رییس سازمان امور عشایری ایران خبرداد؛

توزیع ۱۲ هزار صفحه خورشیدی امسال بین خانوار‌های عشایری

قندالی گفت: امسال ۱۲ هزار و ۳۰۰ پنل خورشیدی با هدف تسهیل در دسترسی عشایر به انرژی در کل کشور توزیع می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، کرمعلی قندالی رییس سازمان امور عشایری ایران گفت: یکی از وظایف اساسی سازمان امور عشایری برای جامعه هدف تامین زیرساخت‌ها از جمله راه، آب و انرژی است.

او با بیان اینکه در حوزه انرژی طرحی به نام جایگزینی سوخت فسیلی در دستور کار است، افزود: بخشی از سوخت با تامین نفت سفید و کپسول گاز انجام می‌شود و بخشی دیگر از محل جایگزینی انرژی خورشیدی صورت می‌گیرد.

قندالی با بیان اینکه هم اکنون ٣۵ هزار خانوار از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: تا پایان امسال ۱۲ هزار و ۳۰۰ خانوار به این پنل‌ها مجهز می‌شوند و برای سال آینده هم همین میزان در دستور کار است.

رییس سازمان امور عشایری ایران با بیان اینکه تا پایان سال ١۴٠٠ تعداد ۵۵ هزار خانوار مجهز به این سیستم‌ها خواهند شد، ابراز داشت: این تعداد، ٢٧ درصد خانوار‌های عشایری کل کشور را تشکیل می‌دهند.

او تامین آب را یکی دیگر از دغدغه‌های مسوولان سازمان متبوعه خواند و گفت: در سال ۱۳۹۸ اعتباری بالغ بر ٢۵٣میلیارد تومان و امسال هم ١٨٠ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای تامین آب و شبکه‌های مربوطه تخصیص یافته است.

قندالی  با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ از این محل ۴۱۴ طرح با برخورداری ١٧ هزار خانوار از آب آشامیدنی سالم اجرا شد، افزود: امسال ۱۶۶ طرح آب آشامیدنی برای برخورداری هفت هزار خانوار عشایری در کل کشور تعریف شده است.

رییس سازمان امور عشایری ایران تصریح کرد: با اجرای این طرح از سال گذشته تا پایان امسال ٢۵ هزار خانوار عشایری از آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

او با اشاره به اینکه در حوزه راه در کل کشور، ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری وجود دارد، تصریح کرد:تمامی این راه‌ها نقشه برداری شده و امسال اطلس راه‌های عشایری کشور منتشر می‌شود.

قندالی در خصوص تولید، بهره وری و اشتغال در حوزه عشایری هم گفت: در این راستا مطابق با بند ب ماده ۵٢ قانون احکام دائمی، سالانه یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی، برای پرداخت تسهیلات به صورت سرمایه در گردش به عشایر تعلق می‌گیرد.

رییس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به اینکه در سال ٩٨ مبلغ ۴٢٠ میلیارد تومان تسهیلات از این محل برای زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص یافت، تصریح کرد: امسال هم حدود ۶٠٠ میلیارد تومان با سود ١٠ درصد برای مناطق کم برخوردار و ١۴ درصد برای دیگر مناطق اختصاص داده می‌شود.

او ادامه داد: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در کل کشور حدود هفت هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در سامانه عشایری به ثبت رسیده که در افق سال ۱۴۰۰ به حدود١٠ هزارهکتار خواهد رسید تا به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب از حوزه سرزمینی عشایری برای موضوع گیاهان دارویی استفاده شود.

قندالی با بیان اینکه حمایت از صنایع دستی و گردشگری عشایری در دستور کار است، افزود:با توجه به اینکه عشایر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جزو جمعیت موثر جامعه هستند و مشارکت پذیری بسیار بالایی دارند، همه ظرفیت‌ها برای نگهداشت این جمعیت در مناطق مستقر و بهره وری از منابع تولید و اشتغال و افزایش درآمدشان است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.