سردبیر یک روزنامه آلمانی در مصاحبه‌ای تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «ماتیاس براگمن» سردبیر روزنامه «هندلس بلات» آلمان تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اقدامی یک جانبه دانست.

ماتیاس براگمن در گفتگو با الجزیره درباره وجهه حقوقی اقدام آمریکا به فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران گفت، این موضع آمریکاست، اما نگاه ما بدان متفاوت است. به همین منظور وزارت امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس مشترکا اعلام کردند آمریکا به دلیل خروج یک جانبه از توافقنامه هسته‌ای، حق چنین کاری را ندارد.

وی درباره استناد آمریکا به ماده ۳۷ توافقنامه هسته‌ای افزود، نگاه اروپا متفاوت است. اروپایی‌ها می‌گویند آمریکا عضوی از توافقنامه نیست. اروپا می‌خواهد این توافقنامه پابرجا بماند، زیرا بقای توافقنامه امکان گفتگو با ایران را در مسائل دیگر مهیا می‌سازد. اگر این توافقنامه ملغی شود دیگر هیچ کانالی میان اروپا و ایران وجود نخواهد داشت.

براگمن درباره موارد ۳۶ و ۳۷ توافقنامه هسته‌ای که آمریکا بدان استناد می‌کند، گفت این دو ماده در توافقنامه وجود دارد، اما آمریکایی‌ها به اختیار خودشان از توافقنامه خارج شده‌اند و به همین دلیل تصمیم جدید آنان یک تصمیم یک جانبه تلقی می‌شود. ما شاهد تصمیم بین المللی برای پایان دادن به برجام نبودیم و برجام همچنان باقی است و با بقای برجام اجرایی کردن تحریم‌ها ممکن نیست. اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد برجام را پایان یافته تلقی می‌کرد آن زمان تحریم‌ها در یک فرصت سی روزه به صورت خودکار علیه ایران فعال می‌شد. می‌دانیم که دونالد ترامپ پیوسته شعار نخست آمریکا، آمریکای قدرتمند را سر می‌دهد و در مسیر تقسیم جهان گام بر می‌دارد. این روند فعالیت سازمان ملل متحد را با چالش مواجه می‌کند.

براگمن در پاسخ به این سوال که آیا اروپا قادر است در برابر فشار‌های آمریکا مقاومت کند، گفت، اروپایی‌ها مدت زمان طولانی است که در این زمینه مقاومت کرده‌اند، البته شاید این مقاومت خیلی شدید نباشد، اما اروپا با تعریف سازوکار اینستکس جهت تداوم تعاملات تجاری با ایران، در برابر فشار‌های آمریکا مقاومت کرد. آمریکا در پی آن است که در موضوع نورد استریم ۲، آلمان را مجازات کند. فشار‌ها علیه شرکت‌های آلمانی که تمایل به تداوم تعامل با ایران و روسیه دارند، ادامه دارد و این شرکت‌ها تا الان مقاومت کرده‌اند و تداوم مقاومت آنان نیز ممکن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار