جلال صابری نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تکثیر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی گفت: متاسفانه تکثیر غیرقانونی کتاب، ۵۰ تا ۷۰ درصد روی کار ناشر تاثیر منفی میگذارد. این اثرات در زمینههای استقبال مخاطب از عناوین کتابهای ناشر و شناختی که از کار ناشر پیدا میکند، خود را نشان میدهد.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: از سوی دیگر، تکثیر غیرقانونی کتاب روی مخاطب هم تاثیر میگذارد. نگاه سلیقهای مخاطب را به کتاب به همراه دارد و جغرافیای مطالعاتی اش را محدود میکند. اکثر کتابهایی که در فضای مجازی به صورت غیرقانونی تکثیر میشوند آثار حرفهای و پرفروش هستند که این موضوع بیشتر روی کار ناشران کتابهای پرفروش تاثیر میگذارد.
مدیر مسئول انتشارات آریترین اظهار کرد: ناشر میتواند در صورت تکثیر غیرقانونی کتابش، اقدامات قانونی انجام دهد. اما چون روند اقدامات قانونی زمان بر است، بیشتر این مسئله را در تهران پیگیری میکنند و پیگیری این موضوع در شهرستانها و استانها کمتر است. از آنجایی که انسجامی میان اتحادیههای نشر در استانها و شهرستانها وجود ندارد، تا این موضوع به مرکز برسد طول میکشد. از این رو تنها مواردی پیگیری می شوند که جزء قاچاق های کلان کتاب هستند و موارد جزئی پیگیری نمی شود.
صابری نژاد ادامه داد: وکلای ناشران حرفهای که تکثیر غیرقانونی کتاب هایشان را در مراجع قانونی پیگیری میکنند، شش ماه تا دو سال طول میکشد تا به کشف انبارهای قاچاق کتاب برسند و با آن برخورد شود. چه برسد به فضای مجازی که کنترل آن بسیار مشکل است. به دلیل اینکه در موارد تکثیر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی، منبع منتشر کننده مشخص نیست، ناشران سختتر میتوانند منبع آن را پیدا کنند و مشخص شود با چه قصدی این کار را انجام داده اند. هدف آنها از این اقدام ضربه زدن به ناشر در جهت ترویج مطالعه یا سوء استفاده بوده است
وی تصریح کرد: چون فروش اینترنتی با هزینههای کمی که برای انتشار غیرقانونی کتاب میشود سود ده است افرادی دست به چنین کاری می زنند یعنی با هزینه بسیار کم تنها پی دی اف کتاب را در فضای مجازی قرار میدهند و سود زیادی به دست میآورند.
مدیر مسئول انتشارات آریترین افزود: در کنار کتابهای ناشران که به صورت غیرقانونی تکثیر شده اند، کتابهای ممنوعه هم در سبد معرفی کتاب در فضای مجازی قرار دارد که برچسب ممنوعه خوردن به یک کتاب باعث فروش بیشتر آن میشود. گاهی حتی برچسب ممنوعهای که به یک کتاب در فضای مجازی زده میشود، کاذب است و با قصد معروف شدن نویسنده این کار انجام میشود. این کتابها بار علمی فرهنگی و تاریخی ندارند و برخی از آنها با هویت فرهنگی ما در تضاد هستند.
انتهای پیام/