محمد میرکیانی از عناصری گفت که برای ماندگاری در ذهن کودکان و نوجوانان، حتما باید در داستان دفاع مقدس رعایت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  داستان‌هایی که برای کودک و نوجوان امروز نوشته می‌شود موضوعات متنوع و گسترده‌ای دارد یکی از این موضوعات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است. نویسندگان با نوشتن در این حوزه، آن دوران را برای نسل امروز تبیین می‌کنند. به بهانه تولیدات حوزه کودک و نوجوان در زمینه ادبیات دفاع مقدس با محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان گفتگو کردیم.

 


بیشتر بخوانید:


محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره داستان‌هایی که با موضوع دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان نوشته می‌شود، گفت: هر اثر مکتوبی که با موضوع دفاع مقدس نوشته می‌شود به سه دوره تقسیم می‌شود؛ آثار دوران دفاع مقدس، داستان‌های پس از پایان این دوران و سوم داستان نویسانی هستند که با فاصله زیادی از آن دوران درباره دفاع مقدس نوشتند. نویسندگان دوره سوم، نسل اخیری هستند که پس از سی سال از اتمام جنگ تحمیلی برای آن دوران نوشتند.

ضعف پژوهشی مشکل امروز داستان‌های دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: آثار خوبی در دوره‌های مختلف برای دفاع مقدس خلق شد. اما نویسندگان امروز در زمینه فضاسازی و شرح فضای جبهه‌ها، قهرمانان آن دوران، حوادث جبهه‌ها و پشت جبهه ضعیف بودند به همین دلیل نمی‌توانند روی مخاطب امروز تاثیر بگذراند. مخاطب نوجوان امروز آن دوران را ندیده است و عمده آثاری که برای آن‌ها تولید می‌شود لایه بیرونی دارد و آثار عمیقی در این حوزه خلق نمی‌شود.

میرکیانی بیان کرد: برخی از قهرمان‌های دوران دفاع مقدس در حال حاضر حضور دارند و نویسنده می‌تواند در صورت نیاز با آن‌ها گفتگو کند. حتی از نظر ساختار داستانی و هنری، با شنیدن و نگارش خاطرات آن زمان کار با ارزشی برای مخاطب امروز عرضه کند. ساختار هنری و ضعف پژوهشی مشکلی است که در داستان‌های دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان وجود دارد.

او تصریح کرد: خلق هر اثری که هم برای آن پژوهش شده باشد هم ساختار هنری خوبی داشته باشد، می‌تواند یک موج تازه را در داستان‌های دفاع مقدس برای کودک و نوجوان ایجاد کند و راز‌های جدیدی را از آن دوران برای مخاطب امروز بازگو کند. متاسفانه خلق آثاری با این ویژگی‌ها در حوزه دفاع مقدس امروز کمرنگ است. بهترین آثار، آثاری است که وِرد زبان‌ها می‌شود و مخاطب خاص و عام آن را می‌پسندد و رزمنده دوران دفاع مقدس پس از مطالعه آن احساس نمی‌کند، چنین اتفاقی در آن دوران رخ نداده است.

ضعف پژوهشی مشکل امروز داستان‌های دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان

این نویسنده کودک و نوجوان اظهار کرد: به هر اثری به صرف نوشته شدن با موضوع دفاع مقدس نمی‌توان اثر ادبی گفت؛ اثر ادبی حوزه دفاع مقدس باید نثر و پرداخت خوبی داشته باشد و روی ظرفیت داستانی آن خوب کار شود. اگر قرار است اثری در حد رمان در زمینه دفاع مقدس نوشته شود، باید از نظر فضاسازی پرداخت و توصیف محیط گسترده باشد. موضوعی انتخاب شود که شخصیت آن برای مخاطب آشنا باشد؛ اگر به شخصیت به درستی در داستان پرداخته نشود مخاطب آن را نمی‌شناسد و وقتی آن را نشناسد، داستان را نمی‌پذیرد.

میرکیانی در پایان تاکید کرد: نویسنده باید با خلق شخصیت‌های دوران دفاع مقدس در داستان هایش قهرمان سازی کند؛ زمانی این قهرمان در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد که برایش شناخته شده باشد. این‌ها عناصری است که حتما باید در داستان دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان مدنظر قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار