خبرهایی از آغاز کشت فلفل دلمه‌ای در مُهر، شهرستان اقلید رتبه نخست تولید لوبیا در کشور و مبارزه ارگانیگ با آفت پسیل پسته را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز دوشنبه ۱۷ شهریورماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

آغاز کشت فلفل دلمه‌ای در در گلخانه‌های مُهر

مسؤول باغبانی و گلخانه مدیریت جهاد کشاورزی گفت: عملیات کاشت نشا فلفل دلمه‌ای رنگی از نیمه اول شهریور ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

مجرد افزود: ۷/۱ هکتار گلخانه در سطح شهرستان وجود دارد که پیش بینی می‌شود امسال ۵ هکتار از این گلخانه‌ها به کشت فلفل دلمه رنگی اختصاص یابد.

عمده ارقام کشت شده تارانتو، اینسپریشن، لوموس و باچاتا است که بازارپسندی، کیفیت و عملکرد مطلوب این ارقام باعث انتخاب این ارقام توسط گلخانه داران شهرستان شده است.

مجرد پیش بینی کرد: امسال بیش از ۶۰۰ تن محصول از این گلخانه‌ها برداشت و علاوه بر بازار‌های داخلی به کشور‌های حوزه خلیج فارس و روسیه نیز صادر شود.

برداشت محصول از اوایل آذر ماه آغاز شده و تا مرداد ماه سال آینده ادامه دارد.

برداشت نوبرانه خارَک و رطب در خنج

معاون باغبانی مدریریت جهاد کشاورزی خنج گفـت: کار برداشت خارک و رطب نوبرانه از دو هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان خنج در جنوب فارس آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

محسن فیل وندی افزود:در شهرستان خنج افزون بر ۳۵ واریته خرما وجود دارد که ارقام هلیله‌ای، شاهانی، مجول، خاصه‌ای، برهی و شاهانی از بهترین ارقام رطب وخارک است .

او افزود: در خنج سالانه افزون بر ۱۶ هزارتن خرما تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود

مبارزه ارگانیگ با آفت پسیل پسته در سروستان

کارشناس حفظ نباتات و مسئول سایت ملی پسته‌ی مرکز خدمات جهاد کشاورزی کوهنجان سروستان گفت: طرح کنترل آفت پسیل پسته در باغ‌های پسته‌ی منطقه‌ی کوهنجان با استفاده از گوگرد و حذف سموم پر خطر شیمیایی از سه سال پیش در سایت ملی پسته‌ی کوهنجان آغاز شد.

محمودی افزود: اکنون در بیش از ۹۰ درصد باغ‌های پسته شهرستان، این آفت به صفر رسیده است.

مبارزه ارگانیگ با آفت پسیل پسته ، سبب شده که علاوه بر به حداقل رسیدن خسارت این آفات، جمعیت حشرات مفید نیز که نقش به سزایی در کنترل آفات ایفا می کنند نیز افزایش یافته و ضمن تولید محصول سالم، هزینه سم پاشی‌های مکرر و نیز تردد بی رویه ماشین آلات در باغ نیز به حداقل برسد.

زنبور داران به شهرستان گراش کوچ کردند

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: هرساله همزمان با شکوفه دادن درختان کنار، زنبور داران از شهرستان‌های شمال فارس و استان ها‌ی اصفهان و چهار محال بختیاری با هدف تولید عسل کنار به مراتع این شهرستان کوچ می‌کنند.

حسن مرادی افزود: شهرستان گراش با اقلیم گرم و زمستان‌های نسبتآ معتدل و مراتع پوشیده از درخت کنار همواره یکی از مقاصد زنبورداران در نیمه دوم سال است.

او افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۶۰۰۰ کندوی عسل بومی و مهاجر به شهرستان وارد و اسکان داده شود.

امسال بیش از ۳۰ تن عسل کنار در شهرستان گراش تولید و برای مصرف به بازار‌های داخلی و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می شود.

اصلاح و بهسازی ۱۰ هکتار از باغات زیتون در ارسنجان

 سرپرست واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی ارسنجان گفت:در این طرح، در ده هکتار از باغات زیتون این شهرستان، عملیات اصلاح و بازسازی شامل هرس، تغذیه و پیوند انجام می شود.

رضا علی ملک حسینی افزود: هدف از اجرای این طرح، اصلاح و افزایش باروری، حذف پاجوش‌های قدیمی و کم بارده، افزایش تهویه و نور دهی درختان، همچنین تغییر گونه بدلیل بالا رفتن سن درختان و ارقام نامرغوب روغنی وکنسروی است.

شهرستان ارسنجان ۱۳ هکتار باغ زیتون وجود دارد که با انجام هرس باردهی، باز جوان سازی و تغذیه مناسب و به موقع می‌توان متوسط عملکرد را از ۱.۵ تن در هکتار به ۴ تن در هکتار افزایش داد.

شهرستان اقلید رتبه نخست تولید لوبیا در کشور

مدیر جهاد کشاورزی اقلید معتقد است بیش از ۱۴ هزار هکتار زمین در این شهرستان زیر کشت لوبیاست و رتبه اول فارس و کشور را از این نظر دارد، ولی متناسب با این توان، صنایع تبدیلی این محصول در اقلید راه‌اندازی نشده است.

سیدعلی آقا میرطالبی افزود: افزون بر ۷۰ درصد از تولید لوبیای استان را اقلید تولید می‌کند؛ با اشاره به حجم انبوه تولید لوبیا و دیگر حبوبات در شهرستان اقلید، توسعه صنایع تبدیلی پیشرفته در این شهرستان را لازم دانست.

 میرطالبی افزود: در حال حاضر ۳ واحد صنایع کوچک مجوز دار با ظرفیت دو هزار و ۸۰۰ تن بصورت بسته بندی حبوبات فعالیت می‌کنند که فقط ۵۰۰ تن آن فعال و بقیه ظرفیت به صورت نیمه فعال است.

او ادامه داد: همچنین تعداد ۹ واحد به صورت کارگاهی با ظرفیت دو هزار و ۷۰۰ تن بدون اخذ مجوز به بسته بندی حبوبات می‌پردازند.

 میرطالبی از مسئولین و سرمایه گذاران برای توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول در شهرستان اقلید تقاضای همکاری و مساعدت کرد.

مدیر جهاد کشاورزی اقلید همچنین گفت: کشت لوبیا در این شهرستان به عنوان یک الگوی کشت مناسب است که کاشت آن با مطلوب شدن شرایط جوی از اردیبهشت ماه آغاز شد و با گذشت ۴ ماه در اواخر شهریور و اوایل مهرماه برداشت می‌شود.

میرطالبی با بیان اینکه در چند سال اخیر کشاورزان این شهرستان نسبت به کشت حبوبات انگیزه بیشتری از خود نشان داده اند، افزود: کاشت این محصول در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است که از دلایل آن می‌توان صرفه اقتصادی بالای این محصول، کوتاه بودن طول دوره رشد و شرایط آب و هوایی مطلوب کشت آن نام برد.

او با اشاره به کاشت انواع مختلف لوبیا در شهرستان شامل ارقام محلی، چیتی، لوبیا قرمز، تلاش و صالح، افزود: با حضور مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های مختلف تولیدکننده بذر، رقم‌های جدیدی، چون غفار، کوشا، صدری نیز توسط مراکز تحقیقاتی و کشاورزان در سال‌های اخیر کشت و به سبد بذری کشاورزان شهرستان افزوده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اقلید با یادآوری اینکه برای رعایت یک برنامه تناوب زراعی اصولی و صحیح باید از گیاهان خانواده بقولات مثل لوبیا بهره برد، اضافه کرد: این گیاه با نگهداری ازت موجود در خاک، به حاصلخیزی خاک و با کاهش جمعیت آفات و بیماری‌های گندم به پایداری کشت این گیاه به عنوان یک محصول استراتژیک کمک می‌کند.

او بیان کرد: رعایت اصول به زراعی مانند تهیه بستر مناسب، ضدعفونی بذر‌های مورد استفاده، بکارگیری دستگاه‌های کاشت، مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌ها و آبیاری مزارع با روش‌های نوین در بهبود عملکرد مزارع حبوبات تاثیر بسزایی دارد.

بقایای گیاهی ارزشمند لوبیا تامین کننده علوفه دام

میرطالبی با بیان اهمیت بخش دامداری در کنار کشاورزی شهرستان افزود: تامین علوفه با کیفیت از ملزومات گسترش دامداری‌ها است که با وجود کشتزار‌های حبوبات بخش عظیمی از علوفه مورد نیاز دامداران نیز تامین می‌شود.

به گفته او؛ مرغوبیت و مقبولیت این علوفه موجب شده تا به عنوان منبع غنی از پروتئین برای تامین نیاز‌های تغذیه‌ای دام محسوب شود.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز با دارا بودن دشت‌های حاصلخیز نمدان آسپاس و بکان از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان فارس است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار