رئیس میراث فرهنگی اردکان از مرمت و بازسازی حمام تاریخی سعیدا خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محسن میرجانی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردکان گفت: پشت بام حمام تاریخی سعیدا که متعلق به دوره قاجار است، در مرکز محله چرخاب، کهن‌ترین محله اردکان قرار دارد بهسازی و مرمت می شود.

او با اشاره به اهمیت و جایگاه حمام‌های تاریخی در بافت‌های قدیمی، افزود: حمام‌ها از آغاز در بین فضا‌های معماری شهری از اهمیت بسیاری برخوردار بوده‌اند و تقریبا یکی از مهم‌ترین بنا‌های شهری پس از مسجد و مدرسه محسوب می‌شدند که عوامل متعددی در شکل گیری فضا‌ها و بخش‌های حمام نقش داشتند.

میرجانی اظهار داشت: مصالح اصلی ساخت حمام تاریخی سعیدا، آجر است و در پوشش نمای جنوبی حمام و نیز پی سازی، ساخت کالبد جزر‌های باربر، ستون‌ها، تویزه ها، اتاق‌ها آجر به کار رفته است و در این بنا گچ به صورت تزئینات اندود و آمود به عنوان ملات گچ خالص و ملات گل و گچ کاربرد داشته و نمای خارجی تمامی جداره‌ها با اندود کاه گل پوشیده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردکان مهمترین اقدامات مرمتی این بنا را جمع آوری بخشی از سقف فرسوده و اجرای مجدد آن، سبک سازی و اصلاح شیب بندی بخشی از پشت بام، بازگشایی مسیر ناودان‌های پشت بام و جمع آوری بخشی از کف فرش فرسوده بام و اجرای مجدد آن با اندود نیم کاه به صورت درز چسبان عنوان کرد.

حمام تاریخی سعیدا آبان ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.