مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه:

مستندنگاری و عکاسی از اشیای مخزن موزه هفت‌تپه آغاز شد

رشنوئی گفت: مرحله نخست مستندنگاری و عکاسی از اشیای مخزن موزه هفت‌تپه در رسته‌های مختلف آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عاطفه رشنوئی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به آغاز مستندنگاری و عکاسی از اشیای مخزن موزه هفت‌تپه گفت: مخزن موزه هفت‌تپه، گنجینه‌ای از یافته‌ای دوره ایلام از ۲ محوطه چغازنبیل و هفت‌تپه است که هیچگاه امکان نمایش همه این اشیا به علاقمندان و پژوهشگران وجود نخواهد داشت.

او افزود: به همین منظور پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و موزه هفت‌تپه بر آن شد که عکاسی از اشیای مخزن را در رسته‌های مختلف به صورت جامع و هماهنگ آغاز کند تا در آینده‌ای نه چندان دور، امکان چاپ و معرفی هر یک از این رسته‌ها به عموم مردم فراهم شود.

رشنوئی اظهار داشت: در اولین مرحله، اثر مُهر‌های به دست‌آمده از کاوش‌های هفت‌تپه به سرپرستی عزت الله نگهبان در دستور کار قرار گرفت، این مُهر‌ها شامل؛ بخش‌هایی از کتیبه‌های مُهرشده، بست‌های (پلمب) گِلی درب‌ها و قفل‌های خمره‌های ذخیره غذایی است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با بیان اینکه نقش این مُهر‌ها معمولاً پادشاه ایلامی را نشان می‌دهد که در حال نیایش، یا تقدیم نذورات به خدای ایلامی است، تصریح کرد: عکاسی جامع و یکپارچه از اشیای مخزن با هدف شناسایی، پژوهش، بایگانی، حفاظت و معرفی از اهداف مهم پایگاه به شمار می‌رود.

او بیان داشت: منظور از عکاسی جامع و یکپارچه، عکاسی با یک متد، تکنیک، زمینه، نورپردازی و کیفیت خاص و یکسان از تمام مجموعه است، در گذشته از اشیای موجود در موزه و مخزن، بنا به نیاز‌های مختلف پژوهشی عکس‌هایی با  تکنیک‌ها، زمینه‌ها و فناوری‌های مختلف در گذشته تهیه شده بود که همین تفاوت در کیفیت تصاویر، امکان مطالعه و معرفی دقیق را ممکن نمی‌ساخت، البته پروژه‌هایی از این دست در آینده و برای اشیای دیگر مخزن شامل؛ الواح، آجرنوشته‌ها، اشیای فلزی، پیکرک‌های انسانی و حیوانی، ظروف سفالی و ... کلید بخورد.

در ادامه سارا فریدونی، مجری طرح مستندنگاری و عکاسی از اشیای مخزن موزه هفت‌تپه گفت: درک عمیق و بهتر اشیای به دست‌آمده از کاوش‌ها، در نمایش کامل آن‌ها است که محدودیت‌های فیزیکی موزه‌ها در سراسر جهان مانع از این نوع نمایش می‌شود، از این رو، امروزه تهیه بروشور‌های تخصصی به منظور معرفی انواع اشیاء و آثار موزه‌ها، از جمله روش‌های موزه‌های جهان برای آشنایی مردم با مجموعه اشیای مختلف است.

او افزود: عکاسی دقیق از اشیای مخزن علاوه بر نمایش و معرفی، در پژوهش و مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت کاربرد دارد و باتوجه به اهمیت اثر مهر‌های هفت‌تپه، در مرحله اول این اشیاء برای عکاسی جامع و یکپارچه انتخاب شدند، البته ابعاد کوچک این آثار، ظرافت نقوش به ویژه جزئیات در آرایش، لباس‌ها، نقوش پرکننده و نوشته‌های به خط میخی، تکنیک‌های ویژه‌ای برای عکاسی و نورپردازی می‌طلبد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار