صحن امروز مجلس با رأی نمایندگان دقایقی غیر علنی شد.

چرا صحن امروز دوبار غیر علنی شد؟به گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی حدود ساعت ۱۱:۴۰ البته به ریاست امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس پارلمان دوباره غیر علنی شد. ۱۰ نفر از نمایندگان با ارائه درخواستی، تقاضای غیرعلنی شدن صحن را داشتند تا سؤال از محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در غیاب خبرنگاران و بدون پخش مستقیم ارائه شود.

ماده  ۱۰۳ آیین نامه داخلی پارلمان تصریح می‌کند که «در صورت اضطرار که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای کتبی رئیس جمهور یا یکی از وزرا یا ۱۰ نفر از نمایندگان، جلسه‌ غیرعلنی تشکیل می‌شود. در این صورت، تقاضاکنندگان ادله خویش را مبنی‌بر وجود شرایط اضطرار و اقتضای امنیت کشور و در نتیجه لزوم برگزاری‌ غیرعلنی جلسه رسمی مجلس، حداکثر تا مدت ۱۵ دقیقه، متوالیاً و یا متناوباً در دو نوبت ارائه و سپس یک نفر به‌عنوان مخالف حداکثر تا ۱۵ دقیقه صحبت می‌کند، در صورت تصویب دو سوم حاضران، کار رسیدگی در جلسه غیرعلنی ادامه می‌یابد، در غیراین صورت، جلسه به حالت علنی‌ بازگشته و به روال عادی عمل خواهد کرد.»

قانون اساسی کشور هم به این مسئله اشاره کرده است. اصل ۶۹ این قانون بیان می‌کند که «مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. در شرایط اضطراری، در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزرا یا ۱۰ نفر از نمایندگان، جلسه غیرعلنی تشکیل می‌شود. مصوبات جلسه غیرعلنی در صورتی معتبر است که با حضور شورای نگهبان به تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان برسد. گزارش و مصوبات این جلسات باید پس از برطرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد.»

عبدالرضا مصری و محمد رشیدی به عنوان نمایندگان کرمانشاه سؤال کننده بودند؛ مصری در توجیه درخواست غیرعلنی برگزار شدن صحن گفت: مسائلی را حدود ۱۸ ماه پیگیری کردم که شاید به نتیجه برسد و نیازی به صحن علنی نداشته باشد. در نتیجه وقت کشور و نمایندگان هم گرفته نمی‌شود.

او ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه به اقشار مختلف جامعه توجه جدی شده است؛ به دنبال رفع مشکل هستیم و در پی سؤال کردن و یقه یکدیگر را گرفتن نیستیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: بنده ۱۸ ماه میان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر تعاون برای انجام یک عمل قانونی تلاش می‌کنم، ولی متأسفانه به نتیجه نرسیده‌ایم. به نظرم اگر جلسه غیر علنی باشد بهتر است تا خدای ناخواسته خوراکی برای بیگانگان تأمین نشود، و نتیجه‌گیری مناسبی گرفته شود.

چرا صحن مجلس امروز دوبار غیر علنی شد؟

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه پارلمان در مخالفت با مصری به شفافیت تأکید کرد. او اظهار کرد که «با غیر علنی شدن مخالفم، زیرا شفافیت بهتر از این است که موضوعی مهم را مردم در جریان نباشند.»

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس بیان کرد: بالاخره دولت درباره بسیاری از احکام کاری نکرده است؛ از جمله موضوع پرسش آقای مصری که چرا ۲۰ درصد افزایش حداقل حقوق کارگران، محرومان و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه نمی‌شود؟  

حاجی دلیگانی اظهار کرد: بگذارید همه مردم بدانند این اتفاق نیفتاده است، زیرا برخی اوقات تصویب قوانین را مردم پای یک قشر می‌نویسند، اما وقتی عمل نمی‌شود هم به نام آنها نوشته شده و هم اجرا نشده است.

او یادآوی کرد: مشابه ماده ۲۲ قانون برنامه، شفاف سازی حقوق مدیران چه شد؟ چهار سال از اجرای قانون اجرای برنامه گذشته است، ولی هنوز سایت اعلام کننده حقوق مدیران که باید پس از یک سال راه‌اندازی می‌شد، ایجاد نشده است تا خبرنگاران و عموم مردم مشاهده کنند.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس تأکید کرد: برخی آیین‌نامه‌های همین قانون برنامه هنوز تهیه نشده است. اگر واحد نظارت آمار آن را انتشار دهد خواهید دید که چه تعداد آیین‌نامه تهیه نشده است.

چرا صحن مجلس امروز دوبار غیر علنی شد؟

پس از این گفته‌ها، مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در یک اخطار و حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده محلات و عضو هیئت رئیسه با تذکری نسبت به اهمیت مسئله، موارد لزوم برگزاری صحن غیرعلنی را یادآور شدند. مصری در پاسخ به آنها گفت: اگر این مسائل غیرعلنی باشد، به نفع سؤال کننده است؛ اگر خود سوال کننده می‌گوید غیرعلنی، در نتیجه حتماً به نفع کشور خواهد بود. دلایلم را در جلسه غیر علنی اعلام می‌کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار