در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راهکارهای جلوگیری از آسیب های فضای مجازی به خانواده/ تخریب بنیان خانواده، هدف اصلی شبکه های اجتماعی صهیونیستی

فضای مجازی به دور از پیامد‌های مثبت، کارکردی مخرب دارد که متأسفانه باعث تخریب بنیان برخی از خانواده‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها، فضای مجازی به یکی از مهم‎ترین عوامل طلاق در کشور و برهم‌زننده آرامش خانواده‌ها تبدیل شده است که بی‎توجهی به آثار و نتایج آن می‎تواند خطرات بیشتری را در آینده برای افراد به دنبال داشته باشد. بنابراین از آنجایی که با شیوع کرونا و مجازی شدن بسیاری از امور چون آموزش‌های درسی و ...، استفاده اعضای هر خانواده از فضای مجازی بیشتر شده، حتما لازم است نکاتی مهم درمورد نحوه استفاده درست و به جا از این فضا و فناوری برای خانواده‎ها بیان شود که در ادامه به بخشی از آن می‌پردازیم.

موضوع اصلی که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت، روش‎های حفاظت از حریم خانواده در فضای مجازی و توجه به انجام اموری است که می‎تواند تا حدود زیادی حفظ بیشتر اعضای خانواده از آسیب‎های فضای مجازی را به همراه داشته باشد، در این  صورت باید توجه کرد که در وهله اول هر فردی برای حفظ حریم‎ها و حرمت‎ها نیاز به نوعی حیای درونی دارد که او را از میل به دیده شدن توسط دیگران بازدارد.

البته که در مواردی نیز این اطرافیان نزدیک هستند که با بی‎توجهی به همسر یا فرزند، درب‌های شبکه‎های اجتماعی و جلب توجه برای دیگران را به روی آن‎ها می‎گشایند. بنابراین یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با این موضوع، نوع رفتار شریک زندگی و توجه او به وظایف خود نسبت به همسر است که در ادامه به بخش‎‌هایی از آن اشاره می‏‌کنیم. 

حفاظت از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی

 

روح الله مؤمن نسب، رئیس مرکز آموزش سواد رسانه‎ای که ریاست ستاد فضای مجازی بنیاد عفاف و حجاب را نیز بر عهده دارد، در پاسخ به چگونگی عملکرد شریک زندگی در قبال همسر برای جلوگیری از آسیب‏‎های فضای مجازی بیان کرد: از آنجایی که بخش عمده فضای مجازی که مورد استفاده مردم قرار می‎گیرد تحت مدیریت و اختیار شرکت‎های صهیونیستی و آمریکایی است باید به این موضوع توجه داشت که تهاجم‌های هدف‎دار بسیاری در این برنامه‌ها نهفته است که با نشانه گرفتن فرهنگ و عقاید مردم، سعی در تخریب خانواده‌ها و همچنین تخریب زندگی ایرانی اسلامی دارد.

روح الله مومن نسب

او ادامه داد: این شرکت‎های اسلام ستیز فضای شبکه‎های اجتماعی را به گونه‌ای فراهم کردند که دسترسی به هرگونه تصاویر و مطالب برای تمام کاربران ممکن بوده و فرد می‎تواند به راحتی و پنهانی با هدف‎های مختلف وارد رابطه‎های متعدد و گوناگون شود، بی آنکه شریک زندگی یا دیگر اعضای خانواده‎اش از این موضوع باخبر شوند، بنابراین در چنین مواقعی که بستر گناه و ترک زندگی متعهدانه فراهم است، همسر فرد وظیفه دارد با توجه ویژه خود، او را از فضای گناه‎آلود مجازی دور کند.

حفاظت از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی

همسرتان را اینگونه از فضای مجازی دور کنید

یکی از انواع این وظایف، توجه ویژه به نیازهای همسر در زمینه‎های مختلفی چون جنسی و عاطفی و به دنبال آن عدم اجازه ورود افراد غریبه به حریم زندگی شخصی و محرمانه‎شان است. اما در مواقعی نیز این اعتیاد به فضای مجازی در ارتباط با بحث جنسی نیست و فرد تنها به منظور تفریح و سرگرمی از این فضا استفاده می‎کند، در چنین شرایطی نیاز است برنامه‎های تفریحی قابل توجهی توسط شریک زندگی پیشنهاد شود تا فرد به جای تفریح در فضای مجازی به فضای حقیقی بپیوندد و اوقات خود را با همسرش بگذراند.

