این روزها جوانان به دلیل نرخ بالای بیکاری همه علایق خود را فدای کسب درآمد برای ادامه تحصیل می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها صاحبان کار و مشاغل گلایه‌های زیادی از مهارت و تجربه‌های افراد فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها دارند. به عقیده این افراد، دانشجویان در زمان تحصیل به اندازه کافی دروس عملی را آموزش نمی‌بینند و به همین علت بعد از جذب در بازار کار با مشکلات بی شماری از جمله نارضایتی صاحبان مشاغل خود مواجه می‌شوند.

طبق تحلیل‌ها و گزارش‌های زیادی که از سوی محققان، کارشناسان و متخصصان به دست صاحبکان کار رسیده است، بیشتر فارغ التحصیلان بیکار به علت مدرک گرایی از بازار کار عقب افتاده اند و این عامل، هسته مرکزی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

طی چند سال اخیر تعداد دانشگاه ها، مراکز و موسسات عالی و علمی کشور رشد نجومی پیدا کرده و صندلی بسیاری از دانشگاه ها خالی بوده و ورود به  مراز آموزش عالی بسیار ساده شده است البته برخی از افراد ممکن است تنها برای دانشگاه‌های سراسری مطالعه کنند و قید دانشگاه‌های غیردولتی را بزنند، به همین علت سالیان دراز پشت درهای کنکور سراسری می‌ایستند تا آرزوی قلبی خود را برای ورود به دانشگاه برآورده کنند.

سهم زنان شاغل فارغ التحصیل از مردان بیشتر است

طبق تحلیل‌های کارشناسان، ۴۰ سال پیش تعداد دانشجویان تحصیل کرده در ایران تنها ۱۷۰ هزار نفر بود، اما امروزه این آمار به مرز ۵ میلیون نفر هم رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیلان در سال ۹۷ حدود ۲۳.۹ درصد بوده و این آمار در میان بانوان به نسبت مردان بسیار بالاتر است.

اگر از یک فارغ‌ التحصیل درباره ارتباط مدرک و بیکاری سوال بپرسید، به نقطه نظرات متفاوتی از او خواهید رسید اما در آخر ممکن است متوجه شوید که سلایق او با فعالیت‌های کاری مورد نظرش کاملا متفاوت بوده یا بر خلاف آن هاست، به همین علت شاید نتوانند به خوبی از پس مهارت‌های شغلی خود بر بیایند و با شکست‌های متعددی در زمینه کاری مواجه شوند.

در حال تکمیل

۳۸ درصد دانشجویان مهاجرت کننده علاقه ای به بازگشت ندارند 

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار کرد: بر اساس نتایج پیمایش محدود و سنجش میل به مهاجرت در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی، ۱۶ درصد از کسانی که میل به مهاجرت دارند می‌خواهند دوباره برای زندگی به ایران بازگردند، در حالیکه ۳۸ درصد از آنان تمایلی برای بازگشت به کشور ندارند. از طرف دیگر حدود نیمی از افرادی که می‌خواهند مهاجرت کنند هنوز تصمیم قطعی برای ماندن در خارج از کشور یا بازگشت به وطنشان نگرفته اند.

صلواتی ادامه داد: خوشبختانه ۶۰ درصد از دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی، علاقه زیادی به ایفای نقش در جهت اصلاح و پیشرفت امور کشور دارند؛ در حالی که ۲۲ درصد از آن‌ها تمایل خود به ایفای نقش در جهت اصلاح کشور را  خیلی کم عنوان کرده اند.

او افزود: بر اساس نظر سنجی، طیف وسیعی از افراد (حدود ۴۰ درصد)، بدون آگاهی از شرایط مهاجرت و اطلاعات دقیق از وضعیت کشور مقصد، اقدام به مهاجرت می‌کنند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران بیان کرد: تعداد دانشجویان ایرانی بازگشته از اسفند ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۹ به یک هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است؛ به عبارت دیگر، از زمان آغاز رسمی طرح همکاری با متخصصان ایرانی، به طور متوسط روزانه بیش از یک متخصص ایرانی به کشور بازگشته است.

صلواتی درباره روند ورود دانشجویان به آمریکا گفت: تعداد ویزای F ۱ و J ۱ صادر شده در آمریکا برای دانشجویان و محققان ایرانی در طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، کاهشی قابل ملاحظه داشته است به طوری که تعداد ویزای F ۱ صادر شده طی سال‌های مذکور با کاهشی تقریبا ۵۷ درصدی و تعداد ویزای J ۱ با کاهشی حدود ۶۸ درصدی همراه بوده است.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران ادامه داد: سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا و قانون عدم ورود اتباع کشور‌های عمدتا مسلمان اگر چه شامل دانشجویان نمی‌شود، اما بر پذیرش و اخذ ویزا و ورود دانشجویان ایرانی تاثیرگذار بوده است؛ در سال‌های آینده، احتمالا کشور‌هایی مانند کانادا و آلمان جایگزین آمریکا می‌شوند.

