کارتونیست‌های ایرانی اقدام توهین آمیز نشریه شارلی‌ابدو به ساحت پیامبر اکرم (ص) را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، انتشار تصویر موهن از پیامبر اکرم (ص) در نشریه فرانسوی شارلی ابدو بار دیگر احساسات مسلمین جهان را جریحه دار کرد.


بیشتر بخوانید


سید مسعود شجاعی طباطبایی کارتونیست نام آشنای کشورمان در واکنش به این گستاخی بزرگ به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: توهین به ساحت پیامبر عظیم الشان اسلام، کار تلخی است که دشمنان اسلام دوباره تکرار کردند. بار اول نشریه دانمارکی و بار دوم هم نشریه شارلی ابدو اجازه چنین گستاخی را به خود داده اند که نشان می‌دهد واکنش اول مسلمانان به این موضوع برای آنان درس عبرت نشده است.

وی افزود: این بار معلوم نیست که واقعا چه قصد و هدفی پشت این اقدام است، اما مشخصا جز ایجاد تنفر و جریحه دار کردن قلب مسلمانان نتیجه دیگری حاصل نمی‌شود. ترسیم کاریکاتور‌های خشن از پیامبر مهربانی ها، پیامبری که خاکستر روی سرش ریختند، اما او باز هم از فرد خاطی دلجویی کرد، موضوعی نیست که مسلمانان به راحتی از کنار آن رد شوند.

واکنش کارتونیست‌های ایران به گستاخی نشریه فرانسوی/ شجاعی طباطبایی: تاوان هولوکاست را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد

مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری گفت: اولا این اتفاق در فرانسه افتاده، باید از آقای مکرون پرسید که اگر شما به آزادی بیان اعتقاد دارید چرا وقتی کوچکترین تردید درباره هولوکاست پیش می‌آید، برای کسی که آن را مطرح کند شدیدترین مجازات و زندان‌ها را در نظر می‌گیرید؟ آزادی به شیوه آن‌ها یک مسیر دوگانه است. توهین به پیامبر اکرم (ص) آزاد، اما صحبت درباره نحوه شکل گیری رژیم جنایتکار اسرائیل در فرانسه و... جرم است.

وی با بیان اینکه تمام هنرمندان سراسر دنیا چه مسلمان و چه غیر مسلمان از این گستاخی خشمگین و ناراحت هستند، افزود: آن‌ها می‌بینند که به اسم آزادی، به پیامبری که جز خوبی برای مردم دنیا چیزی نداشته توهین می شود، اما در عمل متولیان این امر اعتقادی به آزادی بیان ندارند. هنرمندان سراسر دنیا از ایران انتظار دارند، زیرا می توان گفت تنها کشوری که در دنیا می‌تواند به طور کامل نسبت به رژیم صهیونیستی موضع بگیرد و در این کارزار فرهنگی علیه این رژیم برخیزد فقط ایران است. در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و عرب صحبت درباره رژیم صهیونیستی جرم است. همانطور که وقتی آقای عماد حجاج کاریکاتوریست اردنی در واکنش به برقراری ارتباط دوستی بین امارات و اسرائیل کاریکاتور کشید  او را به زندان انداختند.

شجاعی طباطبایی تاکید کرد: ما می‌خواهیم بحث آزادی بیان را با عنوان «تاوان هولوکاست» پیش بگیریم و در این راه هم به شدت پیگیر هستیم. البته ما کاری به اثبات یا نفی هولوکاست نداریم فقط می‌خواهیم اسرائیل بیاید و بگوید که چرا به بهانه هولوکاست کشور فلسطین را اشغال کرد؟ فلسطینی که در جنگ جهانی دوم بی طرف بود. اگر مسبب جنگ آلمان است چرا از خاک آلمان جایی را به این‌ها ندادند؟ اسرائیلی‌ها به شدت از این افشاگری می‌ترسند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری دوران بزن در رو تمام شده، اگر یکی بزنند ۱۰ تا می خورند.

دست های پشت پرده ای که از توهین به مقدسات اسلام حمایت می کنند

سجاد رافعی دیگر کارتونیست مشهوری است که در نفی اقدام گستاخانه نشریه فرانسوی گفت: در هر جای دنیا هنر، ادبیات، موسیقی و حتی ساختار‌های اقتصادی هر کشور خط قرمز‌های دارد. شرایط فرهنگی و مذهبی کشور ما هم قوانین و خط قرمز‌هایی را به وجود آورده که برخی از آن‌ها فقط مربوط به کشور‌های مسلمان نمی‌شود.

وی افزود: چند سال پیش یک کاریکاتوریست مشهور آرژانتینی در یکی از مصاحبه هایش گفته بود که نباید با دو قشر شوخی کرد. قشر اول روحانیون؛ منظور همه افرادی که مظهر انسان‌های مذهبی جامعه هستند و دوم افراد نظامی؛ زیرا این دو قشر قداستی دارند که نباید شکسته شود. یعنی حتی در کشوری مثل آرژانتین که معروف به آزادی است هم چارچوب‌هایی تعریف شده است. بنابراین شوخی با ادیان و انسان‌های بزرگ و مقدس موجب رنجش خاطر تمام مردم جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان می شود.

واکنش کارتونیست‌های ایران به گستاخی نشریه فرانسوی/ شجاعی طباطبایی: تاوان هولوکاست را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد

این کارتونیست جوان با بیان اینکه اکثر هنرمندان ترکیه، اندونزی و... این اقدام را محکوم می‌کنند، اظهار کرد: اگر خانه کاریکاتور یا حوزه هنری جشنواره‌ای را به منظور اعتراض به این اقدام برگزار کند، تبدیل به پویش بین المللی می شود و علاوه بر مسلمانان، هنرمندان یهود و مسیحی هم در آن رویداد شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: با اینکه کشور‌های اروپایی خود را مهد آزادی می‌دانند، اما در کشوری مثل فرانسه تحقیق و تفحص درباره هولوکاست جرم است، اگر یک نشریه بخواهد درباره پیامبر تصویر بکشد آزادی تلقی می‌شود. این سیاست یک بوم و دو هوا با کشوری که خود را مظهر آزادی در حوزه فرهنگ و آثار هنری می‌داند همخوانی ندارد.

رافعی گفت: البته یکسری دست‌های پشت پرده هم از این داستان حمایت می‌کنند. ابرسرمایه دارانی که اجازه می‌دهند به مقدسات دیگر کشور‌ها به راحتی توهین شود، اما اگر همان روزنامه‌ها و نشریات درباره هولوکاست چیزی بنویسند مدیرانش اعدام خواهند شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار