مخاطب شناسی از دیدگاه رضوی
دکتر ناصر باهنر مدیر گروه ارتباطات و تبلیغ دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) نیز با اشاره به روایتی از حضرت رضا (ع) مبنی بر اینکه "اگر مردم زیباییهای کلام ما را میدانستند، از ما پیروی میکنند" گفت: مبلغان دینی باید بدانند که مخاطب نقش فعالی دارد، زیرا از فطرتی برخوردار است که اغلب بیدار و پیشینه خدادادی دارد.
او افزود: اگر مبلغ و ارتباط گر دینی به این امر توجه داشته باشد، نوع بیان و برنامه سازی اش هم متفاوت میشود.
مدیر گروه ارتباطات و تبلیغ دانشکده معارف اسلامی ادامه داد: جایگاه مخاطب در ارتباطات و تبلیغ سیاسی یا دینی متفاوت است، لذا شناخت این جایگاه اهمیت دارد.
عدم محدودیت تبلیغ به زمان و مکان خاص
دکتر سهیل اسعد مبلغ شاخص بینالمللی از آرژانتین نیز در این نشست با انتقاد از برخی از دیدگاهها که تبلیغ را محدود به زمانی خاص میدانند گفت: مبلغ باید در همه زمانها و اوقات دغدغه تبلیغ داشته و آن را محدود و منحصر به ایام ماه مبارک رمضان و یا ماه محرم و صفر نداند.
او افزود: تبلیغ یک مساله اصلی، اساسی و دارای اولویت است و امری ثانوی نیست، نگاه ما به تبلیغ باید منطبق با الگوهای ارائه شده توسط اهل بیت (ع) باشد و از منظر آن بزرگواران تبلیغ، امری الهی و مقدس است.
مبلغ شاخص بینالمللی از آرژانتین ادامه داد: نباید سیره اهل بیت (ع) را به عنوان تاریخ و اتفاقی محدود به زمان خاص مورد توجه قرار داد بلکه باید از سیره این بزرگواران به روش تبلیغی اهل بیت (ع) برسیم.
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مطابق با رسالتها و رویکردهای علمی خود مبنی بر اولویتگذاری نسبت به موضوعات مرتبط با ترویج و تبیین معارف اهل بیت (ع) به ویژه اشاعه معارف عالم آل محمد (ص) و تبیین ارتباط مسائل علمی و اجرایی جامعه با معارف ایشان و ارائه راهبردهای علمی- دینی به آن، اقدام به طراحی کنفرانس ملی "معارف امام رضا (ع) و علوم روز" و هفت پیش نشست تخصصی آن برای امسال با مشارکت و حضور نخبگان و پژوهشگران حوزوی- دانشگاهی و مدیران و متولیان اجرایی کرده است.