مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امسال ۷ هزار هکتار از مزارع استان به کشت دانه‌ روغنی کلزا اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی بایگانه، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در نشست خبری با رسانه ها در فضای مجازی گفت: امسال در استان همدان ۷ هزار هکتار به کشت دانه‌های روغنی اختصاص یافته است و پیش بینی می‌شود ۱۴ هزار تن کلزا در استان تولید شود . 

او با بیان اینکه هم اکنون ۸۵ درصد روغن کشور وارداتی است افزود: سالانه ۴ میلیارد دلار هزینه واردات دانه‌های روغنی به کشور داریم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد:  متأسفانه سرما و سیلاب پارسال باعث کاهش برداشت کلزا در استان شد و ۹۳۰ تن برداشت دانه‌های روغنی کلزا از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار مزرعه داشتیم.

بایگانه ادامه داد: امسال نهاده‌های مورد نیاز و بذر‌های اصلاح شده کلزا با باروری مناسب در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کلزا در تناوب زراعی غلات کاشته می‌شود گفت: هم اکنون کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه هم تهیه  و توزیع می‌شود.

بایگانه افزایش قیمت کود‌های فسفات و پتاس را یکی از مشکلات کشت امسال کلزا دانست و افزود: این کود‌ها با ارز نیمایی امسال تهیه شده است و قیمت آن بالا رفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: زمان کاشت کلزا در استان همدان تا ۱۵ روز آینده ادامه دارد و ما در زنجیره کشت کلزا با داشتن کارخانه روغن کشی در نهاوند زنجیره تولید تا عرضه را در استان داریم.

بایگانه اضافه کرد: اگر قیمت خرید تضمینی کلزا بیش از ۲ هزار تومان و میزان برداشت متوسط در هر هکتار ۳ تن شود کشت این محصول  برای کشاورزان اقتصادی می شود . 

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.