معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درصد بهره‌مندی روستاییان کردستان از آب آشامیدنی سالم را ۸۹.۱ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ارتقاء کیفیت آب آشامیدنی یکی از اولویت‌های استانی است که با رعایت همه بند‌های سند «راهبرد ملی بهبود کیفیت آب شرب» که در آن شرح وظایف سازمان‌محیط زیست، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازمان‌های مرتبط ذکر شده است، میسر خواهد شد.

او افزود: تعداد ۵۸ روستا از نظر وجود بیش از حد مجاز آرسنیک شناسایی شدند که مشکل ۲۱ روستا مرتفع شده، اما هنوز در ۳۷ روستا مشکلات آن‌ها در این زمینه همچنان باقی است.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیشتر این روستا‌ها در شهرستان‌های بیجار و قروه هستند که برای حل مشکلات آن، اقداماتی از جمله مجتمع‌های جایگزین آبرسانی و نصب دستگاه حذف آرسنیک انجام گرفته است.

او یادآور شد: برنامه‌ای با عنوان ایمنی آب از اواخر سال ۹۴ در استان شروع شده که شهر‌های سنندج، بانه، روستای مارنج کامیاران و مجتمع آبرسانی سرخه دزج سنندج با ۶ روستا تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند و روند بهبود فرآیند تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در آن‌ها در دست اجراست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درصد بهره‌مندی روستاییان استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را ۸۹.۱ درصد اعلام کرد و گفت: ۹۹.۷ درصد ساکنان مناطق شهری هم از این نعمت برخوردار هستند.

قادری به برنامه پایش فلزات سنگین در آب آشامیدنی در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه با هدف سنجش و ارزیابی وجود فلزات سنگین سرب، آرسنیک و کادمیوم از سال ۹۴ درسطح استان شروع و آب آشامیدنی همه شهر‌ها وروستا‌های سطح استان دراین زمینه بررسی شده است.

او خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ سنجش فلز سنگین سلنیوم نیز در همه منابع آبی سطح استان انجام و طی آن تمامی منابع آبی کنترل شد و هیچکدام از منابع آبی مشکلی در این زمینه نداشت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.