رئیس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی:

خراسان شمالی، بهترین منطقه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

رئیس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت:خراسان شمالی، به لحاظ دارا بودن بیش از ۳۳۰ روز آفتابی در سال، هوای معتدل و دمای مناسب یکی از بهترین مناطق برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، اسماعیل حسین پور رئیس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با اشاره به وجود ۹۲ نیروگاه خورشیدی در استان، ظرفیت آن‌ها را هزار و ۱۲۰ کیلو وات ذکر کرد و گفت: در این نیروگاه‌ها در طول سال ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار کیلو وات انرژی معادل برق مصرفی ۹۰۴ خانواده تولید می‌شود.

حسین پور افزود:از این میزان، ۵۵ نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی و ۲۸ نیروگاه نیز در سازمان‌ها و ادارات دولتی راه اندازی شده است.

او از خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی خبر داد و عنوان کرد: برای همه دارندگان نیروگاه‌های خورشیدی بخش خصوصی که با سرمایه شخصی و بهره مندی از تسهیلات با معرفی شرکت توزیع نیروی برق استان به بانک‌های عامل این نیروگاه‌ها را احداث کرده اند، ۴۳۰ میلیون تومان بابت انرژی تولیدی در خرداد و تیرماه به مالکان نیروگاه خورشیدی واریز شد.

خراسان شمالی، بهترین منطقه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی


بیشتر بخوانید


او با اشاره به میزان بهره مندی دستگاه های دولتی از این انرژی گفت: طبق دستور العمل ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، همه دستگاه‌ها و ادارات دولتی موظف هستند که حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند در غیر این صورت هر کیلو وات ساعت مصرف برق آن‌ها با قیمت آزاد ۱۰ هزار و ۴۰۰ ریال محاسبه خواهد شد.

رئیس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی درباره بهره مندی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان نیز اظهارمی کند: تفاهم نامه‌ای با نام طرح «برکت آفتاب» برای احداث نیروگاه خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خراسان شمالی در سال ۹۶ منعقد شد و سال گذشته از هزار و ۳۵۰ خانواده‌های مددجویان از طرف که از کمیته امداد و بهزیستی خراسان شمالی به ما معرفی شدند، منزل هزار و ۲۰۰ خانواده از لحاظ فنی و ساخت گاه احداث نیروگاه مورد تایید قرار گرفت، اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم از طرف اداره‌های مرتبط، اجرای طرح محقق نشد.


بیشتر بخوانید


به گفته او در صورت احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان، طبق برآورد احداث آن در سال ۹۷، مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال هزینه نیاز داشت در حالی که اکنون این میزان به ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

رئیس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی یکی از ویژگی‌های این طرح را اقتصادی بودن آندانست و افزود: یکی از ویژگی‌هایی که این طرح را اقتصادی می‌کند، فرمول تعدیل بر اساس افزایش ارزش افزوده یورو در هر دوره ۲ ماهه و در هر سال محاسبه می‌شود.

خراسان شمالی، بهترین منطقه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

او با انتقاد از حمایت نشدن طرح اظهار کرد: تعدادی از استان‌ها با حمایت سازمان بودجه و برنامه ریزی استان مربوطه با پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض و پرداخت الباقی هزینه احداث نیروگاه خورشیدی به صورت قرض الحسنه از طرف کمیته امداد و سازمان بهزیستی به تعداد زیاد خانواده‌های مددجویان در سال‌های گذشته ، مولد خورشیدی ۵ کیلوواتی برای این مددجویان احداث کردند و با این کار مددجویان توانستند به کسب درآمد پایدار دست پیدا کنند.

حسین پور با اشاره به تعداد نیروگاه های خورشیدی استان ، افزود: در حال حاضر ۳ نیروگاه ۱۰ مگاوات، ۲ نیروگاه ۵ مگاوات و ۲ نیروگاه ۲ مگاوات توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مراحل پی گیری احداث است که همه زمین‌های مورد نیاز برای احداث واگذار شده و بعضی نیز در مراحل جذب اعتبارات استانی و بین المللی است.

رئیس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق استان بیشترین کاربرد این نوع نیروگاه‌های خورشیدی را در بین عشایر ذکر می‌کند و می‌گوید: سال‌های گذشته ۴۰۰ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر استان با حمایت دستگاه مربوطه تحویل داده شد و با توجه به وجود ۵ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در استان، امیدواریم با حمایت مسئولان و جذب اعتبارات، بقیه خانوار‌های عشایر نیز از این پنل‌های خورشیدی بهره‌مند شوند.

وی به برق رسانی با بهره گیری از نیروگاه خورشیدی جدا از شبکه به منطقه «پست دره» اشاره و ذکر می‌کند: در این منطقه ۳۱ خانواده با فاصله ۵ کیلومتری در ۳ روستا سکنی دارند که حدود ۲ سال برق رسانی به این منطقه با احداث نیروگاه جدا از شبکه انجام می‌شود و دستگاه‌ها به نوعی طراحی شده است که بتواند تا ۲ روز در صورت کمبود نور آفتاب نیز انرژی الکتریکی را ذخیره کند؛ و چندین روستای دیگر در مرحله احداث مولد‌های خورشیدی است.

رئیس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی افزود: در حال حاضر قرارداد خرید تضمینی انرژی برای ۵۸ دهیاری جاجرم و راز و امام زاده مناطق مختلف استان و متقاضیان دیگر بخش خصوصی منعقد شده و در حال احداث است.

حسین پور عنوان کرد: برنامه امسال برای خانواده‌های مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان اجرای هزار پنل خورشیدی ۵ کیلوواتی است.

خراسان شمالی، بهترین منطقه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.