معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: تاکنون بانک اطلاعاتی بیش از ۳۰۰ سمن در استان کرمان را تهیه کردیم.

تهیه بانک اطلاعاتی ۳۰۰ سمن درکرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، قویدل معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان گفت: با مجمع سازمان‌های مردم نهاد و سمن ها، نخبگان و گروه‌های جهادی جلساتی برگزار و امیدواریم از ظرفیت این افراد نیز در راستای کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی جامعه استفاده شود.

او افزود: مهمترین رسالت و دغدغه این معاونت اتخاذ تدابیر و راهبرد‌های نوین در جهت کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا و یکی از راه‌های رفع این دغدغه همکاری با قرارگاه معاضدتی-قضایی کرمان است.

او گفت: توجه به منویات مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه کشور، برنامه چهارم توسعه قضایی و طرح تحولی ریاست قوه قضائیه در کنار سایر قوانین موضوعه، این معاونت را به سمت و سوی تدوین برنامه کاربردی در راستای پیشگیری از ورود پرونده‌ها به دستگاه قضا و تدوین طرح اورژانس قضایی سوق داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: هدف نخست طرح اورژانس قضایی کمک به مردم و تسهیل روند رسیدگی به مشکلات آن‌ها و در مرحله بعد کمک به کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی در نظر گرفته شده و تاکید این طرح بر عدم نگاه کیفری بر پرونده‌هایی است که ماهیت قضایی در آن‌ها کمرنگ است.

قویدل اظهار کرد: از آنجا که مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌ها منوط به همکاری و تعامل بسیاری از نهاد‌ها و سازمان هاست و این معاونت نقشی راهبردی در این خصوص دارد، برهمین مبنا بستر‌های تعامل بسیاری از نهاد‌ها و ارگان‌ها در راستای اجرای بهتر طرح اورژانس قضایی پیش بینی شده است که کانون بسیج حقوقدانان یکی از این نهاد هاست.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه پیشگیری کارآمد و اثربخش از بروز ناهنجاری‌ها و جرائم نیز نیازمند برخورداری از بینش اصیل، دانش فراگیر و شیوه‌های فناوری پویا و توانمند است، در این راستا قرارگاه معاضدتی-حقوقی بسیج حقوقدانان دادگستری استان کرمان با استفاده از وکلا، کارشناسان، حقوقدانان و ظرفیت‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم راه اندازی شده و فعالیت خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به ظرفیت‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های مهم این معاونت آموزش تعداد ۵۰۰۰ نفر مُصلح و حکمین قرآنی در سطح استان است که با رویکرد‌های پیشگیری از وقوع جرم، وایجاد صلح و سازش آموزش دیده اند و این معاونت در حال تسهیل بستر‌های استفاده از این ظرفیت مردمی است.

او به راه اندازی پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی-قضایی درمنطقه حاشیه نشین شهرک صنعتی اشاره و بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های این معاونت وجود مشاورین سلامت و روان شناسی در بحث مشاوره خانواده است، ضمن اینکه تعداد قابل توجهی از روانشنان، مشاورین خانواده، مددکاران و روان پزشکان و... با این معاونت همکاری دارند و علاوه بر استفاده از ایشان در طرح اورژانس اجتماعی، مصمم به ایجاد زمینه همکاری مشترک با گروه مشاورین خانواده و حقوقی در مناطق آسیب دیده و در معرض آسیب، خصوصا حاشیه شهر کرمان هستیم.

این مقام قضایی افزود: چنانچه بتوانیم همه پتانسیل‌ها را جمع و به صورت جهادی و انقلابی فعالیت کرده و با برنامه مدون، طرح خلاقانه وهدفمند پیش برویم قطعا نتیجه‌ای مثبت و قابل قبول دریافت خواهیم کرد و هماهنگی و همکاری با بسیج مساجد، محلات و اقشار از همان ابتدا در راستای ایجاد قرارگاه کارآمد و اثرگذار در این تعامل مشترک دیده شده است.

قویدل تصریح کرد: تاکنون بانک اطلاعاتی بیش از ۳۰۰ سمن در استان کرمان را تهیه و با مجمع سازمان‌های مردم نهاد و سمن ها، نخبگان و گروه‌های جهادی نیز جلساتی برگزار کرده ایم و امیدواریم از ظرفیت این افراد نیز در راستای کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی جامعه و همچنین ارتقاء کیفی برنامه‌های این پایگاه استفاده کنیم.

او تاکید کرد: یکی از اهداف مشترک و مهم معاونت اجتماعی و کانون بسیج حقوقدانان اجرای برنامه در جهت ارتقاء آگاهی‌های عمومی، حقوقی و کاهش ورودی پرونده هاست و بر همین وجه همکاری در ایجاد قرارگاه معاضدتی-حقوقی در دستور کار معاونت قرار گرفته است.
قویدل افزود: در جهت ایجاد این قرارگاه نخست باید بحث مشاوره حقوقی با استفاده از وکلا، کارشناسان، مصلحین و حقوقدانان و سپس ترویج فرهنگ صلح و سازش برنامه ریزی شود چراکه دغدغه دستگاه قضایی رسیدگی به پرونده‌های مسن و معوق است که انتظار می‌رود بتوان با تشکیل تیم حقوقی به این مساله سامان بخشید.

او گفت: این پایگاه در شهرک صنعتی مستقر شده و برنامه‌های قضایی، مشاوره ای، مددکاری، حقوقی و فرهنگی و اجتماعی و. را با مشارکت ساکنین و حضور و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در دستور کار دارد.

رییس بسیج حقوقدانان استان کرمان نیز در این نشست گفت: ضرورت دارد محتوای حقوقی به روز را در اختیار حقوقدانان قرار دهیم، بنابراین می‌توان از آثار فرهنگی، هنری و سایر تولیدات علمی تهیه شده توسط معاونت اجتماعی دادگستری را در سطح بسیج اقشار (که شامل ۲۲ قشر از عشایر گرفته تا بسیج جامعه پزشکی و...) قرار دهیم که همگی آماده همکاری با این معاونت هستند.

امین مهدی پور بیان کرد: با هم افزایی و همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان می‌توان کار‌های بزرگی انجام داده و گره‌های زیادی را باز کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار