معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بازگشایی مدارس جزو دستور نشست ستاد کرونا است و قبل از آن وضعیت شهرستان‌ها و مدارس بررسی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیش از شش ماه است که در استان، همزمان با کشور و جهان دچار بحران اپیدمی شیوع کرونا هستیم.

او با اشاره به اینکه طولانی شدن شرایط بیماری موجب خستگی مردم و کادر بهداشتی و درمانی شده است افزود: امید است مردم با تغییر سبک زندگی و پذیرفتن اینکه باید با این ویروس کنار بیایند به کنترل بیماری کمک کنند.


بیشتر بخوانید


جزایری با بیان اینکه سیر بیماری در چهارمحال و بختیاری متفاوت بوده و جز استان‌های با وضعیت سفید بودیم اضافه کرد: مراقبت‌های خوبی در مبادی ورودی انجام گرفت، مردم همکاری خوبی داشتند و بسیج همگانی مقابله با کرونا به خوبی توانست شرایط را مدیریت کند.

او ادامه داد: در اسفندماه بروز بیماری در چهارمحال و بختیاری بسیار کم بود، این وضعیت در فروردین ماه به صورت متوسط یعنی از هفته‌ای سه تا چهار مورد در روز به پنج تا هفت مورد در روزرسید، در اردیبهشت‌ماه با توجه به تعطیلات نوروز و محدودیت‌های اعمال شده همزمان با کشور بیماری کنترل شد ودر خصوص سیر نزولی داشت و از ابتدای خردادماه شاهد سیر صعودی موارد ابتلا، سر پایی، بستری و فوتی ناشی از کرونا هستیم.

جزایری گفت: از هفته گذشته با اوج بیماری و وضعیت نگران کننده بیماری مواجه‌ایم، اگرچه طبق شاخص کشوری در وضعیت هشدار هستیم، اما همه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز موارد ابتلا، بستری و فوتی قرار دارند.

او با اشاره به اینکه نزدیک شدن فصل پاییز و شرایط آب و هوایی آن و شرکت مردم در سوگواری دهه اول محرم که البته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گرفت شرایط نگران کننده‌ای فراهم کرده است افزود: امید است با همکاری مردم که البته تاکنون نیز وجود داشته است شاهد کنترل هر چه سریع‌تر بیماری باشیم.

جزایری اضافه کرد: تحلیل شرایط بیماری کرونا سه وضعیت سفید، زرد و قرمز را فراهم می‌کند، در وضعیت سفید دانشجویان و دانش‌آموزان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند سر کلاس‌ها حاضر شوند، در وضعیت زرد کلاس‌ها حضوری و نیمه حضوری برگزار می‌شود و در شرایط قرمز تشکیل کلاس مطلقا ممنوع است.
او با بیان اینکه اعلام شرایط کرونا اعم از موارد ابتلا و فوتی هر ۱۵ روز یک بار صورت می‌گرفت ادامه داد: در حال حاضر و برای بهره گیری بهتر، اعلام وضعیت بیماری به صورت هفتگی انجام می‌شود و سعی شده است علاوه بر تحلیل بیماری بازدید محیطی نیز انجام شود.

جزایری درخصوص وضعیت خوابگاه‌ها گفت: کاهش ظرفیت اتاق‌های خوابگاهی به ۵۰ درصد قابل قبول نیست، بلکه هر اتاق باید در اختیار یک دانشجو قرار داده شود.

او افزود: آدرس سایت سلامت در اختیار دانشجویان قرار داده شود تا هر دانشجو در صورت نیاز اگر احساس کرد بیمار شده بتواند در این سایت فرم خوداظهاری را تکمیل کند، در این شرایط کارشناسان مرکز بهداشت سریعا از طریق شماره ۴۰۳۰ با فرد تماس گرفته و مشاوره‌های لازم را به وی ارائه می‌دهند.

جزایری با اشاره به اینکه سلف سرویس‌ها نیز پروتکل‌های بهداشتی خاص خود را دارد اضافه کرد: مواد گندزدا و ضدعفونی کننده باید در همه خوابگاه‌ها و محیط‌های دانشگاهی وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه بازگشایی مدارس جز دستور جلسه ستاد کرونا است، ادامه داد: وضعیت شهرستان‌ها و مدارس بررسی می‌شود، اما به نظر می‌رسد وضعیت چهارمحال و بختیاری اجازه بازگشایی مدارس از شنبه هفته آینده را نخواهد داد.

جزایری با تأکید بر اینکه کووید-۱۹ نه واکسن و نه درمان اختصاصی ندارد گفت: طبق ضوابط درمانی مطرح شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر از پنج دارو در بیمارستان‌های استان برای درمان بیماران کرونا استفاده می‌شود.

او ادامه داد: در دانشگاه بر روی دارو‌های گیاهی کار شده است، اما قطعا نمی‌توان گفت کدام درمان اثرگذاری بیشتری دارد، درمان‌ها در حال حاضر همگی حمایتی است و دارو‌ها تنها از طریق پزشک تجویز می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.