کارشناس مسائل بین الملل گفت: آنچه می‌تواند غربی‌ها و کشور‌های تحریم کننده را از مسیر تحریم متوقف کند، بازدارندگی اقتصادی است.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار‌های کم اثر یا بی اثر کردن تحریم ها، گفت: تحریم‌ها به نوع نگاه و انتخاب‌های دولت به مسئله سیاست خارجی برمی‌گردد، همچنین سر دیگر این موضوع به نوع نگاه به اهداف و آرمان‌های انقلاب مربوط می‌شود.

او افزود: اگر دولت بتواند بین مواضع، رویکرد‌های ایدئولوژیک و روابط بین الملل پیوند منطقی و قابل اجرا برقرار کند، می تواند در عبور از مشکلات کشور موفق باشد، اما اگر قرار باشد بین آرمان‌ها و روابط خارجی تفاوت قائل شویم، مشکل حل نمی‌شود. در واقع تحریم یک پدیده غیر مترقبه نیست و به نسبت اینکه ایران بتواند بر پایه اهداف و آرمان‌های انقلاب رشد و توسعه پیدا کند، می‌تواند وجه الهام بخشی کشورمان را هم تقویت کند. در همین راستا دیگر کشور‌ها هم سعی می‌کنند از راهکارهای ما به عنوان الگویی در مناسبات داخلی و خارجی استفاده و مسیر استقلال خواهی را طی کنند.

ظهره وند ادامه داد: الگو قرار گرفتن ایران، کشورهای قدرتمند را نگران کرده و حوزه نفوذ آنها را محدود می‌کند، در نتیجه آن‌ها به سمت ایران می‌آیند، لذا تحریم پدیده عجیبی نیست و ما باید خود را از قبل آماده می‌کردیم تا کشور به سمت خود اتکایی حرکت کند، چراکه در این شرایط به مشارکت گذاشتن ظرفیت‌های خودمان با محیط پیرامونی می تواند سایر کشورها را به سمت ما بکشاند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به روابط ایران و ونزوئلا، گفت: تهران و کاراکاس به این نتیجه رسیدند که با یکدیگر مسیر مقامت را بهتر طی می‌کنند، همین روابط را می توانیم با کشور‌های عراق، آذربایجان، ترکیه و دیگر کشور‌ها داشته باشیم. در حقیقت کشور‌های منطقه برای رشد و توسعه خود بدون فشار خارجی باید بتوانند همکاری‌های نزدیک با یکدیگر داشته باشند و ظرفیت‌های خود را به مشارکت بگذارند.

او فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تحریم‌ها را نسخه نجات همه کشور‌ها از تحریم‌ها دانست و گفت: آنچه می‌تواند غربی‌ها و کشور‌های تحریم کننده را از مسیر تحریم متوقف کند، بازدارندگی اقتصادی است و آنچه می‌تواند برای تحریم کننده‌ها هزینه ساز باشد، بازدارندگی ما در حوزه‌های مختلف است.


بیشتر بخوانید


ظهره وند ادامه داد: وقتی به ظرفیت‌های خودمان در کشور تکیه کنیم، بازدارندگی ایجاد می شود، اما با استناد به اینکه کشورهای تحریم کننده خودشان از تحریم ما خسته می شوند و در مناسبات خودمات هیچ تغییری ایجاد نکنیم، راهگشا نیست.

او افزود: نباید گردن خود را زیر پای هیچ کشوری از جمله اروپا و غرب بگذاریم، این موضوع میسر نمی‌شود مگر با خود اتکایی، چراکه وابستگی به کشور‌ها یعنی گذاشتن گردن خود زیر پای فشار بیگانه، که این موضوع برای آن‌ها هزینه‌ای در پی ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: تجربه ۴۰ سال گذشته به خوبی نشان می‌دهد که استقلال برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی دارد و استقلال به معنای قطع روابط با کشورهای دیگر نیست بلکه استقلال یعنی خود اتکایی که آن هم با عدم وابستگی به کشورها  و داشتن مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میسر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار