همراه  یا تبلت و یا سکونت در مناطق روستایی به این سامانه دسترسی نداشتند.

سعیدی با بیان اینکه آموزش به دانش آموزان امسال در سه محور مجازی، نیمه حضوری و حضوری انجام می‌شود، گفت: اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که ستاد ملی کرونا اجازه برگزار شدن کلاس را بدهد، مشکلی با برگزاری حضوری مدارس نداشته و کلاس‌ها را دایرخواهیم کرد، در غیر اینصورت برنامه‌های مختلفی برای ارائه آموزش داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی ادامه داد: در مناطقی که تعداد دانش‌آموزان محدود بوده و وضعیت آن‌ها هم از نظر وجود موضوع کرونا، سفید باشد، کلاس‌های درس برپا می‌شود، اما در مناطق زرد کلاس‌ها نیمه حضوری و یا به صورت زوج و فرد برپا خواهد شد و در مناطق قرمز نیز آموزش مجازی مد نظر است.

سعیدی گفت: در مدارس روستایی و عشایری مناطق قرمز به لحاظ شیوع بیماری کرونا، و در صورت عدم دسترسی دانش آموزان به سامانه شاد، برای تداوم آموزش ارسال بسته‌های آموزشی، درسنامه‌ها از طریق راهبران آموزشی و استفاده از برنامه‌های آموزشی تلویزیون انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه سلامتی دانش‌آموز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای آموزش و پرورش حائز اهمیت است، گفت: همه اقدامات آموزشی در نقاط مختلف استان با توجه به شرایط و چارچوب کلان مشخص شده توسط وزارت آموزش و پرورش، تصمیم‌گیری می‌شود تا ضمن حفظ سلامتی دانش آموزان، آموزش تعطیل هم نشود.

سعیدی درباره اعلام نتایج وضعیت تحصیلی پارسال و ثبت نام در سال جدید گفت: تمام دانش‌آموزان میان پایه در مدارس به طور خودکار ثبت‌نام می‌شوند و نیازی به حضور دانش‌آموزان نیست. در صورتی که والدین برای ثبت سفارش کتاب اقدام نکردند می‌توانند این کار را از منازل انجام دهند.

او با اشاره به مشکلات شبکه شاد برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان عنوان کرد: مشکلات این شبکه احصاء شده و برای سال آینده تلاش می‌شود این مشکلات رفع شود. برای دانش‌آموزانی که ابزار استفاده از این شبکه را هم ندارند، دو راهکار ملی و استانی وجود دارد. در سطح ملی وزارتخانه در تلاش است که بودجه‌ای برای این امر تهیه شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه برخی تخلفات در مدارس هیئت امنایی باعث شد که مدارس هیئت امنایی به مدارس دولتی تبدیل شوند، گفت: برخی از مدارس هیئت امنایی با توجه به دریافت برخی مبالغ و وعده‌هایی که داده بودند، خوب عمل نکردند و اعتراض والدین و ورود دستگاه‌های نظارتی باعث شد که این مدارس تبدیل وضعیت شوند.

سعیدی اشاره‌ای هم به وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال جدید داشت و عنوان کرد: بابت بروز برخی مشکلات در حین فرایند ثبت نام از اولیای دانش‌آموزان عذرخواهی می‌کنیم. امسال برای برقراری عدالت آموزشی معلمان نمونه استان در تمام دارس مرکز شهر و حاشیه شهر توزیع و تقسیم شده‌اند. این اطمینان را به دانش‌اموزان و خانواده‌ها می‌دهیم که تمام معلمان خوب استان در تمام مناطق حضور خواهند داشت.

او ادامه داد: شعار ما این است که بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه است، ولی توزیع جغرافیایی مدارس در مرکز استان به خوبی صورت نگرفته و این به خاطر نبود عرصه مناسب برای ساخت مدرسه است. البته این مشکل بیشتر در مدارس ابتدایی است که نقصان اصلی آموزش استان در مرکز استان این موضوع است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: هر نوع دریافتی به‌عنوان کمک به مدرسه کاملا غیرقانونی است و اگر مبلغی هم دریافت شده فقط با رضایت خانواده‌ها بوده است. چند نفر از مدیران در این خصوی تذکر جدی دریافت کردند. اگر در طول سال تحصیلی هم این اتفاق به صورت درخواست از سوی مدرسه باشد، غیرقانونی است. پارسال هم برای برنامه‌های فوق برنامه‌ای که انجام نشده نباید پولی دریافت می‌شد که قرار شده مبالغ گرفته شده در سال جدید پس داده شود.

بوی ماه مهر در هاله‌ای از ابهام

معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی با اعلام آخرین آمار ثبت نامی‌ها عنوان کرد:از ۱۸۰ هزار دانش آموزی که امسال آموزش و پرورش میزبان آنان است،۱۷۵ هزار و ۲۲۹ نفر ثبت نام شده اند.

خوش آیینه با بیان اینکه ۴ هزار و ۷۰۰ دانش آموز هنوز در انتظار ثبت نام هستند، افزود:بیش از ۳ هزار نفر از این دانش آموزان مربوط به مقطع متوسطه دوم هستند.

آموزش تعطیل نمی‌شود

در کنار تمام دلواپسی‌هایی که دانش آموزان، والدین، معلمان و مسئولین فعال در حوزه آموزش داشتند نکته مهم و قابل توجه این است که آموزش نباید تعطیل شود.

به گفته مسئولین تمام تلاش‌ها برای آغاز یک سال تحصیلی پربار انجام گرفته است، ولی نگرانی از ابهام این شیوه آموزش وجود دارد، نگرانی از اینکه آیا دانش آموزان در مناطق روستایی، عشایری و یا حتی شهری می‌توانند بخوبی از اینترنت، اپلیکیشن توانمند و همچنین آموزش‌های مجازی بهره‌مند باشند یا نه؟

خدا نکند همانند محمد دانش آموز روستایی که گفت: از ابتدا اسفند تعطیل شدیم و مدرسه نرفتیم و دیگر هیچ، اواخر خرداد زنگ زدن که برای تحویل کارنامه بیایید!

آیا این دانش آموز آمادگی ورود به مقطع بالاتر را دارد؟ اما باید خوش بین بود،اداره کل آموزش و پرورش واداره کل فناوری و ارتباطات استان شبانه روزی تمام تلاش خود را جهت رفع نیاز‌های آموزشی و خدمات رسانی در مناطق شهری و روستایی می‌کنند.

مردم مانند همیشه باید به آموزش و پرورش اطمینان داشته باشند و برای ساخت آینده فرزندان دست به دست هم دهند.

 گزارش از  اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.