محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تلاشند الکترود‌های منعطف با رسانایی قابل قبول جهت جایگزینی فلزات تولید کنند که در نانو ژنراتور‌های پوشیدنی کاربرد دارد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زهره معرف، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تولید الکترود منعطف مبدل پیزوالکتریک PVDF/ZnO بر پایه ترکیبات نانوکربنی» اظهار کرد: جایگزین ساختن الکترود‌های فلزی به ویژه فویل‌های آلومینیومی مورد استفاده در نانوژنراتور‌های پیزوالکتریک، با الکترود‌های منعطف، قابل پوشش و ایمن کربنی به منظور ساخت سازه‌ای برای برداشت انرژی محیطی و تولید انرژی الکتریکی با قابلیت کاربرد در منسوجات و پوشاک از اهمیت زیادی برخوردار است. 

معرف تصریح کرد: این تحقیق گام نخست تولید و تجاری‌سازی نانو مبدل‌های پیزوالکتریک پوشیدنی به حساب می‌آید. در گام‌های بعدی، به کمک فرآیند‌های تکمیلی می‌توان از این نانوژنراتور‌های پوشیدنی برای کاربرد‌های پزشکی، نظامی، ورزشی و حتی مُد استفاده کرد.

او ادامه داد: ایده اولیه این تحقیق به جهت نیاز به تولید الکترود‌های منعطف و قابل پوشش در ساخت برداشت‌کننده‌های انرژی منعطف و پوشیدنی به ویژه نانو ژنراتور‌های پیزوالکتریک مطرح شد که پس از مطالعات اولیه و بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه، مواد نانوکربنی در ترکیب با پلیمر پیزوالکتریک با ویژگی‌های مورد انتظار، برای این پژوهش انتخاب شدند.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه طی این پروژه، بهترین سازه از لحاظ رسانایی الکتریکی، انعطاف‌پذیری و استحکام تعیین شد، تاکید کرد: هدف اصلی این تحقیق دستیابی به الکترود‌های منعطف با رسانایی قابل قبول جهت جایگزینی فلزات است.

معرف گفت: چالش اصلی این طرح، رسانایی کمتر ترکیبات نانوکربنی در مقایسه با فلزات است؛ بنابراین دستیابی به درصد مناسب ترکیبات نانوکربنی که بتواند رسانایی الکتریکی مورد نظر را فراهم کرده و قابلیت کاربرد در البسه و پوشاک را داشته باشد یکی از مشکلات این طرح به شمار می‌رود.

او با اشاره به کاربرد این پروژه ادامه داد: نتیجه این تحقیق در صنایع مختلف مانند نظامی، پزشکی، ورزشی و ... کاربرد دارد. به عنوان مثال می‌توان با استفاده از این سازه‌ها در پوشاک نظامی، انرژی الکتریکی مورد نیاز سرباز را فراهم کرد.

معرف با تاکید بر اینکه با توجه به کاربرد‌های آتی نانوژنراتور، انجام فرآیند‌های تکمیلی روی محصول لازم است تا بتوان به مراحل نیمه صنعتی یا حتی صنعتی دست یافت، بیان کرد: این طرح در ساخت نانو ژنراتور‌های پیزوالکتریک منعطف و پوشیدنی با قابلیت تبدیل کنش‌های مکانیکی به انرژی الکتریکی کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار