هراس اجتماعی داریم یا نه؟

هراس اجتماعی نوعی اختلال اضطرابی است که پس از افسردگی و اعتیاد به الکل متداولترین اختلال روان شناختی محسوب می شود.

نسیم بهاران روانشناس بالینی در اندیمشک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: افرادی که دچار هراس اجتماعی هستد مـوقعیـت های اجتماعی اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند.

این گـونه افراد از موقعیت‌هایی که امکان دارد از سوی دیگران مورد قضاوت و بررسی قرار گیـرند هراس دارند. آن‌ها دائما از آن بیم دارند که مورد قضاوت، ارزشـیابی، انتقاد، تحقیر و تمسخر دیگران واقع گردند.

او بیان داشت: البته اغلب مـردم در موقـعیـت‌های خاص اجتماعی مـانند صحبت در جمع و یا ورود به یک مکان مملو از افراد نـا آشنا دچار خجالت و دستپاچگـی شـده و مضطرب می‌گردند کـه ایـن نـوع ترس همـگـانی بیـانـگر هـراس اجتماعی نیست.

بهاران افزود: در صـورتی اضطراب فرد جنبه هراس اجتماعی پیدا می کنند هرگاه نتواند از آن بگریزد و آن موقعیت را با استرس و پریشانی شدید تحمل می کند، در زندگی روزمره، کار، تحصیل، خانواده و فعالیت‌های اجتماعی فرد تداخل قابل ملاحظه‌ای پدید می‌آورد.

این دانشجوی دکتری روانشناسی با بیان اینکه افراد مبتلا به هراس اجتماعی از داشتن افکار نامعقول در رنج هستند،گفت:این گونه افراد معمولا وحشت دارند از موقعیت‌هایی نظیر ترس از صحبت در جمع به عنوان متداولترین نوع ترس، کانون توجه دیگران قرار گرفتن، خوردن و آشامیدن در مقابل دیگران، نوشتن و یا کار کردن در حضور دیگران، پرسش کردن در یک جمع و یا گزارش دادن.

روانشناس بالینی در اندیمشک ادامه داد: هنگامی که فرد در معرض موقعیت هراس آور واقع می گردد چهره اش افروخته و با لرزش بدن، خشکی دهان و گلو، تیک عصبی، افزایش ضربان قلـب، تعریق کف دست ها، احساس سرگیجه و حالت تهوع، درد شکم، سر درد، تنفس سریع و کم عمق روبرو می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار