به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور، ضمن تایید تاثیر همه گیری کرونا بر اقتصاد آموزش عالی، گفت: در بعد فعالیتهای بین المللی دانشگاه ها، شاهد اتفاقهای کم نظیری هستیم.
رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور، با بیان اینکه با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز همه گیری بیماری کووید ۱۹ نظامهای سلامت در دنیا درگیر این همه گیری هستند و هر روز یافتههای علمی جدید در مورد این همه گیری آشکار میشود، گفت: این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظامهای سلامت در جهان است بلکه روی نظامهای آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر به سزایی داشته است به طوری که طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانش آموزان جهان تحت تاثیر این همه گیری قرار گرفته است و بخش زیادی از دانشگاهها در اروپا و آمریکا فعالیتهای حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعویق در آورده اند.
رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: از نظر بار اقتصادی نیز گزارشهای بین المللی نشان داده که کرونا به اقتصاد کشورها خصوصا کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیبهای جدی وارد کرده است.
او در ادامه اظهار کرد: در حوزه آموزش نیز کرونا تاثیرات شگفت انگیزی بر اقتصاد آموزش عالی، فعالیتهای بین المللی دانشگاهها و روند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین المللی داشته است، به طوریکه کشورهایی که موقعیت مطلوب تری در کنترل پادمی داشته اند انتخاب اول برای مهاجرت تحصیلی هستند.
او ادامه داد: در برخی کشورهای غربی با توجه به وضع محدودیتهای صدور ویزا برای دانشجویان بین المللی و محدیدیت تردد برای دانشجویان بومی تمرکز بیشتری بر آموزش آنلاین و ادغام برنامههای تحصیلی قرار گرفته است.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه آموزش پزشکی یکی از مهمترین حوزههای آموزش عالی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه آموزشهای در عرصه و عملی در رشتههای پزشکی نقش بسیار پررنگی دارد، آسیب پذیری این حوزه نیز در دوران کرونا بیش از حوزههای دیگر آموزش است.
لاریجانی ادامه داد: ضروری است که نظام آموزش عالی در همه کشورها، خصوصا در کشور ما، سیاستهای روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تاثر از همه گیری کووید ۱۹، اتخاذ کند؛ چرا که افت کیفی آموزش پزشکی تاثیراتی نه تنها در داخل کشور بلکه تاثیرات فرامرزی و جهانی در پی خواهد داشت.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که برای حدود ۶ سال محور فعالیتهای آموزش در کشور بود نگاه بلند مدتتر و قالب منطقی و تجربه شدهای را برای سیاستگذاری در حوزه آموزش به متولیان امر معرفی کرده است و به نظر میرسد که تجربه آموخته شده در اجرای این سیاستها امروزه نیز به کار بیاید و با توجه به الزامات القا شده به واسطه کرونا بتوان نسخه به روز شدهای از این سیاستها را در اختیار گرفت.
لاریجانی افزود: مهمترین رکن در تدوین این سیاست ها، آینده نگاری و تعیین آینده مطلوب در جهان پس از کرونا و تبیین سیاستهای تحولی مبتنی بر آینده است و مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد و طی تدوین و اجرای برنامههای تحول نیز کمک شایانی به اجرای این سیاستها داشته است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/