نشست رسانه‌ای مهدی عظیمی میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت،  در ابتدای نشست رسانه ای خود که به صورت آنلاین برگزار شد، گزارش اجمالی از عملکرد دبیرخانه جشنواره طی چهار ماه اخیر ارائه کرد و گفت: پانزده دوره گذشته این جشنواره عناوین مختلفی داشت، اما با تغییر رویکردی که صورت گرفت، نام آن تغییر کرد و بخش بین المللی به آن اضافه شد. خوشبختانه محمد خزاعی در پنج دوره پیش از این، کار را به جایی رساندند که ادامه راه  برای ما سخت شد زیرا به لحاظ کیفی جشنواره را در سطح بالایی  پیش برد.

او افزود: انجمن  سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری بنیاد روایت فتح، با هدف تقویت و ثبیت سینمای دفاع مقدس و حمایت و پشتیبانی از هنرمندان این عرصه پیش رفتند و این جشنواره نیز با همین اهداف پیش می‌رود.

عظیمی درباره بخش مدافعان سلامت جشنواره بیان کرد: در این بخش ۱۳۴۲ اثر از ۱۲۸ هنرمند داشتیم که این اتفاق عجیب و ویژه‌ای است البته نگاه الهی، ارزشی و ... در فیلم‌های ایرانی بیشتر از دیگر آثار ارائه شده است و این جای خوشحالی دارد، چون همدلی مومنانه‌ای در آن می‌بینیم.

وی در خصوص نظم بخشی به جشنواره تصریح کرد: یکی از اتفاقات، ایجاد دبیرخانه دائم است که قبلاً آن را نداشتیم و الان در حال پیگیری و انجام است. فعلا بناست که جشنواره را دو سالانه برگزار کنیم. همچنین فضایی که علیه سینمای دفاع مقدس بود با ارائه شدن آثار فراوان به جشنواره امسال، از بین رفت که موجب خوشحالی است.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت در پاسخ به اینکه آیا تاکنون از سوی این جشنواره و برگزار کنندگان آن، رایزنی و گفت و گو با مدیر مسئولان سینمایی جهت دریافت کمک‌های مالی و معنوی صورت گرفته است یا خیر گفت: کاری که ما باید برای پیشرفت اهدافمان و همچنین  سینمای مقاومت  انجام دهیم تعامل است. با حسین انتظامی جلسه داشتیم که قرار شد از این جشنواره حمایت کنند و انصافا بخشی از آن را انجام دادند. این کار جای تشکر دارد، البته امیدوارم کمک‌ها بیش از آن چیزی که وعده داده شده است انجام شود تا دغدغه‌های فیلمسازان انقلابی و دفاع مقدس کمتر شود.

وی درباره بزرگتر شدن دایره فیلمسازی و فیلمسازان حوزه دفاع مقدس و مقاومت اظهار کرد: اصلا هدف اصلی ما این است و از آنجایی که حوزه دفاع مقدس و مقاومت مربوط به فرد یا افراد خاصی نیست، پس هرکسی که تمایل دارد می‌تواند ورود کند، اما نکته مهم این است که هر کسی معرفت ورود به این حوزه‌ها را ندارد.

عظیمی درباره شرایط نامساعد مالی و معنوی سینماگران دفاع مقدس و مقاومت و حمایت از آن ها گفت: از این شرایطی که برای سینماگران دفاع مقدس بوجود آمده متأسفیم. اما جشنواره به‌دنبال جریان سازی این سینما و ارتباط با بخش‌های مختلف برای پیشبرد اهداف خودش است و البته پس از اتمام جشنواره شرایط این سینماگران را پیگیری می‌کنیم.

وی درباره دلایل قانع کننده برای برگزاری این جشنواره با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب، عنوان کرد: اولا چه کسی می‌تواند بگوید برگزاری جشنواره بد است؛ اتفاقا یکی از کار‌های جشنواره، فراهم کردن فضایی رسانه‌ای برای ایجاد انگیزه و صاحبان منابع برای جذب آن‌ها است. دوما هزینه جشنواره از هزینه تولید یک فیلم سینمایی هم کمتر است، اما می‌تواند در سطح گسترده تری اثر گذار باشد. البته پس از پایان جشنواره درباره ریز هزینه‌ها توضیح میدهیم، ولی طبق آن چیزی که گفتم، هزینه اش از یک فیلم سینمایی معمولی هم کمتر است.

این مقام مسئول درخصوص برگزاری آنلاین جشنواره و مسئله حفظ و صیانت از فیلم‌ها برای جلوگیری از قاچاق آن ها، بیان کرد: ما ترفند‌هایی در نظر گرفتیم که محرمانه است و نباید افشا شود و در جلسه‌ای خصوصی اعلام خواهیم کرد. موضوع و محتوا، مسائل فنی و هنری و میزان ارتباط با مخاطب اهدافی است که جشنواره امسال پیگیری می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که به هیچ فیلمی اجحاف نشود.

وی با اشاره به نحوه حضور مهمانان خارجی گفت: در هفته اول نتوانستیم مهمانان زیادی را دعوت کنیم که یک دلیل آن مالی است و امیدواریم امکان آن فراهم شود.

در ادامه این نشست  دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت درباره بخش سینمای سامری گفت: آن‌هایی که نظریه پردازی کردند با ما فرقی نداشتند. آن‌ها هم مثل ما مطالعه و تولید علم کردند. این طور نیست که هر کسی بیرون از ایران نظریه پردازی کند پس حرفش درست است و نظریه‌های داخلی خوب نیست. کسانی که با این نگاه فیلم می‌سازند، می‌توانند در بخش سینمای سامری حضور داشته باشند. بخش مهمی از هالیوود در همین دسته جای می‌گیرد. فیلمی که به پیامبران توهین می‌کند، سینمایی که ملائک یا ارزش‌های انسانی را تخطئه می‌کند در ذیل معنای سینمای سامری است.

وی ادامه داد: بخش فیلمسازان بسیجی، جدی و استراتژیک است و آینده سینمای ما مرهون حضور بسیجیان کشور و خارج از کشور خواهد بود. البته منظور ما از فیلمسازان بسیجی تفکر بسیجی است.

گام دوم انقلاب؛ مبنای شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت

عظیمی توضیح داد: یک بخش جدید تحت عنوان سید الشهدای مقاومت داریم که بین المللی است و فکر می‌کنم از ۱۲۸ کشور می‌توانیم در این بخش اثر ببینیم.  اگر مشکل کرونا پیش نیاید در کنار مزار سردار سلیمانی و در کرمان آن را برگزار می‌کنیم و قطعا حرکت پیش برنده‌ای در این بخش انجام می‌شود.

وی افزود: در افتتاحیه بخشی با نام «نشان رسول» داریم که به یکی از اثرگذاران سینماگران سینمای انقلاب و دفاع مقدس اهدا می‌شود. در سال‌های بعدی جشنواره این نشان داده خواهد شد. همچنین در افتتاحیه رونمایی از بانک اطلاعات سینماگران این حوزه را خواهیم داشت. در کنار آن، از خسرو سینایی، هادی مشکوه، غلامرضا جنت خواه دوست، همایون رضا عطاردی و حسین فهمیمی تجلیل می‌شود. برای مراسم اختتامیه هم سه بزرگداشت ویژه جمشید هاشم پور، جمال شورجه و محسن علی اکبری تدارک دیده شده است.

دبیر جشنواره مقاومت مطرح کرد: مبنای جشنواره مقاومت امسال بیانیه گام دوم است پس به آثار ساخته شده در این حوزه بیشتر توجه خواهد شد و برنامه ریزی ما بر اساس این دو بیانیه خواهد بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۲۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اصلا نباید ولخرجی کرد حالا به هر مناسبت یا اسمی