نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ‌۱۹ هزار تومان است.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۹ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته نوسانی نداشته است، افزود: با توجه به نوسان نرخ نهاده‌های دامی و کمبود کنجاله ، پیش بینی خاصی از وضع بازار نمی‌توان داشت.

حجت با اشاره به اینکه وضعیت تامین نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو کنجاله سویا از مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان فراتر رفته و کمبود آن در سطح بازار جدی است.

این مقام‌مسئول ادامه داد: با استمرار نوسان نرخ نهاده‌های دامی و کاهش جوجه ریزی، بازار مرغ دچار بحران می‌شود.

وی بیان کرد: بازار نهاده‌های دامی روز به روز بدتر می‌شود به طوریکه کنجاله سویا با نرخ مصوب خود ۵ برابر و ذرت با نرخ مصوب ۳ برابر فاصله دارند.

به گفته اسداله نژاد، علی رغم نوسان شدید قیمت نهاده‌های دامی، دستگاه‌های نظارتی بر مرغداران فشار می‌آورند تا مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب عرضه کنند، درحالیکه عرضه با نرخ مصوب تنها در صورت تامین نهاده با نرخ مصوب امکان پذیر است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: با توجه به افزایش قیمت دان آماده و اذعان کارخانه داران مبنی بر عدم تامین نهاده، مرغداران نسبت به آینده جوجه ریزی نگرانند.

وی ادامه داد: اگرچه مسئولان اذعان می‌کنند که مشکلات تامین نهاده‌های دامی در حال رفع است، اما در حقیقت مشکل از توان بخش دولتی خارج است .

ن مقام مسئول ادامه داد: اگر نیاز واحد‌های مرغداری از سامانه بازارگاه تامین شود، بخش اعظم مشکل نهاده‌ها حل می‌شود که با این وجود شاهد کاهش قیمت تمام شده تولید خواهیم بود.

وی درباره تاثیر رفع بحران نهاده بر بازار مرغ گفت: اگر صد درصد نهاده‌ها از سامانه بازارگاه تامین شود، نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده بالای ۱۴ هزار تومان خواهد بود، این درحالی است که نرخ کنونی هر کیلو مرغ ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است که با این وجود نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

به گفته وی، با تامین نهاده مورد نیاز از سامانه بازارگاه جوجه ریزی منطقی می‌شود و بازار مرغ به ثبات می‌رسد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی نرخ فعلی هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت تمام شده تولید، تولیدکنندگان مرغ مادر در فروش هر قطعه جوجه یکروزه یک هزار تومان زیان می‌کنند.

اسداله نژاد ادامه داد: اگر قیمت مرغ ظرف یک‌هفته تا ۱۰ روز آینده از سوی کارگروه تنظیم بازار افزایش نیابد، پیش بینی می‌شود که ظرف یک‌ماه آینده قیمت آن افزایش‌ چشمگیری یابد که مقصر تولیدکننده نیست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از افزایش قیمت دان آماده خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت دان آماده در برخی کارخانه‌های خوراک به طور متوسط به ۷ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته که این امر در هزینه تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است، افزود: در برخی استان‌ها نهاده با نرخ مصوب تحویل نمی‌دهند و تنها ذرت و کنجاله را در مقابل مرغ تهاتر می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سرکوب قیمت مرغ توسط دولت عواقب بدی را به همراه دارد، بیان کرد: در شرایط فعلی دولت بدون توجه به بازار به تولیدکنندگان فشار وارد می‌کند که سرکوب قیمت توسط دولت به هیچ وجه منطقی نیست.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه وضعیت بازار نهاده‌های دامی برخلاف وعده مسئولان روز به روز بدتر می‌شود، گفت: تا پایان هفته قرار است دولت نرخ مصوب مرغ را اعلام کند که امیدواریم قیمت جدید بر مبنای هزینه تمام شده تولید باشد.

وی با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است، افزود: در برخی استان‌ها نهاده با نرخ مصوب تحویل نمی‌دهند و تنها ذرت و کنجاله را در مقابل مرغ تهاتر می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سرکوب قیمت مرغ توسط دولت عواقب بدی را به همراه دارد، بیان کرد: در شرایط فعلی دولت بدون توجه به بازار به تولیدکنندگان فشار وارد می‌کند که این سرکوب قیمت توسط دولت به هیچ وجه منطقی نیست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر ۴۰ درصد از نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین شوند، قیمت واقعی هر کیلو مرغ گرم در بازار بالای ۲۴ هزار تومان است که متاسفانه اختلاف قیمت تمام شده با نرخ فروش موجب شده مرغداران رغبتی به امر جوجه ریزی نداشته باشند.

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با استمرار روند فعلی نهاده‌های دامی پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ظرف یک‌ماه آینده به سبب کاهش حجم جوجه ریزی افزایش  یابد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۵۰۰ تا یک هزار تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، نرخ پایین جوجه یکروزه نشان می‌دهد که مرغداران رغبتی به امر ندارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت مرغ ، نهاده دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار