مدیرمهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: نصب سکو‌های ۷ و ۸ میدان هندیجان، افزایش ظرفیت تولید نفت با اجرای روش‌های تکمیلی برداشت را به همراه خواهد داشت.

سکو‌های ۷ و ۸ میدان هندیجان به‌زودی در موقعیت عملیاتی نصب می‌شوندبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی آهوچهر مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره درباره بارگیری و نصب سکو‌های نفتی هندیجان اظهار کرد: عملیات فنی نصب دو سکو هرکدام با وزن بالغ بر هزار تن در میدان هندیجان آغاز شده است که هم اکنون برشکاری جهت برچیدن عرشه‌های موقت نصب شده قبلی بر روی پایه‌ها در حال انجام است و پس آن دو عرشه سرچاهی ساخته شده که هرکدام از آن‌ها برای ۱۰ هزار بشکه نفت و در مجموع ۲۰ هزار بشکه طراحی شده و به ظرفیت موجود تولید منطقه بهرگان شرکت نفت فلات قاره اضافه خواهند کرد، نصب می‌شود.

وی با تاکید بر افزایش ایمنی تولید با نصب این سکوها، ادامه داد: این عملیات در نهایت ایمنی و استاندارد‌های بین المللی رایج در بخش فراساحل در حال انجام است و پیمانکاران مربوطه نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند.


بیشتر بخوانید


آهوچهر با اشاره به یکی از شاخصه‌های مربوط به سکو‌های میدان هندیجان و بهرگانسر افزود: این میادین از معدود میادینی هستند که عملیات شیرین سازی نفت خام در بدو تولید و در سکوی تولید میدان بهرگانسر انجام می‌شود؛ با نصب این سکوها، دسترسی به چاه‌ها بیشتر می‌شود و ایمنی چاه‌ها نیز با توجه به وجود تاسیسات سرچاهی از جمله پنل کنترل و ایمنی سرچاهی، سیستم‌های اعلام حریق، سیستم‌های کنترل چاه‌ها و سیستم‌های برق و ابزاردقیق از سطح کیفی و ایمنی بالاتری برخوردار خواهد بود.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره افزود: همچنین نصب این سکو‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا در آینده براساس برنامه ریزی‌های انجام شده فراز آوری چاه‌ها برای تولید مصنوعی با تزریق آب، گازرانی یا پمپی کردن چاه‌ها اجرا شود و با توجه به اینکه در این سکو‌ها برق و امکانات ایمنی لازم وجود دارد، با استفاده از روش‌های ثانویه، میزان تولیدنفت نیز افزایش یابد.

آهوچهر کابل اندازی ۲۷ کیلومتری توسط یک شرکت داخلی را یکی از اتفاقات خوب در این پروژه عنوان کرد و ادامه داد: این اتفاق برای اولین بار در کشور در سال گذشته انجام شده که تمام تجهیزات از سوی شرکتی داخلی و با استفاده از توان داخلی تکمیل و تجهیز شده است.

شهرام متوسل، مجری ساخت سکو‌های هندیجان شرکت نفت فلات قاره ایران نیز درباره عملیات و نحوه ساخت، بارگیری و نصب سکو‌های نفتی هندیجان گفت: این پروژه پیش از این با هدف افزایش تولید میدان هندیجان از ۳۰ هزار بشکه به ۵۰ هزار بشکه آغاز و مطالعات مخازن نیز انجام شده بود؛ عملیات ساخت این سکو‌ها از طریق مناقصه به شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزایکو) سپرده شد و پیمانکاری و نصب این سکو‌ها نیزتوسط پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود که شرکت فراساحل اطلس به عنوان پیمانکار اصلی و شرکت صدرا (DOT) نصب تاپساید‌ها را انجام خواهند داد.

وی اظهار کرد: جکت‌های مربوطه قبل از سال ۹۰ نصب شده اند و با حفاری چاه‌ها و اجرای خطوط لوله ارتباطی بین سکو‌ها و سکوی بهرگانسر، عملا افرایش تولید از میدان آغاز شده است.

متوسل افزود: مهمترین مشکل، عمق کم آب است که استفاده از شناور‌ها با آبخور کم را الزامی می‌سازد و همین امر روش نصب و شناور‌های مورد استفاده را با محدودیت مواجه می‌کند؛ همچنین در تمامی ساعت‌های روز امکان اجرای عملیات به علت جزر و مد فراهم نیست.

میدان نفتی هندیجان در شمال‌غربی خلیج فارس قرار دارد. نفت تولیدی از میدان هندیجان پس از ورود به سکوی مرکزی هندیجان به تاسیسات سکوی بهرگانسر ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نفت ، سکوی نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار