اصول بنیادی ارتباطات و تبلیغ دینی در سیره علمی و عملی امام رضا(ع)، در دانشگاه امام رضا (ع) مشهد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن مهدوی مهر رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی  در نخستین نشست وبیناری همایش ملی " امام رضا (ع) و علوم روز" با اشاره به وجود القاب مختلف برای معصومین (ع) گفت: این القاب هرکدام ناظر به یک جهت و برجستگی ویژه در آن معصوم (ع) است، اما حضرت رضا (ع) در آن زمان با لقب عالم آل محمد (ص) به دنیا معرفی شدند.

او افزود: امام رضا (ع) جامعیتی در ساحت‌های گوناگون علمی داشتند که در یک گستره جغرافیایی وسیع بروز و ظهور پیدا کرده بود و این جامعیت در شرایطی اتفاق افتاد که دانشمندان در علوم مختلف پیشرفت کرده بودند.

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی  ادامه داد: امام رضا (ع) با استدلال، زبان‌ها و علوم مختلف آشنایی داشتند و این استدلال‌ها عقلی و منطقی بود لذا باید امام رضا (ع) را با این ویژگی به مردم معرفی کرد.


تبیین مختصات دینی مبتنی بر روایات امام رضا (ع)

حجت الاسلام سید رضا مودب رییس دانشکده الهیات دانشگاه قم و دبیر علمی همایش ملی "امام رضا (ع) و علوم روز" نیز در این نشست گفت: مبلغ، تذکر دهنده معارف است نه آموزش دهنده لذا در امر تبلیغ، نیاز نیست که مبلغ معارف را ایجاد کند بلکه باید آن را بیان کند تا در جان انسان آشکار شود.

او افزود: معارف دین و راه حق و حقیقت در جان هر انسانی به ودیعه نهاده شده است، دستورات دین منطبق با فطرت انسان است و خداوند متعال در جان آدمی همه ارزش‌های مورد نیاز را قرار داده لذا معلمان و مبلغان دینی باید بدانند که وظیفه اصلی آنان تذکر است.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه قم با استناد به آیات شریفه قرآن کریم مبنی بر اینکه "اگر ابلاغ به خوبی انجام شود و معارف به خوبی یادآوری شود، قطعا اثرگذاری اتفاق خواهد افتاد" ادامه داد: رهبران دینی جامعه باید ابتدا حق گرایی کامل خود را در شناخت معارف تثبت کرده و سپس به ارشاد دیگران بپردازند.
بیشتربخوانید


مخاطب شناسی از دیدگاه رضوی

دکتر ناصر باهنر مدیر گروه ارتباطات و تبلیغ دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) نیز با اشاره به روایتی از حضرت رضا (ع) مبنی بر اینکه "اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کنند" گفت: مبلغان دینی باید بدانند که مخاطب نقش فعالی دارد، زیرا از فطرتی برخوردار است که اغلب بیدار و پیشینه خدادادی دارد.

او  افزود: اگر مبلغ و ارتباط گر دینی به این امر توجه داشته باشد، نوع بیان و برنامه سازی اش هم متفاوت می‌شود.

مدیر گروه ارتباطات و تبلیغ دانشکده معارف اسلامی ادامه داد: جایگاه مخاطب در ارتباطات و تبلیغ سیاسی یا دینی متفاوت است، لذا شناخت این جایگاه اهمیت دارد.

عدم محدودیت تبلیغ به زمان و مکان خاص

دکتر سهیل اسعد مبلغ شاخص بین‌المللی از آرژانتین نیز در این نشست با انتقاد از برخی از دیدگاه‌ها که تبلیغ را محدود به زمانی خاص می‌دانند گفت: مبلغ باید در همه زمان‌ها و اوقات دغدغه تبلیغ داشته و آن را محدود و منحصر به ایام ماه مبارک رمضان و یا ماه محرم و صفر نداند.

او افزود: تبلیغ یک مساله اصلی، اساسی و دارای اولویت است و امری ثانوی نیست، نگاه ما به تبلیغ باید منطبق با الگو‌های ارائه شده توسط اهل بیت (ع) باشد و از منظر آن بزرگواران تبلیغ، امری الهی و مقدس است.

مبلغ شاخص بین‌المللی از آرژانتین ادامه داد: نباید سیره اهل بیت (ع) را به عنوان تاریخ و اتفاقی محدود به زمان خاص مورد توجه قرار داد بلکه باید از سیره این بزرگواران به روش تبلیغی اهل بیت (ع) برسیم.

دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مطابق با رسالت‌ها و رویکرد‌های علمی خود مبنی بر اولویتگذاری نسبت به موضوعات مرتبط با ترویج و تبیین معارف اهل بیت (ع) به ویژه اشاعه معارف عالم آل محمد (ص) و تبیین ارتباط مسائل علمی و اجرایی جامعه با معارف ایشان و ارائه راهبرد‌های علمی- دینی به آن، اقدام به طراحی کنفرانس ملی "معارف امام رضا (ع) و علوم روز" و هفت پیش نشست تخصصی آن برای امسال با مشارکت و حضور نخبگان و پژوهشگران حوزوی- دانشگاهی و مدیران و متولیان اجرایی کرده است.

 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.