مؤمن نسب پیشنهاد کارآمدی نیز برای درک بهتر همسر از حضور در شبکه‎های اجتماعی داد و گفت: به این صورت که شریک زندگی با یادداشت کردن ساعت‎های مشخص استفاده همسرش از فضای مجازی و بررسی اتفاقات و احساساتی که منجر به رجوع او به این فضا می‎شود همسرش را نامحسوس زیر نظر گرفته و با کم کردن موقعیت‌ها و اتفاقاتی که او را به سمت فضای مجازی می‎کشاند، شرایط را کنترل کند.

حفاظت از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی

به پیشنهاد مومن نسب، ایجاد توافق میان دوطرف مبنی بر رعایت در محتوای منتشرشده در صفحه هر یک از زوجین، افراد دنبال کننده و صفحات دنبال شده نیزمی‎تواند راه حل مناسبی باشد به شرطی که دو طرف واقعا نیت بدی نداشته باشند.

او همچنین اظهار کرد: از آنجایی که اعتیاد به فضای مجازی همچون اعتیاد به مواد مخدر خانمان‎سوز است، فرد هر چقدر بیشتر به آن وابسته شود بیشتر غرق می‎شود و اعضای خانواده به هیچ عنوان نباید دست روی دست بگذارند و لازم است بنا بر شرایط هر فرد و خانواده، اقداماتی جهت جلوگیری از بدتر شدن اوضاع صورت بگیرد.

حفاظت از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی

 

غیرت مرد یعنی کمک به همسر، حتی اگر دچار خطا شود

حجت الاسلام بیاتی، نویسنده و تحلیلگر اجتماعی زیست عفیفانه در فضای مجازی نیز بیان کرد: بخش مهمی از غیرت مرد حاکی از توجه و نگرانی او نسبت به ایجاد آرامش روحی و رفع نیازهای همسرش است، اگر مردی به واقع نسبت به همسرش احساس مسئولیت کند زمانی که متوجه اشتباه یا گرفتاری او در یک فساد می‎شود باید به او کمک کند تا از این فضا فاصله گرفته و به زندگی خود بازگردد.

حجت الاسلام بیاتی

وی ادامه داد: در بسیاری از این موارد بهتر است مرد بدون رفتار تند با همسرش صحبت کرده و با بررسی عملکرد خود در زندگی مشترک به این فکر کند که شاید او نیز با کوتاهی خود در توجه به همسر یا جلب توجه او نسبت به خود در این اشتباه و وابستگی به فضای مجازی مقصر بوده است. در بیشتر مواقع اگر دو طرف حاضر شوند در چنین شرایطی به گفتگو پرداخته و علل و مسائل را بررسی کنند به راحتی می‎توانند بر غول بزرگ فضای مجازی غالب شده و آرامش را به زندگی خود بازگردانند. البته باید توجه داشت همیشه هم دلیل اشتباه فرد، کوتاهی شریک زندگی او نیست و تمایلات ذاتی و درونی نیز می‌تواند باعث آن ‎شود.

نکته قابل توجهی که باید راجع به مردها بدانید

حجت الاسلام بیاتی با اشاره به اینکه زنان نباید کاری کنند که شریک زندگی‎شان متوجه پی بردن  آن‎ها از رابطه مخفیانه خود شوند بیان کرد: خصوصیات مردان معمولا چنین است که اگر بفهمند همسرشان کاملا از مخفی‌کاری‌های او باخبر شده، بی‌پروا و با تفکر بر اینکه چیزی برای از دست دادن ندارند به خطای خود ادامه می‎دهند. در چنین شرایطی زن باید به صورت نامحسوس، بی آنکه همسرش متوجه شود او از چیزی که خبر دارد، محبت خود را افزایش داده و به زندگی و نیازهای مختلف همسرش به خصوص نیازهای جنسی او بیش از پیش توجه کند تا موفق شود با ایجاد جذابیت در خود تنها مختص به همسرش، او را از امکاناتی که در فضای مجازی برایش فراهم است دور کرده و توجهش را مجددا به خود جلب کند.

حفاظت از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی

راهکارهایی برای دوری فرزندان از فضای مجازی

وی ادامه داد: درگیری در فضای مجازی تنها به زن و شوهرها ختم نمی‎شود و این روزها نسل جوان یا همان فرزندهای یک خانواده سهم بیشتری از این درگیری دارند، بخشی از حضور فعال جوانان و نوجوانان  و حتی کودکان در فضای مجازی این روزها به ارائه آموزش‎ها به صورت مجازی برمی‎گردد، اما درمواقعی نیز به خصوص بیشتر در مورد نوجوانان و جوانان، این وابستگی‎ها رنگ و بوی دیگری داشته و پای یک رابطه اشتباه در میان است.

حفاظت از حریم خانواده در فضای مجازی

حفاظت از حریم خانواده در فضای مجازی

حفاظت از حریم خانواده در فضای مجازی

حفاظت از حریم خانواده در فضای مجازی

در چنین شرایطی به گفته هردو تحلیلگری که با آنان گفتگو کردیم، و با افزایش توجه و محبت، و ایجاد جذابیت برای فرزندان از راه پرداختن به تفریح‎ و یا کارهای مورد علاقه‎شان به شکل گروهی، می‎توان به صورت نامحسوس و به مرور آن‎ها را از فضای مجازی دور کرد.

اگر از به کارگیری این امور نتیجه‎ای حاصل نشد در مراحل بعد صحبت رو در رو، درخواست از او برای بیان حقیقت وابستگی‎اش به این فضا بدون واکنش تند و توهین آمیز، و نهایتا مراجعه به مراکز مشاوره می‌توانند گزینه‎های مناسبی برای جلوگیری از آسیب‎های فضای مجازی برای فرد و خانواده باشند.

به گفته حجت الاسلام بیاتی، اجرای یک گفتگوی نمایش‎گونه توسط پدر و مادر در حالی که از خطا و رابطه فرزندشان باخبر شده‎اند و اشاره به آثار مخرب آن کار با مثال زدن افراد دیگر، بدون اینکه فرزند متوجه آگاهی آن‎ها شود نیز می‎تواند فرد درگیر را با توجه به ویژگی‎های شخصیتی وی تا حدودی زیادی متوجه اشتباهش کند.

حفاظت از حریم خانواده در فضای مجازی

 

نکاتی درمورد آموزش مجازی که والدین باید بدانند

روح الله مؤمن نسب،  رئیس سازمان سواد رسانه‎ای فضای مجازی نیز پیشنهاداتی را برای جلوگیری از آسیب‎های فضای مجازی در راستای استفاده از آموزش‌های غیرحضوری ارائه داد که یکی از آن‌ها تهیه سیمکارت‎های مخصوص دانش آموزی است که به صورت رایگان عرضه شده و شرایط خاصی دارد که بنا بر خواست والدین، فعالیت‎های دانش آموز را تا حد زیادی محدود می‎کند.

مؤمن نسب همچنین برای دانش آموزانی که نیاز به انجام تحقیقات درسی دارند، سایت داخلی رشد را معرفی کرد که موضوعات مختلف را به صورت طبقه بندی شده برای آن‌ها باز می‎کند و دیگر نیازی برای مراجعه به جستجوگر گوگل که ممکن است دانش آموزان کنجکاو را به سمت موضوعات دیگر سوق دهد، وجود ندارد.

روح الله مومن نسب

در ارتباط با مؤسسه‎هایی هم که آموزش خود را از طریق تلگرام پیش می‎برند و نیاز به فیلترشکن را در دانش آموز ایجاد می‎کنند، والدین می‎توانند پس از اخطار با مؤسسه‎ها و آموزش و پرورش، در صورتی که به نتیجه مقبولی نرسیدند، با مراجعه به سایت internet.ir/shekayat شکایت خود را ثبت کنند.

فرزندآوری بیشتر، کمک به فرزندان در ترک دنیای مجازی

در آخر، رئیس ستاد فضای مجازی بنیاد عفاف و حجاب، فرزندآوری بیشتر با اختلاف سنی کمتر را نیز روشی بسیار مؤثر در دور کردن کودکان از فضای مجازی دانست و از والدین خواست نسبت به رفتارها و واکنش‎های فرزندانشان نسبت به تلفن همراه خود دقت داشته باشند و آموزش‎های لازم را از همان ابتدا به او بیاموزند چرا که بهترین کنترلگر فرزندان، خود آنها هستند، که با دانش و آگاهی و نهراسیدن از مشورت با خانواده می‎توانند موضواعات را حل کنند.

حفاظت از حریم خانواده در فضای مجازی

 

به باج‎گیرها باج ندهید

او همچنین تأکید کرد خانواده‎ها توجه داشته باشند اگر عضوی از‌ آن‌ها مورد اخاذی مجازی قرار گرفت به شخص باجگیر هیچ وجهی پرداخت نکرده و به خواسته او اهمیت ندهند، چرا که در چنین شرایطی فرد باجگیر برای از دست ندادن موقعیت اخاذی خود، اقدام به انتشار مواردی که گفته نمی‎کند. بنابراین بهترین کار در جریان گذاشتن پلیس فتا بدون ترس از باجگیر است، زیرا اگر شخص، به خواسته‎های باجگیر تن دهد نباید انتظار پایان این اخاذی را داشته باشد.

حفاظت از حریم خانواده در فضای مجازی

گزارش از فاطمه کربلایی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
واقعا