تا کنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در استان چهارمحال و بختیاری صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون از مساحت یک میلیون و ۹۳ هزار هکتاری مراتع در استان برای ۲۵۶ هزار هکتار طرح مرتعداری تهیه شده است.

او با اشاره به صدور ۱۷ هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در استان افزود: پروانه چرا، یک اجازه برای تعلیف ۱۰۰ روزه دام دامدار است و هیچ حق و مشارکت دیگری ایجاد نمی‌کند، ولی طرح مرتعداری یک قرارداد ماده سه است، یعنی می‌توان به موجب آن از ۱۰ تا ۳۰ سال با مرتعدار قرار داد بست و طبق کتابچه طرح به عنوان مثال کشت گیاهان دارویی انجام داد.


بیشتر بخوانید


مردانی اضافه کرد: امکان پرداخت تسهیلات کم‌بهره به مرتعداران نیز در قالب طرح مرتعداری وجود دارد.

او ادامه داد: طبق بند ۲۰ فصل دوم اصلاحیه شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور که در تاریخ یازدهم مردادماه امسال به تأیید سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور رسیده است تمامی مرتعدارانی که پروانه چرای دام دریافت می‌کنند مکلف هستند حداکثر ظرف مدت دو سال نسبت به تهیه طرح مرتعداری اقدام کنند.

مردانی گفت: دارندگان پروانه‌های چرای دام (پروانه‌های مرتعداری) تا سال ۱۳۹۸ باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به اجرای طرح مرتعداری اقدام کنند در غیر این صورت پروانه چرای دام آن‌ها فاقد اعتبار خواهد بود و ابطال می‌شود.

او افزود: این افراد باید پس از تقاضای طرح مرتعداری به اداره کل منابع طبیعی استان یا شهرستان‌ها، باید یک یا دو نماینده را به صورت رسمی و محضری به منابع طبیعی معرفی کنند.

مردانی با اشاره به معرفی این افراد از سوی منابع طبیعی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع استان اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی با معرفی یک نفر کارشناس زمینه تهیه طرح مرتعداری برای مرتعداران را فراهم می‌کند.

او ادامه داد: امکان پیش‌بینی تولید علوفه، کشت و توسعه گیاهان دارویی، زنبورداری، توریسم و اکوتوریسم در این طرح وجود دارد.

مردانی به تهیه طرح مرتعداری برای ۲۵۶ هزار هکتار از مراتع استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون استقبال برای تهیه طرح مرتعداری کم بوده است، اما این شیوه‌نامه مرتعداران اجبار بیشتری برای تهیه طرح از سوی مرتعداران ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار