سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه گفت : امسال ۲۵۵ دیده‌بان در مناطق بحرانی عهده‌دار حفاظت از مراتع و جنگل‌های استان در برابر حریق شدند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فرشید سنجری سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه با بیان اینکه منابع طبیعی کرمانشاه با وسعت بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار هکتار همه ساله در فصل گرما طعمه حریق و بخش‌هایی از آن نابود می‌شود، گفت : امسال با اقدامات خوبی که برای مستقر کردن ۲۵۵ دیده‌بان در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی منابع طبیعی استان صورت گرفت شاهد کاهش میزان حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بودیم.

او با بیان اینکه این دیده بانان از بومیان محلی و عشایر هستند، گفت : این ۲۵۵ نفر در ۲۵۵ نقطه‌ای که پارسال به عنوان مناطق بحرانی حریق شناسایی شده بود، مستقر هستند.

سنجری افزود: این دیده بانان با توجه به مستقر بودن در منطقه اولین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا به سرعت نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در نطفه خفه می‌کنند.

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: این دیده‌بان‌ها علاوه بر اینکه با ورود به‌هنگام اجازه نمی‌دهند دامنه آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی گسترده شود، باآگاهی بخشی به مردم بومی آن‌ها را به حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی حساس کرده و از این طریق مانع از بروز آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی به میزان قابل توجهی شده‌اند.

او با بیان اینکه همه ساله بیشترین حریق‌ها را در عرصه‌های منابع طبیعی استان در ماه‌های تیر و مرداد داریم، گفت: امسال خوشبختانه در این ۲ ماه تقریبا هیچ حریقی را در سطح منابع طبیعی استان نداشتیم.

او با اشاره به کاهش چشمگیر وقوع حریق در منابع طبیعی استان در مقایسه با پارسال گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ فقره حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان به وقوع پیوسته، در حالیکه این تعداد در مدت مشابه پارسال ۵۵ فقره بود و این یعنی کاهش ۵۸ درصدی حریق از نظر تعداد را در منابع طبیعی شاهد هستیم.

سنجری با بیان اینکه امسال در مقایسه با پارسال کاهش سه درصدی سطوح دچار حریق در منابع طبیعی استان را هم شاهد هستیم، گفت: در جریان حریق‌های رخ داده در منابع طبیعی استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۲ هکتار از منابع طبیعی استان طعمه حریق شد، در حالیکه پارسال تا همین وقت‌ها در مجموع ۱۶۵ هکتار از منابع طبیعی استان طعمه حریق شده بود.

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه ادامه داد: امسال بیشترین حریق را در مناطق مرتعی و مرتع مشجر شهرستان‌های غربی استان شامل اورامانات، گیلانغرب، سرپل ذهاب و کرمانشاه داشتیم.

سنجری گفت: آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی استان کرمانشاه در پی گرم شدن هوا از اواسط خرداد شروع و معمولا تا اوایل آبان و همزمان با وقوع اولین بارش موثر ادامه پیدا می‌کند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.