در حال تکمیل

وضعیت بد بازار کار در جامعه ایرانی

وضعیت بازار کار در جامعه به شکلی است که برخی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در شغل‌ها از قبیل دست فروشی، پیش خدمتی و ... فعالیت می‌کنند؛ در واقع طبق گزارش‌های رسانه‌ای این افراد برای کسب درآمد و رهایی از مشکلات اقتصادی کشور به هر شغلی روی می‌آورند و این موضوع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه بشری برای فارغ التحصیلان است.

تعداد تمام دانشجویان ایرانی در ۴ دهه گذشته ۲۲ برابر افزایش پیدا کرده است و زمانی که رقم بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان را بررسی می‌کنیم به این نتیجه دست می‌یابیم که رابطه مستقیمی بین افزایش تحصیلات و بیکاری وجود دارد.

حتی گاهی اوقات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهارت و تخصص کافی برای جذب یا اشتغال در محیط کار را ندارند که  نرخ بالای بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چیزی جز نتیجه اتخاذ سیاست‌های کلان نخواهد بود.

عدم دسترسی به نیازسنجی درست برای جذب فارغ التحصیلان، بی‌کیفیت بودن آموزش‌ها و نبود فرصت‌های شغلی، نتیجه اقدامات غلط مدیران است و نباید بیکاری این افراد را به گردن خودشان بیندازیم در غیر اینصورت چیزی جز فرافکنی نخواهد بود.

متاسفانه در ایران قرارداد‌های شغلی به نحوی شده است تا فارغ التحصیلان تنها روی چند ماه یا چند سال محدود از زندگی خود برای کسب درآمد تمرکز داشته باشند و هیچ فکری در خصوص  ارتقای شغلی نکنند و همین عامل به طرز وحشتناکی با آینده و روحیه جوانان بازی خواهد کرد.

برخی از فارغ التحصیلان با یک تیر چند هدف می‌زنند، در واقع آنان علاوه بر کسب درآمد، آرزو‌های خود را هم دنبال می‌کنند و مطابق رشته تحصیلی شان به فعالیت مشغول می‌شوند، برخی هم به علت نبود بازار شغلی مناسب، تمام برنامه ریزی‌های خود را معطوف به مهاجرت می‌کنند تا با سکونت در کشور‌های پیشرفته، بتوانند مطابق رشته تحصیلی خود جذب بازار کار شوند و درآمد مناسبی به نسبت فعالیت در بازار کار ایران کسب کنند.

فعالیت این دسته از فارغ التحصیلان در کشور‌های خارجی باعث ضربه به اقتصاد کشور  خواهد شد. براین اساس لازم است تا مسئولان با برنامه ریزی‌های درست به فکر چاره‌ای برای رفع مشکلات ناشی از بیکاری فارغ التحصیلان باشند تا هم در اقتصاد کشور و هم فعالیت نیرو‌های انسانی نتایج مثبتی را شاهد باشیم.

در حال تکمیل

امروزه بیشتر دانش آموزان جذب رشته‌های پردرآمد از قبیل حقوق، حسابداری، پزشکی، مدیریت و ... می‌شوند و منبع درآمد زیاد یا فشار متعدد خانواده‌ها مهمترین دلیل برای این انتخاب هاست، در حالی که لازم است تا دانشجویان قبل از انتخاب، حتما توانایی های خود را برای قبولی در آن دروس محک بزنند و در پایان بر اساس مهارت و کارایی های خود به تحصیل در این قبیل از رشته های سخت دانشگاهی بپردازند تا در آینده با مشکل بیکاری در اجتماع مواجه نشوند.  


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
سوخته
۱۱:۳۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
واقعا این روند جذب نخبگان در واقع نابود کردن و بیرون کردن نخبگان واقعی از سیستم اجرایی کشور است.

که اگر از روی جهل است و نه از روی عمد و خیانت از متولیان امر خواهشمندیم نخبگان را بر اساس تخصص خود و توانایی لازم در هر رشته بررسی و جذب نمایید.

تصدیق نخبگان برای جذب در دستگاههای اجرایی و دانشگاه به جای اینکه معیاری باشد فقط بر روی کاغذ سبب بازی با نخبگان شده است.

ادامه این روند که نشانه نانخبگی متولیان امور نخبگان و امور استخدامی کشور است نشان دهنده بی توجهی و بی هدفی در جذب نخبگان دانش آموخته دکتری و بلاتکلیفی بنیاد نخبگان و عدم هیچگونه ظرفیت برای جذب نخبگان در سالهای آینده سبب نابودی نخبگان و اجبار آنها به ترک کشور می شود.

انشالله تفکر و عمل انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
با. این وضعیت به ریخته مردم عادی اگر راهی با شه سه سوته ازاین کشور میرند تحصلکرده دیگر واقعا در عذاب است، موفقیتش بیرون از این کشور بهةر است،
Iran (Islamic Republic of)
مملکت دزدان
۱۳:۳۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
منم فارغ التحصیل ارشد شیمی هستم کلی دنبال کار گشتم بخاطر نداشتن سابقه کار ، کار گیرم نیامد الان فقط به فکر آزاد کردن مدرکم هستم که از ایران برم ، چقدر باید دنبال معجزه باشیم که آینده کشور خوب بشه بتونیم به آرزوهامون برسیم وقتی مفسدان اقتصادی دست به دست هم چسبیدن به مملکت خون مردم رو می کنن تو شیشه، فقط میتونم بگم عمرمونو، آرزوهامونو ازمون گرفتین لااقل راه خروج از کشور رو با این همه بخش نامه های الکی که درست میکنین نگیرین تا کی برده افکار شما باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۱۲:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
همه بخاطر پول میرن خارج ...البته بنظرم بهترین کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
من که حاضر نیستم زندگی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
فقط ۳۸ درصد علاقه برای بازگشت به ایران ندارن!
خیلی امار مسخره ای هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
آخه کی میمونه حداقلش اینه بری اونور آینده شغلی داری نرخ اجناس ثانیه ای بالا نمیره خیالت راحته
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۱۱:۳۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
دانشگاههای ایران شدن بنگاه معاملاتی علمی
پول میگیرن ندرک میدن اما بازده علمی صفر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام بیش از ده تا ایده دادم و سعی کردم واقعیش کنم و ترکیدم با این وضعیت بازار مسخره
ایده ملی دادم همش گفتن آفرین ولی خبری نشد
تاکی بمونم چون پارتی ندارم و یه بچه دهاتی ام
واقعا متاسفم
منتظر مدرکم که تموم بشم برم و سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
به خدا پول داشتم و مشکل اقامت نداشتم میرفتم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
همه دوس دارن در کنار اقوام خانواده و دوستان خود زندگی کنن وقتی تو جامعه کار نیس برای قشر تحصیل کرده مجبورند مهاجرت کنند، من خودم فوق لیسانسم از دانشگاه دولتی شیراز ۷ تا مقاله دارم چند تا مدرک حورواجور و کلی گواهی دوره اموزشی وقتی ازمون استخدامی میدم و نفر اول هم میشم بعد تو مصاحبه میان نمره پایین میدن چه فایده، استخدام فراگیر که شده سلیقع ای بعد شرکت های خصوصی هم میگن حقوق اداره کار اینم هر ده ماه یه حقوق خب مجبورند که تو اولین فرصت مهاجرت کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
خیلی از نخبه ها رفتن اونجا هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
منم باید برم...

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
نمونه کاملی از پاک کردن صورت مسئله
اونایی که اسم این موضوع رو مهاجرت نخبگان گذاشتن خودشون رو پوشوندن
واقعیت همون فرار مغزها ست
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
چهارسال از عمرمون تو دانشگاه گذروندیم الانم شغل آزاد داریم ای کاش همون بعد دیپلم میزدم تو کار آزاد فقط الکی چهارسال از عمرمون رفت برا مدرک که بدرد هیچ نخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
ولله دوره زمونش جوری شده ک نمیشه بدون پول زندگی کرد نخبه ها هم حق دارند چون یه عمر زحمت کشیدند بالاخره میخوان حاصل زحمتشونو بخورندحقم دارند کسانی ک اختلاس میکنند اونها معلوم نیستند بعد نخبگان پولکین نتیجه دسترنج خودشونومیخوان بگیرن مگه گناه کردن بعدشم نخبگان خیلی زحمت میکشند گناه ک نکردن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
رشته فقط پزشکی و زیر شاخه هاش ببینید برای یه کرونای پیزوری 1 میلیارد دلار به جیب زدن ما که کلا تحریم هستیم این پول معلوم نیست کجا قراره خرج بشه آیا برای رشته های دیگه هم اینجوری بریز بپاش دارن ؟؟؟؟؟؟ خیر چون پزشکان لابی دارند حسابداری هم خوبه فقط یکم دست زیاد شده وگرنه اشتغالش خیلی بالاس رشته حقوق الان زیاد بدرد نمیخوره چون هم دست زیاد شده هم لابی گری وکلا باعث شده خیلیا نتونن پروانه وکالت بگیرن رشته هایی مثل صنایع و مکانیک و کامپیوتر هم سابقه کار میخواد یعنی حداقل 5-6 سال باید به عنوان کارگر ساده کار کنی و کسب تجربه کنی بعدش تازه اگه بخوانت و بازی درنیارن حقوقی در حد دربون بیمارستان به شما فوق لیسانس صنابع از دانشگاه شریف میدن زبان انگلیسی هم خوبه فقط بدرد کار پاره وقت در اموزشگاه های زبان میخوره و حقوق ناچیز بقیه رشته ها کلا تعطیلن و امیدی به اشتغالشون نیست رشته های علوم پایه مثل زیست شیمی فیزیک ریاضی امار کامپیوتر قطعا با مهاجرت و اپلای درست باعث اینده درخشان خواهند بود کشورهای پیشرفته روی علوم پایه و مهندسی های هایتک خیلی سرمایه گذاری کردن افرادی که دانشجوی علوم پایه هستن اگه تو کشور بمونن باید برن یه پراید 100 میلیون قسطی 20 ساله بخرن و تو اسنپ تلاش خالصانه انجام بدن
United States of America
پزشک کرونا
۰۸:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
در مورد مسائلی که نمیدانبد اینقدر راحت حرف نزنید هنوز کارانه کرونا کادر درمان داده نشده این پول در جیب پزشکان و پرستاران نرفته متاسفانه مردم عادت به دادن نظر های غیر کارشناسی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
خدایش راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
راست میگه عزیز اگه به جیب پزشکان نرفته پس این پول چی شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هوتوتو ؟؟؟؟؟؟؟ البته همین الانم پرستاران و پزشکان کم نمیگیرن حداقل دریافتی پرستاران 5 تومن و پزشکان هم که بالای 10 مردم ساده نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه پزشکان عادت دارن از کاه کوه بسازن و هرکار دلشون میخواد بکنن این پول هم چند وقت دیگه صداش درمیاد که دارن باهاش پورشه و لامبورگینی و مازراتی برای آقایون دکترا وارد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی نعمتی
۰۸:۰۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
الان پسر خود من فارغ‌التحصیل دکتری برقه و دارای چند مقاله و اختراع چرا باید شرکتهای خارجی پیشنهاد حقوقهای 8 هزار دلاری بهش بدن ولی تو ایران کسی ازش سراغی نگیره اون تا کی میتونه مقاومت کنه و مهاجرت نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
بهتره بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
خوب باید مهاجرت کنه دیگه!مونده تو این سرزمین غم و اندوه چکار کنه؟؟کاشکی یه کشوری بود منو واسه ی یه مستخدمی میخواست بخدا میرفتم فکر نکنید بیسوادم .سر کار هم هستم اتفاقا اما واقعا خسته شدم از مسوولامون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
بفرست بره
من بودم می رفتم. اینجا کسی سراغ از پسر شما نمیگیره.
وقتی صنایع فعال کشور رو زمینگیر می کنند انتظار داری از پسر شما حمایت کنند.
وقتی وزارت نفت و وزارت ورزش قراردادها می بندن انتظار داری از پسر شما استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
اگه پسرت اینجا بمونه حیف میشه .چون دکتر برقی که به این مرحله برسه نتواند حداقل برای خودش کار پیدا کنه بهتره به همون شرکت های خارجی بره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
من هم فقط منتظر مدرکم تا برم...گرفتاری های اقتصادی یه جا حقوق انسانیمون یه جا مگه ادم چقدرم تحمل داره... هر چند که دوری از خانواده شهر کشور و فرهنگ سخت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
منو هم ببر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مطمئن باش نه دغدغه کشور و فرهنگ داری نه خانواده .اگه توانایی داری مدرکت رو گرفتی همینجا کاری کن کارستان چرا زمانیکه نمیتوانید آسمان ریسمان میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
بعضیا فقط از حل مسائل شعار دادن به سبک دهه 50 رو بلدن بمون همینجا کاری کن کارستان کارستون شما رو هم دیدیم که یه گلابی فرق موشک با هواپیمای مسافربری رو نمیدونه وقتی افراد بی سواد ریش دار جای افراد نخبه بدون ریش جامعه رو بگیرن اینجوری فساد در جامعه کولاک میکنه
آخرین اخبار