مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تقریبا در تمامی باغات انار شهرستان پاوه از روش‌های مبارزه بیولوژیک در مقابله با آفات استفاده می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  فرهاد شریفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به حذف ارز دولتی  نهاده‌های بخش کشاورزی، گفت: با این اوصاف قیمت نهاده‌هایی مثل سم و کود روند افزایشی خواهد داشت، چون تمامی سموم مورد استفاده بخش کشاورزی وارداتی است و اگر هم بخشی از سموم در داخل تولید می‌شود، مواد اولیه آن وارداتی است.

شریفی اضافه کرد: قطعا افزایش قیمت‌های سموم، کشاورزان را سمت مبارزه بیولوژیک در بخش کشاورزی سمت و سو خواهد داد، چون هزینه‌های مبارزه غیرشیمیایی کمتر از هزینه‌های مبارزه شیمیایی خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه هم‌اکنون دولت از مبارزه بیولوژیک در بخش کشاورزی حمایت کرده و نیمی از هزینه‌های این نوع مبارزه غیرشیمیایی را می‌پردازد، گفت: برای توسعه مبارزه بیولوژیک نیاز داریم فرهنگ این نوع مبارزه غیرشیمیایی را بین کشاورازن جا بیاندازیم.

او گفت: کشاورزان باید بدانند روش‌های شیمیایی مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به ویژه برای محصولاتی که قابلیت تازه خوری دارند، روش مناسبی نیست و باید مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک که ارزان‌تر هم تمام می‌شود، جایگزین مبارزه شیمیایی در تولید این محصولات شود.

شریفی ادامه داد: در مبارزه غیرشیمیایی از روش‌های مختلفی مثل استفاده از زنبورها، فرمون‌ها، کارت‌های جاذب، تله و ... برای مقابله با آفات و علف‌های هرز در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه امسال مبارزه بیولوژیک در سطح حدود ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه اجرایی شده، گفت: این نوع مبارزه علیه آفات و علف‌های هرز در اراضی زراعی کاملا غیرشیمیایی و بدون استفاده از هر نوع سم است.

شریفی گفت: استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیک در مزارع سبب شد تا سال گذشته حداقل جلوی مصرف ۱۵۰ تن سم در بخش کشاورزی استان گرفته شود.

شریفی با بیان اینکه در استان ظرفیت‌های خیلی خوبی برای توسعه مبارزه بیولوژیک داریم، گفت ادامه داد: برای توسعه مبارزه بیولوژیک در سطح وسیع در استان آمادگی داریم، به نحوی که حتی می‌توانیم این مبارزه را تا سطح ۲۰۰ هزار هکتار هم توسعه دهیم. امسال ۱۰ میلیون زنبور هابروبراکون تولیدی در استان به استان‌های دیگر فرستاده شد و این یعنی در حوزه مبارزه بیولوژیک جای توسعه در استان داریم.

شریفی گفت: هرچند فعلا امکان استفاده از روش‌های غیرشیمیایی در تمامی اراضی کشاورزی فراهم نیست، اما هم‌اکنون تقریبا در تمامی باغات انار شهرستان پاوه از روش‌های مبارزه بیولوژیک در مقابله با آفات استفاده می‌شود.

او ادامه داد: تمام گوجه‌فرنگی تولیدی استان هم بدون استفاده از هیچ سمی تولید می‌شود ضمن اینکه امکان استفاده از روش‌های غیرشیمیایی در مزارع ذرت و تمامی اراضی نخود استان وجود دارد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.