سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای ایران در بیانیه‌ای به ادعای دولت آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل واکنش نشان دادند و بر تعهد خود به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای ایران به ادعای دولت آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل واکنش نشان داده و اعلام کردند به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متعهد هستند.

در این بیانیه آمده است: سی روز از زمان تلاش آمریکا برای فعالسازی «مکانیسم ماشه» که به اعضای برجام اجازه می‌دهد تا تحریم‌های چندجانبه علیه ایران را که در سال ۲۰۱۵ مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل لغو شده بود، گذشته است.

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس (E۳) خاطرنشان کردند که آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در ۸ مه ۲۰۱۸، به عضویت خود در این توافق پایان داد و از آن به طور یکجانبه خارج شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: طبق بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ که آمریکا آن را برای شورای امنیت فرستاده است، اقدامات این کشور [در قبال برجام] فاقد اثر قانونی است. همچنین هر تصمیم و اقدامی که بر مبنای این بند اتخاذ شود نیز نمی‌تواند وجهه قانونی داشته باشد.

این سه کشور اروپایی ضمن تاکید بر حفظ صلاحیت و یکپارچگی شورای امنیت سازمان ملل، اعلام کردند، همچنان به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، پایبند هستند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با تکرار گزافه‌گویی‌های خود علیه کشورمان، ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه خواند و مدعی شد: امروز، آمریکا از بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران از جمله تحریم‌های تسلیحاتی، که پیش‌تر لغو شده بودند، استقبال می‌کند.

مایک پمپئو مدعی شد: تحریم‌ها متعاقب فرآیند اسنپ‌بک (سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها موسوم به مکانسیم ماشه) ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند. در تاریخ بیستم اوت، آمریکا درباره عدم اهتمام ایران به تعهدات برجامی‌اش، به رئیس شورای امنیت اطلاع داد.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از این ادعای آمریکا، گفت: دردناک است که شاهد این باشیم که کشوری به این بزرگی، بدین شکل به خودش توهین می‌کند و لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت مخالفت می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خطاب به شورای امنیت گفت به دلیل عدم قطعیت نمی‌تواند هیچ اقدامی درباره ادعای آمریکا مبنی بر اعمال مجدد کلیه تحریم‌های این سازمان علیه ایران انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۱۹:۰۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
این اقدامات نمایشی اروپا صرفا به خاطر اینست که ما را در برجام نگه دارند بدون اینکه خودشان به تعهداتشان عمل کنند. به عبارت بهتر "برجام یکطرفه" .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
ننگ بر شما اروپا و امریکا
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۵:۵۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
درسته فعالسازی مکانیسم ماشه به لحاظ قانونی
و بلحاظ پذیرش جامعه جهانی به ظاهر مردوده
ولی واقعیت اینه که بلحاظ عملی خیلی وقته که اجرایی شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۴۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
امریکا تحریم شرکت هایی که ایران رو تحریم نکنند شروع میکنه و این امر باعث میشه روز به روز تحریم ها بیشتر بشه ، نه روسیه نه چین و نه اروپا هیچ کاری برای ما نمیکنه ،حتی هم اگر بخواد نمیتونه، پس خودمان می مانیم که باید به خودمان رحم کنیم و با یک اتحاد بتوانیم حداقل نیاز های همدیگر را فراهم کنیم، باید در هر خانواده صندوق های خیره تشکیل بدیم برای کمک به افراد کم درامد خانواده، و خودمان به خودمان کمک کنیم، امیدی به شرق و غرب نیست، فقط فقط ....
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۴:۱۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام

ضمنا دلخوش به اروپا وچین وروسیه نباشید.
ضمنا چین الان خفه شده .اروپاهم همیشه موذیانه کارکرده .روسیه هم درگیر مشکلات خودشه
خدایا بداد برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
چرا شبکه یک چیزی ازش نمیگه پس حتما تحریمای سازمان ملل برگشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
سه کشور اروپایی همگی نوکران امریکا و گوش‌به‌فرما اویند. فقط افراد فکر میکنند که اختلاف دارند وگرنه همدست امریکا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اروپا اگر صداقت داشت و پایبند به برجام بود جلوی امورات بانکی رو سد نمی کرد
Germany
ناشناس
۱۳:۲۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
شوروی هم دلش برای ایران نسوخته ، بخاطر پشتیبانی از ایران فقط خدا میداند چه امتیازاتی گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۱۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
آقای روحانی و ظریف هر چی بدبختی این ۸ سال کشیدیم از بی تدبیری و ناکارآمدی شما بود ۳۰ سال تحریم بودیم هیچوقت اینقدر به کشور آسیب وارد نشد که تو دوران شما بر سر مردم اومد وقتی جلو جلو مییای میگی پیروزی بزرگ باید الان شکست بزرگم قبول کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اقا تحرینها یا شلیک ماشه برگشته اروپا هم دراه ماموریتش رو زیر نظر امریکا انجام میده یعنی یه عابرو ریزی دیگر برای ایران پس چی شد برجام رو میخولستید اتش بزنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۵۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اروپا دنبش به امریکا وصله جرات نه گفتن نداره فقط در رسانه ها مخالفت میکنن در عمل نوکر امریکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
پس چرا قیمت ارز در حال افزایش آنهم به صورت خیلی زیاد می باشد؟
آقای روحانی این قیمت افزایش ارز رو باید جشن پیروزی بگیریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
چرا تو كله پوك آمريكا نميره كه از برجام كاملتر رو تو خوابم نميشه ديد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
گول حرفای اروپاییارو نخورید اونم با امریکان و از دستورات امریکا پیروی میکنن تو ظاهر با ایرانن و حمایت میکنن ولی عملا اونام ایران تحریم کردن فشار این تحریما مردم و بدبخت کرده دلار هر روز بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اروپاییا در ظاهر با ایرانن ولی باطنن با امریکان و از امریکا پیروی میکنن مثل برجام که میگفتن هیج اثری نداره ما هنور پایبندیم ولی همشون ایرانو تحریم کردن تمام شرکتاشون تو ایران جمع کردن و نذاشتن کالایی وارد ایران بشه الان همینحوریه این تحریما فقط فقط فشارش رو مردمه ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
واقعا امریکا به بن بست و منزوی تر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
میشه منزوی رو تعریف کنی یا بن بست رو
آخرین اخبار