به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از تعریف عامیانه "برق دزدی" که بگذریم، به صورت حرفهای اینگونه تعریفش میکنیم: اتصال نادرست یا وجود اشکال در سیستم برقرسانی، سبب کاهش ولتاژ شده، عملکرد درست و مناسب قطعهای خاص را مختل میکند. از این کاهش ولتاژ یا اتصال موقت یا دائمی، با اصطلاح «برق دزدی» یاد میشود.
*معمولا سه عامل بیشترین نقش را در دزدی برق از خودرو ایفا میکنند:
- دزدگیر
- ضبط
- قفل مرکزی
بیشتر بخوانید:
راه اول: در این مواقع ابتدا سر باتری مثبت را باز میکنیم و بین باتری و سر باتری آمپرمتر قرار میدهیم تا ببینیم آیا واقعا برقی مصرف میشود؟ چشم از آمپرمتر بر نمیداریم و همزمان فیوزها را میکشیم و جا میزنیم، اگر آمپرمتر ۰ را نشان داد یعنی از آن فیوز مشخص مشکل وجود دارد!
نکته: برق دزدی دیگری هم وجود دارد که به کوئل و خرابی وایرها که جرقه مستقیم به بدنه میخورد و به شمع نمیرسد، مربوط میشود.
راه دوم: یک عدد لامپ کوچک ۱۲ ولت حدود ۲ تا ۳ آمپر از نوعی که معمولا پشت صفحه کیلومتر درداشبرد استفاده میشود تهیه کنید.
۱- کلید را از جاسوئیچی استارت خودرو بردارید.
۲- چراغها و وسایل برقی را خاموش کنید.
۳- کلیه دربهای خودرو را ببندید.
۴- درپوش موتور (کاپوت) را بالا بزنید.
۵- در صورتی که خودرویتان دارای سیستم دزدگیر است کلید فشاری دزدگیر درپوش موتور را با وسیلهای به حالت فشرده قرار دهید، تا سیگنال باز بودن درب کاپوت ارسال نشود.
۶- کابل جریان منفی باتری را از محل اتصال آن به باطری جدا کنید.
۷- کابل جریان منفی را با دست به بدنه لامپ چسبانده و ته سربی مانند لامپ را به قطب منفی باتری بزنید.
برای مدت خیلی کوتاهی (دو تا سه ثانیه) لامپ بصورت خیلی ضعیف روشن شده و سپس خاموش خواهد شد. در نتیجه: خودرو در حالت ساکن برق دزدی ندارد.
اگر لامپ به صورت روشن باقی بماند یعنی خودرو برق دزدی دارد و اولین منبع ایراد احتمالا میتواند مربوط به سیستم دزد گیر باشد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/