معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره جزئیات طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگویی تلویزیونی درباره جزئیات ساماندهی موسسات آموزش عالی گفت: با هدف ساماندهی دانشگاه‌ها، ۹۰ موسسه آموزش عالی به ۴۵ یا ۴۴ موسسه آموزش عالی کاهش پیدا می‌کند، اما فعالیت هیچ موسسه آموزش عالی متوقف نمی‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی هیچ عضو هیات علمی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جدا نمی‌شود و مقرر هم نیست که کارمندان موسسات کنار گذاشته شوند.

رحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: فاز اول طرح ساماندهی مشمول دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌شود که به صورت حضوری آموزش خود را ارائه می‌دهند. در اجرای این طرح، برخی رشته‌ها تجمیع می‌شود و تعداد رشته محل‌ها کم خواهد شد و اجازه داده نخواهد شد که رشته‌های جدیدی راه اندازی شود.

کاهش یک میلیون و سیصد هزار نفری تعداد دانشجویان

رحیمی بیان داشت: وزارت علوم در سال ۹۲، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو داشت که در سال ۹۹ این تعداد دانشجو به حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

به گفته معاون وزیر علوم، یک میلیون و ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد که این کاهش تعداد دانشجو بر ضرورت ساماندهی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها افزوده است.

گفتنی است، پیش‌تر منصور غلامی وزیر علوم به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: طرح آمایش آموزش عالی انجام شده و ساماندهی آموزش عالی صورت گرفت. یکی از کار‌هایی که در این طرح انجام شد این بود که از سال ۹۲ به بعد توسعه کمی موسسات آموزش عالی متوقف شد. واحد‌های دانشگاهی جدید مجوز نگرفتند و فقط واحدهای موجود کمی گسترش پیدا کردند. در شرایطی بودیم که در آن زمان تعدادی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای خودشان دانشگاه تاسیس کردند. قبل از سال ۹۲ تعداد واحدهای بعضی از زیر نظام‌های آموزش عالی مثل علمی کاربردی و پیام نور به شکلی خارج از سیستم‌ گسترش پیدا کرده بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
جمعش کنید بابا
آخرین اخبار