رشته برای تونیک در سال‌های اخیر تاسیس شده است و از جمله ورزش‌هایی است که زیر مجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی محسوب می‌شود.

یاسمن مویدی، بنیانگذار ورزش "برای تونیک" در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: من وارد کننده بسیاری از رشته‌های ورزشی به ایران بوده ام؛ اما امروز افتخار می‌کنم که رشته برای تونیک را ابداع کردم و در حال صادر کردن آن به تمام دنیا هستم. رشته برای تونیک ۱۵ سال است که در وزارت ورزش و جوانان به رسمیت شناخته می‌شود. این رشته در ابتدا، زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی، سپس فدراسیون ورزش روستایی، بومی و محلی بود و امروز با افتخار زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی است.

"برای تونیک"، رشته‌ای برای همه

مویدی ادامه داد: "برای تونیک"، رشته‌ای ایرانی است که هر فردی با هر شرایط جسمانی، در هر جنس و در هر صنفی می‌تواند در این رشته فعالیت کند. این رشته نزدیک به ۴۰ سبک زیرمجموعه دارد. ابداع من، بر مبنای کدگذاری حروف الفبای بین المللی بوده است. در هر زبانی، حروف الفبا یک کد عددی دارند. من با الهام از این کد‌های عددی و با الهام از بازی‌ها و حرکات آئینی و سنتی ایران و سایر کشور‌ها به خصوص بازی لی لی ایرانی، توانستم برای تونیک را ابداع کنم.

"برای تونیک" مجوز فدراسیون بین المللی دارد

یاسمن مویدی در ادامه افزود: این رشته ورزشی به نام من ثبت اختراع شده است و در حال حاضر مجوز فدراسیون بین المللی "برای تونیک" را از وزارت ورزش و جوانان گرفته ایم. در واقع این رشته به صورت بین المللی مورد تائید وزارت ورزش و جوانان است. در حال حاضر مشغول معرفی "برای تونیک" به کمیته المپیک هستیم تا به عنوان یک رشته هویت دار به تمام جهان معرفی شود.

فرانسوی‌ها اجازه گرفته اند تا "برای تونیک" را گسترش دهند

بانوی مبدع "برای تونیک" گفت: هر فردی، از قهرمان ورزشی تا شخصی که به دلیل ضایعه نخاعی باید تمام مدت دراز بکشد، می‌تواند در این رشته فعالیت کند. برای این رشته مسابقات هم طراحی شده است. در آخرین مسابقاتی که در "برای تونیک" برگزار شده است، از ۳۱ استان کشورمان ۲۷ استان حضور داشتند. فرانسوی‌ها از من اجازه گرفتند تا "برای تونیک" را در دنیا گسترش دهند؛ اما از آن‌ها خواسته ام این کار به نام ایران انجام شود. چرا که معتقدم "برای تونیک"، یک تولید ملی است که می‌تواند در تمام دنیا توانمندی ما ایرانیان را مشخص کند.

بانوی بنیان گذار برای تونیک: برای تونیک تنها رشته ورزشی صادراتی ایران عزیز است

"برای تونیک" جدا از ورزش، یک مهارت است

مویدی توضیحات بیشتری ارائه و بیان کرد: مهارت "برای تونیک" مورد تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز است. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، کد ملی شغلی به این رشته اختصاص داده و به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشور‌ها، تفاهم نامه کار امضاء کرده است، به نوعی این شغل مورد تائید تشکل جهانی کار نیز قرار گرفته است. این ابعاد، جدا از کلاس‌های مربیگری ورزشی است که در وزارت ورزش و جوانان رسمیت دارند. در وزارت کشور، رشته "برای تونیک" به عنوان سمن سهل و دوستی ثبت شده است. در وزارت امورخارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به عنوان زبان دیپلماسی عمومی ملت ایران فعالیت می‌کنیم. من و گروه "برای تونیک" به بسیاری از کشور‌ها رفته ایم و این رشته را به عنوان یک رشته ایرانی قابل اجرا در جهان معرفی کردیم.

امیدوارم "برای تونیک" به یک فدراسیون مستقل تبدیل شود

او اضافه کرد: آرزو می‌کنم "برای تونیک" به زودی یک فدراسیون مستقل شود. امیدوارم با حمایت بخش‌های مرتبط، این تولید ملی را با جهش فراوان در جهان مطرح کنیم و به جای این که ورزشکاران و مربیان ایرانی به دنبال رشته‌های وارداتی باشند، یک رشته ایرانی را انجام دهند و آن را به دنیا معرفی کنند. در حال حاضر، بیش از ۳ هزار مربی در کل کشور داریم. مربی و نمایندگان ما در تمام ایران حضور دارند و این در برگیری در حال گسترش نیز است. حدودا ۸۰ مدرس و ۵۰ داور "برای تونیک" تربیت شده اند. تا به حال ۵ دوره مسابقات کشوری، در ۶ رشته مختلف هم برگزار شده است.

"برای تونیک" تنها رشته صادراتی کشورمان است

مویدی در پایان تصریح کرد: امیدوارم با مطرح شدن این رشته در کمیته المپیک، مسابقات بین المللی این رشته هم راه اندازی شود. این رشته تنها رشته صادراتی ایران است. از "برای تونیک" در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، برای خانم‌های بی خانمان و افراد درگیر رفتار‌های پرخطر بهره گرفته ایم. در ندامتگاه‌های کشور فعالیت می‌کنیم و مسابقات "برای تونیک" را برای افراد مبتلا به ایدز نیز برگزار کردیم. تمامی این اقدامات با کمک مسئولان مرتبط در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته است و خوشبختانه توانستیم این رشته را مطرح کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار