مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: باهدف بهینه‌سازی اموال منقول تاریخی و فرهنگی تعداد هزار شی‌ء تاریخی در استان زنجان ساماندهی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: هزار  شی‌ء تاریخی که بخش اعظم آن را سکه‌های دوره‌های مختلف تشکیل می‌دهند در سامانه جام با نظارت دقیق ناظر پروژه و همچنین اُمنای اموال ساماندهی و به ثبت خواهند رسید.
 
او افزود:در حال حاضر ۳۳۰ سکه در سامانه جام به ثبت رسیده است که قدمت این سکه‌ها مربوط به دوره پهلوی اول و قاجار است و مابقی اشیاء به ثبت خواهند رسید که پس از انجام این مراحل نیز نسبت به ارزش‌گذاری به‌منظور تفکیک اشیاءِ قابل بازدید در موزه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

او  اظهار داشت: ساماندهی اشیاء تاریخی شامل تصویربرداری، تهیه پرونده فیزیکی به ازای هر شی‌ء، شماره‌گذاری و بسته‌بندی و درنهایت قرارگیری در مخازن امن به‌صورت استاندارد خواهد بود و درنهایت نیز همه اسناد مربوط به هر شی‌ء در سامانه جام اشیاء تاریخی ثبت و ضبط خواهند شد.

این مقام مسئول افزود:مخزن اشیا در حال حاضر آثار فراوانی از قطعات سفال و ظروف سفالی، اشیای مفرغی، ابزار و ادوات سنگی، پیکرک‌های انسانی و جانوری، گل نوشته‌ها و آجر نوشته‌ها، مهر‌ها و اثر مهرها، ... را در خود جای‌داده است. شرایط نگهداری این اشیا از مهم‌ترین نکات حفاظتی است که با هماهنگی بخش حفاظت و باستان‌شناسی انجام می‌شود.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.